Landbrug & Fødevarer

Økologi er eftertragtet i kantiner og storkøkkener

Del
På fem år er salget af økologi til landets kantiner, storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder fordoblet. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Landbrug & Fødevarer glæder sig over stigningen, men pointerer at der fortsat er et stort økologipotentiale i den private sektor.

Det røde Ø-mærke fylder mere og mere i køkkenerne på landets plejehjem, sygehuse og restauranter. Det samme gælder i kantiner, børnehaver og andre storkøkkener. Her steg indkøbet af økologiske varer med 11 procent i 2019, fra 2.351 mio. kr. i 2018 til omkring 2.601 mio. kr. i 2019, viser tal fra Danmarks Statistik. I alt er salget af økologi til foodservice fordoblet siden 2014.

Den markante stigning glæder Landbrug & Fødevarer.

- Stigningen viser, at de professionelle køkkener i større grad er villige til at betale en højere pris for råvarer, der tillægges en merværdi. Det er rigtig godt for både de økologiske og konventionelle landmænd, der i det daglige bestræber sig på at producere fødevarer af høj kvalitet til de danske køkkener, siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder, Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Salget til offentlige institutioner er steget, da køkkenerne i sygehuse, børnehaver, skoler og på plejehjem har fokus på økologi, når der bestilles varer. Offentlige institutioners andel af det samlede øko-salg til foodservice var i 2019 på 36 procent. Det er mejeri, kolonial, frugt og grønt, som sælges mest. Det er værd at bemærke, at den største stigning er sket i salget af økologisk øl, vin og spiritus, hvor salget er øget med 46 procent til 165 millioner kroner. Det samlede øko-salg i 2019 rundede 17,4 mia. kr, svarende til omkring 3.000 kroner i gennemsnit pr. dansker.

Men også salget af økologi til kantiner på private arbejdspladser samt på hoteller og restauranter steget markant i de senere år (14 i 2019), og vi forventer fortsat markant stor stigning, hvilket også understreges af flere og flere øko-spisemærker til de private køkkener/kantiner. Det samlede antal økologiske spisemærker er i 2019 steget med 22 pct.

Stigningen er sket i takt med at flere og flere hotel- og restaurantgæster forventer at en del af eksempelvis morgenmaden er økologisk. Der er dog stadigvæk plads til forbedring.

- Tidligere var køkkenerne i de private arbejdspladser og hoteller og restauranter lidt bagud med økologiske fødevarer i sammenligning med de offentlige køkkener, men det er tydeligt at de private køkkener virkelig er kommet godt med i de seneste par år. Men der er fortsat et rigtig stort økologipotentiale i den private sektor, siger Mette Jasper Gammicchia,

Desværre har salget af fødevarer til foodservice i år været stærkt påvirket af Covid-19 og nedlukningen af hoteller og restauranter samt hjemmearbejde i perioder. Det gælder både salget af økologiske og konventionelle fødevarer.

- Det gør at vi ikke tør spå om, hvordan økologisalget til foodservice ender i år, men det bliver uden tvivl en markant nedgang. Vi er dog sikre på, at i takt med at mere og mere normaliseres, så vil der igen komme god efterspørgsel af de økologiske varer i de professionelle køkkener, siger Mette Jasper Gammicchia.

Kontakter

Yderligere kontakt til Mette Jasper Gammicchia via presserådgiver Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, 61702047.

Information om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V

3339 4000https://www.lf.dk/

Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder

Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye