Økologisk Landsforening: Grænsen er nået for vores dyr

Store æg presser hønerne og giver brud på brystbenet, viser en ny forskning fra Københavns Universitet. Det er helt uacceptabelt for dyrene. Grænsen er nået for, hvad vi kan byde dyrene. Økologisk Landsforening vil derfor indkalde den samlede branche og fødevareministeren til et møde omkring en løsning på problemet.

Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at 85 % af hønerne i landbruget bliver så pressede, at de går rundt med brud på brystbenet, fordi de store æg, efter alt at dømme, presser deres kroppe indefra og laver bruddet. Det er et problem på tværs af branchen og dermed også i den økologiske produktion.

”Det er forkasteligt og sætter dyrevelfærden over styr, når sådan noget sker! Vi bliver nødt til at handle for dyrenes skyld. Derfor tager Økologisk Landsforening initiativ til at samle ægbranchen og afsøge mulige handlinger. Helt konkret vil vi gerne gå sammen med hele erhvervet om at få ændret avlsmålene for vores fjerkræ, og sammen stille krav om, at problematikken bliver et fokuspunkt hos dem, der avler de dyr, som ægproducenterne får ind i staldene.” siger formand i Økologisk Landsforening Per Kølster.

"Det her problem skal udryddes. Vi skal ikke have dyr, der går rundt med brud, og det skal alle i værdikæden tage et ansvar for. Vi skal have ændret det, og hvis vi ikke kan ændre det inden for det nuværende system med de eksisterende racer, så må vi tænke i nye racer," siger Lars Bredahl, som er formand for Æg- og Fjerkræudvalget i Økologisk Landsforening.

Økologisk Landsforening vil ligeledes søge en dialog med fødevareminister Rasmus Prehn og afsøge, hvordan myndighederne kan medvirke til at rette op på dette alvorlige problem for os og vores dyr. Det kan for eksempel være ved at give producenterne bedre muligheder for at afprøve nye racer og linjer, hvilket er meget svært som reglerne er i dag.

”Samtidigt vil vi opfordre til, at man fra politisk side sikrer en løbende overvågning, så vi opretholder et fokus på problemet, helt indtil det er løst. Vi skal betale prisen, ikke dyrene. Som økologer er det en helt central mærkesag for os, at effektivitet aldrig må være på bekostning af dyrevelfærden. Det er det blevet her, og det skal vi have ændret. Det kan ikke gå stærkt nok. Mere for mindre-kulturen er ikke en farbar vej frem mod et bæredygtigt fødevaresystem.” siger formand Per Kølster

Yderligere info og case:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 2016 4434

Ægbranchen, forskere og fødevareminister skal debattere løsninger på frakturer hos høner16.9.2021 10:09:23 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse inviterer den samlede branche til møde om problematikken vedr. frakturer på æglæggende høner. Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at 85 procent af hønerne i landbruget går rundt med brud på brystbenet, fordi æglægningen presser deres kroppe indefra. Det er et problem på tværs af branchen, og det problem skal løses, som Økologisk Landsforening allerede meldte ud i starten af september. Derfor inviterer Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse branchen, repræsentanter fra Fødevareministeriet, forskere og fagfolk til branchemøde den 1. november 2021, hvor også fødevareminister Rasmus Prehn deltager.

Økologisk Landsforening: Om landbrugsstøtten - Mindst mulig forandring er ikke en bæredygtig vej frem25.6.2021 16:38:30 CEST | Pressemeddelelse

EU's landbrugsministre er forslæbende og ude af trit med borgernes krav i den nye aftale for landbrugsstøtten. Aftalen mangler forpligtende mål, som kan skabe den omstilling, der skal ske i landbruget for at løse de udfordringer, der er i forhold til klima, miljø og natur. Det på trods af, at EU-Kommissionen i sin Farm-to-fork-strategi fra 2020 konkret og direkte siger, at landbrugsstøtten skal omlægges, hvis landbruget skal blive bæredygtigt i fremtiden.

Landsdækkende stafet og økologisk inspirationsrejse for professionelle køkkener23.6.2021 14:56:57 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet sætter gang i en landsdækkende stafet for professionelle køkkener. Stafetten indledes i Aalborg d. 17. august og fortsætter til Aarhus, Kolding og Køge for at slutte i København d. 31. august. Målet er at inspirere alle køkkenprofessionelle til at skabe velsmag med mere grønt, mere økologi og flere lokale råvarer.