Økologisk Landsforening skal have ny formand til marts

Efter ni år på posten som formand for Økologisk Landsforening har Per Kølster valgt ikke at genopstille, når foreningen har formandsvalg til generalforsamlingen den 4. marts 2022. Det meddelte Per Kølster på et stormøde for foreningens udvalg og bestyrelse onsdag.
Formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster, forlader i marts 2022 posten. Dermed skal Økologisk Landsforening have ny formand.

Per Kølster har stået i spidsen som formand for Økologisk Landsforening de seneste ni år og har i samme periode været på valg hvert år, når foreningens medlemmer har skullet vælge formand. I 2022 bliver det dog anderledes. Onsdag eftermiddag meddelte Per Kølster, at han ikke ønsker at genopstille til formandsposten.

”For mig handler det om at kende sin udløbsdato og behov. Jeg er nået en alder, hvor jeg nok har solid erfaring, men også har behov for at drosle ned på aktiviteterne,” siger Per Kølster om årsagen til sit valg.

Den 67-årige formand adresserede sin afsked ved et stormøde for foreningens fagudvalg, som blev holdt onsdag. Forinden var bestyrelsen blevet orienteret. I sin tale til deltagerne sagde han bl.a.:

”Jeg vil slutte min formandstid til marts i taknemmelighed over mine ni år i sagens tjeneste. Og jeg forventer, at jeg kan give stafetten videre til en ny forperson, som jeg ikke tvivler på også har den nødvendige ildhu for at bringe foreningen videre.”

I sin tid som formand har han bl.a. været med til at føre Økologisk Landsforening ind i en ny tid, hvor økologien er vækstet betragteligt både i areal og forbrug. Han har sammen med foreningens bestyrelse og ledelse lagt en langsigtet strategi for, hvordan økologien kan bidrage til at sætte dagsordenen for et forandret og bæredygtigt fødevaresystem for fremtiden. Senest har det resulteret i etableringen af Innovationscenter for Økologisk Landbrug, som åbnede den 1. oktober 2021.

”Per har været en meget stor drivkraft for økologien og de grundlæggende principper, som økologien bygger på. Han er passioneret og har med sin professionelle baggrund og mangeårige erfaring været primus motor for foreningens arbejde med at tegne en vision for fremtidens landbrug - og dermed positionere økologien som en vigtig del af løsningen på et bæredygtigt landbrugs- og fødevaresystem,” siger Helle Borup Friberg, direktør i Økologisk Landsforening.

Per Kølster er uddannet agronom og har været ansat på Landbohøjskolen. I dag driver han Kølster Malt & Øl på Krogerup Avlsgård, hvor han fremstiller økologiske specialøl og cider. Udover sin post som formand for Økologisk Landsforening sidder han i bestyrelsen for Danmarks Naturfond og Innovationscenter for Økologisk Landbrug.

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk