L&F

Økologi: Ny plan sikrer udvikling af det røde Ø-mærke

Del

Økologien skal udvikle sig og sætte nogle ambitiøse mål for, hvordan de økologiske landmænd kan møde forbrugernes ønsker i fremtiden. Landbrug & Fødevarer præsenterer derfor nu en ti-punktsplan, som viser retningen for en dynamisk udvikling i økologien indenfor klima, natur, cirkulær økonomi, dyrevelfærd og bæredygtighed.

Forbrugerne køber flere og flere økologiske varer. For at imødekomme den stigende efterspørgsel er der behov for en stadig udvikling af økologien. Derfor introducerer Landbrug & Fødevarer nu en ti-punktsplan, der skal være med til at styrke dynamik og udvikling af økologien. Det skal ske i regi af det fælles, statslige økologimærke.

Ifølge Hans Erik Jørgensen, der er formand for Økologi-sektionen i Landbrug & Fødevarer, er det vigtigt for organisationen at sætte nogle konkrete mål, som sender klare signaler om, hvor Landbrug & Fødevarer gerne vil skabe mere udvikling indenfor økologien:

”Det er vigtigt at have nogle pejlemærker at styre efter. Det er nødvendigt, hvis vi vil flytte os, og selvom vi har et utrolig stærkt marked for økologi i Danmark, er det absolut ikke tid til at læne sig tilbage for os økologer,” siger Hans Erik Jørgensen.

Den nye ti-punktsplan skal netop være med til at sikre, at forbrugernes interesse for økologien bliver ved med at vokse, og at dansk økologisk landbrug også om fem og ti år, kan bryste sig af at have markedets stærkeste brand; nemlig det røde Ø-mærke. Et mærke, som stort set hele Danmarks befolkning kender, og som otte ud af ti forbrugere har meget stor tillid til.

”Jeg oplever utrolig stor interesse for at komme videre med at løfte de værdier, økologien står for. Både hos landmænd, på mejerier og slagterier taler vi om, hvad der bliver de vigtigste udfordringer for økologien i de kommende år, og hvordan vi skal møde forbrugernes forventninger i fremtiden,” siger Hans Erik Jørgensen og fortsætter:

”Det er nu, hvor vi har markedet med os, at vi skal kigge på, hvilke krav forbrugerne i virkeligheden har til økologien, og de krav skal vi blive endnu bedre til at levere på.”

Planen beskriver ti områder, hvor økologerne vil stille nye krav til sig selv og hinanden for at sikre, at forbrugerne får mest muligt ’value for money’, når de køber økologiske produkter:

  1. Krav om kulstofbinding i det økologiske sædskifte
  2. Naturtiltag for alle økologiske marker over 5 ha
  3. Indfasning af flere recirkulerede næringsstoffer
  4. Udfasning af konventionel husdyrgødning
  5. Flere velfærdstiltag i økologiske husdyrbesætninger
  6. Ingen systematisk aflivning af økologiske tyrekalve 
  7. Krav om ansvarlig antibiotikapolitik for kvæg
  8. Bæredygtigt protein og 100 pct. økologisk fodring
  9. Udbredelse af bæredygtighedsmålinger
  10. Fokus på driftsledelse og socialt ansvar

Planen fra Landbrug & Fødevarer spiller i høj grad sammen med de 25 anbefalinger, som Økologisk Erhvervsteam afleverede til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen lige før påske. Eksempelvis omkring klimaindsatser, natur, bæredygtighed og recirkulering, hvor mange af anbefalingerne fra erhvervsteamet også er forankret i planen fra Landbrug & Fødevarer.


For yderligere info. og kontakt til Hans Erik Jørgensen:

Kontakt pressekonsulent Linda Gjaldbæk, tlf. 26 84 28 80 eller mail: lgjh@lf.dk

Information om L&F

L&F
L&F
Axeltorv 3, 1. sal
1609 København V

3339 4000http://www.lf.dk/
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Følg pressemeddelelser fra L&F

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra L&F

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum