Økologiske restauranter tænker alternativt under corona-krisen

Økologiske restauranter over hele landet tænker kreativt i krisetiden. Mange holder stadig gryderne i kog og tilbyder take-away mad, der kan stemple sig med det økologiske spisemærke.
Økologiske restauranter med spisemærke tænker kreativt i krisetiden og forvandler sig til take-away steder.

Krisetider kalder på kreativitet og øjne for nye forretningsmuligheder ikke mindst i kampen for at overleve, bevare arbejdspladser og sikre, at kunderne stadig kan få økologiske måltider. Økologiske restauranter over hele landet starter i disse dage nye initiativer op som fx økologisk take-away.

”Det er hårde tider for alle i restaurationsbranchen, og vi oplever, at rigtig mange af de økologiske restauranter gør alt, hvad de kan for dels at sikre deres overlevelse og dels at sikre, at de kunder, som går efter det økologiske spisemærke uanset corona-krise, stadig kan få økologisk mad,” siger Michael Langberg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.

En af de restauratører, der har forvandlet en restaurant fuld af spisende gæster til at være et take-away sted er Sigrid Budtz-Jørgensen, som er indehaver af Restaurant L’estragon i Aarhus, som har det økologiske spisemærke i guld.

”Jeg har aldrig prøvet at skulle være så omstillingsparat før. Tingene ændrer sig fra time til time, og det er virkeligt surrealistisk at skulle sende medarbejdere hjem på ferie den ene dag for at kalde dem på arbejde den næste,” fortæller hun.

For Facebook-grupper og anden form for eksponering har skabt travlhed i køkkenet. Fra at tro, at der måske skulle laves 30 take-away menuer til weekenden, er hun oppe på, at det nok snarere bliver 100.

”Det er fantastisk med al den opmærksomhed og støtte, så nu prøver vi det af og ser, hvordan det går,” siger hun.

Også de offentlige køkkener tænker i alternativer nu, hvor mange offentlige ansatte er sendt hjem for at arbejde. I Furesø Kommune, hvor daginstitutionskøkkenerne alle har det økologiske spisemærke i guld, er dele af køkkenpersonalet i gang med at udarbejde kogebøger med de mest populære opskrifter. Bøgerne skal de ældste børn have med som afskedsgave, når de overgår til fritidsordning, så forældrene kan fortsætte de økologiske måltider derhjemme.

Det økologiske spisemærke er i vækst og antallet af restauranter, caféer, hoteller, samt offentlige køkkener og private kantiner, som har spisemærke, er i dag på mere end 3000.

”Antallet af restauranter og køkkener, der har det økologiske spisemærke, er støt stigende. Deres gode arbejde må ikke stoppe, så det er beundringsværdigt, at restauratørerne og køkkenpersonalet klør på og finder nye veje i en svær situation. Vi håber, at kunderne bliver ved med støtte ved også at købe take-away. Det er afgørende for, at vi har mange økologiske restauranter at besøge, når corona-krisen er ovre,” siger Michael Langberg fra Økologisk Landsforening.

Vil du finde en restaurant med økologisk spisemærke, finder du en oversigt på www.oekologisk-spisemaerke.dk.

Ønsker redaktionen en case fra en restaurant eller et offentligt køkken, kontakt venligst Økologisk Landsforenings pressemedarbejder (se kontaktoplysninger).

Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening
Telefon: 20 99 30 02 Mail: mla@okologi.dk