Klubvin.dk

Økologisk vin-boom: Ud med sprøjtemidler og ind med fremragende smag

Salget af økologisk dyrket vin i Danmark er steget med cirka 40 procent på to år. Samtidigt er udbuddet af økologisk vin i vækst, med flere vinbønder, der prioriterer de sprøjtefri marker og vine.
Den økologiske vinproduktion forventes næsten at tredobles over en tiårig periode fra 2012 til at ramme over en milliard solgte flasker i 2022. Foto: PR.

Danskerne er verdensmestre i økologi, og selvom vin og spiritus stadig udgør den mindste del af det samlede økologiske marked, så er salget af økologisk dyrket vin, hedvin og cider steget med næsten 40 procent fra 2016 til 2018. Det viser den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik.

Ikke kun en stigende interesse for økologi driver væksten, vinbønderne selv har også fået øjnene op for den økologiske revolution, med en global stigning fra 88.000 hektar økologiske vinmarker i 2004 til 407.000 hektar i 2017.

– Interessen og præmisserne for vinbønderne, som ønsker at dyrke økologisk, er klart højnet over de seneste år. Og økologi betyder færre sprøjtemidler i marken, hvilket både gavner miljøet og samtidigt giver et bedre arbejdsmiljø for bonden, det fortæller den danske vinekspert Marie Von Ahm, som med mere end 20 års erfaring inden for vinbranchen rådgiver i både vinhandel og vininvestering.

Økologisk dyrket vin på væksteventyr

Et højt fokus på miljø og kvalitetsbevidste forbrugere har været med til at styrke omlægningen til den økologiske vinproduktion. En produktion, som i 2012 havde et afkast på 349 millioner flasker vin, og som ifølge vin og spiritusanalyseinstituttet IWSR forventes at stige til over en milliard solgte økologiske flasker på verdensplan i 2022.

– Forbrugerne er blevet meget bevidste om, hvad de køber, og jeg oplever en klart stigende interesse for de økologiske vine. Samtidigt får flere vinbønder øjnene op for, at det både er blevet lettere at omlægge til et økologisk vinbrug men også, at det er fornuftigt i længden. Det giver et sundere arbejdsmiljø, og så har økologisk dyrkede druer udviklet sig til at skabe fantastisk rene vine i smag og udtryk, siger Bo Otterstrøm, direktør og vinekspert ved Klubvin.dk og uddyber:

– Siden jeg solgte min første økologiske vin i 2004, som ærligt talt smagte lidt fodformet, så har vin dyrket på økologiske druer udviklet sig til et varieret marked med pragtfulde vine og i et prisniveau, hvor økologi ikke er lig med overpris.

De bedste vine har altid været økologiske

De ældste vinhuse har eksisteret længe før moderne pesticider var en del af vinbøndernes repertoire, og derfor er mange gamle vine de facto allerede økologiske. De skilter bare ikke med det. Dels fordi økologisk vin tidligere har haft et blakket ry, men også for at undgå at forvirre forbrugeren med for meget information på flasken i form af etiketter.

– De gamle etablerede vinhuse med en historik for hædrede vine ser ikke nogen fordel ved at begynde at blande sprøjtemidler ind i deres produktion. De laver allerede god vin uden, så det sætter de ikke over styr, siger Bo Otterstrøm.

– Der findes ikke faste regler for, hvilke vinhuse der har denne tilgang, men det kræver i udgangspunktet penge på kistebunden at fokusere på kvalitet, med risikoen for mindre udbytte. Derudover er økologien mere udbredt i visse regioner, eksempelvis er Bourgogne mere tilbøjelig til økologi end Bordeaux, fortæller vineksperten fra Klubvin.dk.

Økologisk vin er kontrolleret for indholdet af pesticider og sulfitter, samt stiller krav til tilsætningsstofferne i flasken.

Lars Schmidt Larsen
Direktør, GBOnline
lsl@gbonline.dk

Billeder

Download
Økologisk vinbrug giver et sundere arbejdsmiljø, og så har økologisk dyrkede druer udviklet sig til at skabe fantastisk rene vine i smag og udtryk, siger Bo Otterstrøm, direktør og vinekspert ved Klubvin.dk. Foto: PR.
Download
Økologisk vin, hedvin og cider udgør den mindste andel af danskernes samlede forbrug af økologi, men over de sidste år er det økologiske vinsalg steget med omkring 40 procent. Foto: PR.

Information om Klubvin.dk

Klubvin.dk
Fiskerengen 12
3250 Gilleleje

+45 7025 9090https://klubvin.dk/

Klubvin.dk er en dansk online vinhandel som siden 2005 har solgt både hverdagsvin og de helt eksklusive oplevelser. Foruden vin er Klubvin også en af Danmarks førende forhandlere og rådgivere indenfor salg af vinkøleskabe og tilbehør til vinoplevelsen.

Følg pressemeddelelser fra Klubvin.dk

Flere pressemeddelelser fra Klubvin.dk