Topdanmark A/S

Omikron giver rødglødende telefoner hos forsikringsselskab

Del

Listen over destinationer, hvor coronarestriktioner igen besværliggør eller umuliggør en rejse, vokser dag for dag.

Det samme gør antallet af opkald fra bekymrede kunder hos landets næststørste forsikringsselskab.

En opgørelse viser, at Topdanmark den seneste måned har hjulpet 94 procent flere kunder med spørgsmål om rejseforsikringen sammenlignet med samme måned sidste år.

7 ud 10 kunder ringer ikke for at anmelde en skade, men derimod for at høre om mulighederne for at afbestille eller få hjælp på selve rejsen.

”Telefonerne er igen rødglødende, og vi skal tilbage til starten af coronapandemien for at finde en situation, der minder om den, vi oplever lige nu. Efter en periode med klare rejsevejledninger oplever vi, at der igen er skabt markant usikkerhed,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

”Kunder, der snart skal afsted på skiferier, juleferie og badeferier, ringer med spørgsmål til dækningen på deres rejseforsikring, eksempelvis hvis der er risiko for at blive mødt med et isolationskrav eller en afvisning ved grænsen,” siger han.

Israel, Filippinerne og Japan har blandt andet lukket grænserne for at begrænse spredningen af den nye omikronvariant af coronavirus.

I Østrig er der lockdown og udgangsforbud, mens Storbritannien og Schweiz stiller krav om isolation ved indrejse. Samtidig fraråder Udenrigsministeriet herhjemme indrejse til Sydafrika og ni andre afrikanske lande på grund af risiko for smitte med omikronvarianten.

Afklaring 2-3 dage før afrejse
Opgørelsen fra Topdanmark viser også, at varigheden på kundesamtaler er på et rekordhøjt niveau. Tiden, som en medarbejder bruger på at hjælpe en kunde, er steget med 17% den seneste måned.

”Vi prioriterer lige nu at bruge ekstra lang tid på at svare på spørgsmål om reelle eller hypotetiske scenarioer, men da forholdene ændrer sig konstant, tager vi ikke stilling til dækning på afbestillingsforsikringen før to til tre dage før afrejse. Trods bekymringer er kunder efterhånden vant til, at rejseplaner kan ændre sig med kort varsel, og der er derfor forståelse for, hvordan vi dækker,” siger Carsten Elmose.

”Det samme gælder forståelsen for, at ”manglende lyst” ikke kan bruges som årsag til afbestilling. Der skal være restriktioner fra enten danske eller udenlandske myndigheder, der har stor betydning for rejsen, før man kan få hjælp fra forsikringen,” siger han.

Sådan dækker forsikringen
Står man og skal afsted til et land, hvor grænserne er lukket, eller hvor det i praksis er umuligt at gennemføre rejsen på grund af lockdown eller karantæne/isolationskrav i store dele af rejseperioden, vil afbestillingsforsikringen typisk kunne anvendes.

”Man kan forestille sig en lang række forskellige scenarioer og krav, og vi er klar til at rådgive bedst muligt om konkrete situationer, hvis kunder er tvivl. Heldigvis kan langt de fleste ændre deres flybilletter eller hoteller, så de kan komme afsted på et andet tidspunkt,” siger Carsten Elmose.

Topdanmark opfordrer sine over 500.000 privatkunder til at læse Udenrigsministeriets rejsevejledninger, hvis de planlægger at rejse i december eller over jul og nytår. Her er der opdateret info om lokale restriktioner i hvert land.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Topdanmark A/S

Topdanmark A/S
Topdanmark A/S
Borupvang 4
2750 Ballerup

https://www.topdanmark.com/

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Nye restriktioner og krav om boosterstik fordobler aflysninger af skiferier3.1.2022 13:40:00 CET | Pressemeddelelse

Landets næststørste forsikringsselskab melder om en ny bølge af travlhed på telefonerne. Denne gang på grund af indrejserestriktioner på én af de mest populære skiferiedestinationer, nemlig Østrig. Topdanmark har i december haft 65 procent flere kunder i røret, der har spørgsmål om rejse- og afbestillingsforsikringen, sammenlignet med december på et ”normalt” år, det vil sige 2019, før coronakrisen ramte. Sammenligningen viser også, at forsikringsselskabet har behandlet dobbelt så mange afbestillingssager, og Topdanmark forventer, at bunken af sager, hvor rejser skal refunderes, vil vokse yderligere i de næste måneder, hvor der er højsæson for skiferier. ”Vi måtte indsætte ekstra mandskab mellem jul og nytår, og billedet er det samme i dag, mandag. I en normal skiferiesæson har vi travlt med at hjælpe med knæskader og brækkede ben blandt kunder, der er taget afsted på skiferie. Lige nu hjælper vi i stedet tusindvis af kunder, der ikke kan komme afsted. Der bliver i øjeblikket refundere

Ny forsikring med taxaservice skal gøre Topdanmark til elbilejeres favoritselskab28.12.2021 07:40:00 CET | Pressemeddelelse

Landets næststørste forsikringsselskab lancerer nu en skræddersyet forsikring til kunder med elbiler. Den indeholder blandt andet dækning af skader på bilens batteri i trafikuheld, selvrisiko ved tyveri og skader på ladekabler og ladestandere samt skader på glas som fx panoramatag, der er udbredt i elbiler. Som en særlig service for elbilejere omfatter forsikringen også en taxa-service, hvis bilen løber tør for strøm på farten. Kunden og bilen bliver transporteret hurtigt videre til lige præcis der, hvor man ønsker, fx den nærmeste ladestation eller den planlagte destination. Servicen er en del af vejhjælpordningen og indebærer en ”timegaranti”. Er hjælpen ikke fremme inden for én time, får kunden sin betaling for hele året tilbage. ”Vi oplever en markant efterspørgsel på et decideret elbilprodukt, som formentligt kun vil stige, i takt med at elbiler fylder mere og mere i nyregistreringerne, og at bilmærker konstant udvider udvalget af størrelser og modeller,” siger Carsten Elmose, pri

Topdanmark styrker kundeoplevelsen og ændrer koncernledelsen8.12.2021 10:00:06 CET | Pressemeddelelse

Topdanmark gennemfører en omorganisering, hvor selskabets kundeservice decentraliseres fra at være en tværgående gruppefunktion til at blive en integreret del af selskabets kommercielle divisioner: Privat, Landbrug & Erhverv samt Pension og Livsforsikring. Det sker efter, at en gruppe med koncerndirektør Brian Rothemejer Jacobsen i spidsen de seneste måneder har undersøgt, hvad der vil være den bedste løsning for betjeningen af kunder. ”Vi har taget en beslutning, som skal udvikle og styrke kundeoplevelsen. Det sker ved, at vores forretningsområder nu får et tydeligere ansvar for salg, fastholdelse og direkte servicering af kunder," siger Peter Hermann, adm. direktør og Group CEO i Topdanmark. "Forsikring og rådgivning kan være kompleks og kræver en høj grad af ekspertise, og ved at samle kundeservicespecialister med branchespecialister i divisionerne håber vi på at kunne skabe stærkere fagfællesskaber, som uden tvivl kommer til at gøre en positiv forskel for vores kunder og det samfun

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum