Ombygning af ejendom for Københavns Kommune giver gode arbejdsforhold for 150 ansatte

Vedhæftede billeder må benyttes ved omtale af Skou Gruppen. Forslag til billedtekst: "Skou Gruppen skal i samarbejde med Rønnow Arkitekter ombygge tredje og fjerde etage af Jydeholmen 15 i Vanløse til et nyt områdekontor, der fremover skal bruges af Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune. "

Ombygningen af Jydeholmen 15 består af nyindretning i ejendommen, balanceret ventilation på taget og opførelsen af to nedgange til flugtvejstrapper fra tagterrassen.

Jydeholmen 15 er en ejendom opført i 1971, der huser andre industrielle erhverv som lægepraksis, hjemmepleje, børneinstitution og Skolen Sputnik for elever i 0-6. klasse med sociale og emotionelle vanskeligheder og ADHD.

Når Skou Gruppen til efteråret afslutter ombygningen af tredje og fjerde sal i ejendommen, overtages etagerne af Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune, som skal indrette sig med nye områdekontorer.

”Det bliver en daglig arbejdsplads for næsten 150 mennesker i lyse kontorrum med god plads. Det kommer til at være et godt match med de andre arbejdspladser i ejendommen,” siger arkitekt MAA og byggeøkonom, Anders Hald, fra Rønnow Arkitekter, der er rådgivende virksomhed på byggeprojektet. Han fortsætter:

”Arkitektonisk prøver vi at ramme noget, som også har fat i tidsånden, uden at blive for målpræget og umoderne om få år. Etagerne kommer til at være moderne i indretningen med glasvægge i tidens tone, som bliver genkendeligt i forhold til indretning i dag, og som er velegnede til arbejdspladser med kontorrum.”

Skou Gruppen er startet på ombygningen af ejendommen

Skou Gruppen er netop gået i gang med ombygningen af 1850 kvadratmeter af ejendommen på tredje og fjerde sal.

”Vi begyndte i sidste uge med at sætte nye gipsvægge op på den ene side. Herfra skal vi installere el, og når væggene er blevet spartlet og malet, skal vi i næste fase etablere nye systemlofter med installation af et brandanlæg, ventilation og lamper i loftet samt udskifte radiatorer,” siger Jacob Madsen, som er Skou Gruppens byggeleder på byggesagen. Han tilføjer:

”Det bliver akustiske loftsystemer med en langt bedre lydisolering, der sikrer et godt arbejdsmiljø i de åbne kontorlokaler.”

Den sidste del af indretningen i Jydeholmen 15 bliver etablering af nye gulve. Herefter monteres døre og fodpaneler.

Ventilation, der sikrer et godt indeklima

Det skal være behageligt at gå på arbejde for Børne- og Ungdomsforvaltningens medarbejdere i de nye kontorlokaler. Derfor er det ifølge Jacob Madsen vigtigt med et godt ventilationsanlæg:

”Vi skal overholde CO2-krav for at sikre, at medarbejderne hverken oplever sundhedsproblemer eller bliver sløve. Ventilationsanlægget er med til at sikre et godt indeklima og et sundt arbejdsmiljø for medarbejderne.”

Jacob Madsen forklarer, at ventilationsanlægget etableres oven på taget, da der ikke er plads på ejendommens nuværende:

”Hvis der havde være mere plads, kunne man have lagt et rør på tværs af hele bygningen. Problemet her i det bærende system i bygningen er, at der er søjler og bjælker. På tredje sal er der kun 300 mm. mellem loftet og etageadskillelsen, og på fjerde sal er der 270 mm. Men vi har heldigvis haft en god dialog med rådgiver om, hvordan vi løser udfordringerne.”

Flugtvejstrappe fra tagterrassen

Skou Gruppenskal desuden opføre to nedgange til flugtvejstrapper fra tagterrassen.

”Lige nu er den eneste flugtvej en trappe fra fjerde sal og en anden trappenedgang, som er aflåst. Derfor etablerer vi et tappetårn fra tagterrassen, som kan bruges som flugtvej, hvis der for eksempel opstår brand,” fortæller Jacob Madsen.

Han forklarer videre, at de har besluttet at bygge tårnene hjemme hos Skou Gruppen i Hørsholm. Efterfølgende køres de i moduler ud til byggepladsen og hejses op. På den måde kan Skou Gruppen undgå, at håndværkerne kommer i sikkerhedsmæssig fare.

Kontorer til ansatte i Københavns Kommune

Når Børne- og Ungdomsforvaltningens flytter ind i de nye, flotte områdekontorer på Jydeholmen 15, giver det plads til 20 nye botilbudspladser ved deres gamle adresse på Lindé Alle i Vanløse, der fremover kan huse udsatte borgere. En faktor, der for Jacob Madsen er med til at gøre byggeprojektet spændende og interessant:

”Det er dejligt, at vi hos Skou Gruppen kan være med til at hjælpe Københavns Kommune ved at ombygge en slidt ejendom til nye kontorlokaler. Samtidig er det interessant at være en del af et intensivt projekt. Vi skal allerede færdiggøre ombygningen til efteråret, så der kommer til at være fart på de næste par måneder,” siger Jacob Madsen begejstret.

Ifølge arkitekt MAA og byggeøkonom, Anders Hald, fra Rønnow Arkitekter, er byggeprojektet for Københavns Ejendomme & Indkøb også interessant, da det giver plads til en helt masse brugerinddragelse:

”Der er plads til en langt større brugerinddragelse, når vi samarbejder med Københavns kommune sammenlignet med mindre privatfirmaer. Her får de ansatte i forvaltningen også en indflydelse på deres arbejde og hverdag og på udførelsen af de nye kontorrum,” fortæller han og fortsætter:

”Samarbejdet med Skou Gruppen er desuden glimrende. Vi ved af erfaring, at de er vant til at håndtere meget komplekse renoveringer.”

Skou Gruppen forventer at afslutte ombygningen af Jydeholmen 15 den 30. oktober 2020.

Vedhæftede billeder må benyttes ved omtale af Skou Gruppen. Forslag til billedtekst: "Skou Gruppen skal foretage nyindretning i ejendommen, balanceret ventilation på taget og opførelsen af to nedgange til flugtvejstrapper fra tagterrassen i ombygningen af Jydeholmen 15."

Ligestillingsministeren besøger kvinder i byggeriet21.6.2023 12:59:13 CEST | Pressemeddelelse

Den 21. juni var Marie Bjerre på besøg på Skou Gruppens byggeplads i Drogdensgade på Amager. Her var en gruppe kvindelige håndværkere klar til at tage en snak om, hvordan byggevirksomheder kan blive mere rummelige arbejdspladser og tiltrække flere kvinder. Også sekretariatschef Christina Schultz fra Byggeriets Samfundsansvar og fra Skou Gruppen Martin Skou Heidemann og salgschef Jesper Nicolaisen deltog i mødet på byggepladsen.