Økologisk Landsforening fejrer Det økologiske spisemærke på FoodExpo

Når Nordens største fødevaremesse, Foodexpo løber af staben den 27.-29. marts 2022, vil Økologisk Landsforening gribe muligheden for at fejre Det økologiske spisemærke med en reception for spisesteder, der for nyligt har opnået mærket.

Økologisk Landsforening fejrer Det økologisk spisemærke på Foodexpo i Herning mandag den 28. marts.

Fejringen foregår mandag den 28. marts kl. 15 i Hal H, som er dedikeret til økologi og bæredygtighed. Her vil boblerne springe for spisesteder, der for nylig har sat gang i en økologisk rejse og opnået et økologisk spisemærke.

”Først og fremmest handler det om at hylde de spisesteder, der har gjort en stor indsats for at arbejde med økologi og dermed for mere bæredygtighed. De er frontkæmpere for den grønne omstilling af vores måltider,” siger Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologiske Landsforening.

”Samtidig vil vi gerne udbrede kendskabet til Det økologiske spisemærke til den næste generation og invitere dem, vi ikke kender endnu, til at blive en del af fællesskabet. Det gør vi ved at være til stede med rådgivning, viden og inspiration under hele messen i et samarbejde med Foodexpo om aktiviteterne i Hal H, som er fuldt dedikeret til økologi og bæredygtighed.”

Det er første gang, at messen sætter så massivt fokus på økologi og bæredygtighed. Hal H indrettes med fire områder; Klimahjørnet, Nørderiet, Den Økologiske Købmandsbutik og Mødestedet, der byder på et væld af aktiviteter, som gør besøgende klogere på klimavenlige fødevarer og praksisser.

”Vi oplever, at mange unge i branchen interesserer sig for klima og bæredygtighed, men også at det kan svært at finde rundt i og få konkrete redskaber. Det økologiske spisemærke er velafprøvet og statsligt kontrolleret – og derfor også troværdigt i en tid med greenwashing. Vi står klar til at rådgive og vise, at det slet ikke er så svært at komme i gang,” siger Torben Blok og tilføjer, at man under hele messen kan møde Mads Dreyer fra Oure Efterskole, Gitte Breum fra Odense Kommunes cafeer og Karsten Nielsen fra Scandic Hotels.

Alle interesserede er velkomne til at være med til fejringen mandag den 28. marts kl. 15, hvor der er overrækkelse af Det økologiske spisemærke til bl.a. Scandic Hotels, Skive Gymnasium, Jespers Torvekøkken, Foodexpo og Dallund Slot. Derudover masser af musik, bobler og underholdning.

Torben Blok, markedschef for foodservice, Økologisk Landsforening
T: 2961 6934 M: tob@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
T: 2542 9302 M: vk@okologi.dk

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel