Landbrug & Fødevarer

Økologi er eftertragtet i kantiner og storkøkkener

Del
På fem år er salget af økologi til landets kantiner, storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder fordoblet. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Landbrug & Fødevarer glæder sig over stigningen, men pointerer at der fortsat er et stort økologipotentiale i den private sektor.

Det røde Ø-mærke fylder mere og mere i køkkenerne på landets plejehjem, sygehuse og restauranter. Det samme gælder i kantiner, børnehaver og andre storkøkkener. Her steg indkøbet af økologiske varer med 11 procent i 2019, fra 2.351 mio. kr. i 2018 til omkring 2.601 mio. kr. i 2019, viser tal fra Danmarks Statistik. I alt er salget af økologi til foodservice fordoblet siden 2014.

Den markante stigning glæder Landbrug & Fødevarer.

- Stigningen viser, at de professionelle køkkener i større grad er villige til at betale en højere pris for råvarer, der tillægges en merværdi. Det er rigtig godt for både de økologiske og konventionelle landmænd, der i det daglige bestræber sig på at producere fødevarer af høj kvalitet til de danske køkkener, siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder, Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Salget til offentlige institutioner er steget, da køkkenerne i sygehuse, børnehaver, skoler og på plejehjem har fokus på økologi, når der bestilles varer. Offentlige institutioners andel af det samlede øko-salg til foodservice var i 2019 på 36 procent. Det er mejeri, kolonial, frugt og grønt, som sælges mest. Det er værd at bemærke, at den største stigning er sket i salget af økologisk øl, vin og spiritus, hvor salget er øget med 46 procent til 165 millioner kroner. Det samlede øko-salg i 2019 rundede 17,4 mia. kr, svarende til omkring 3.000 kroner i gennemsnit pr. dansker.

Men også salget af økologi til kantiner på private arbejdspladser samt på hoteller og restauranter steget markant i de senere år (14 i 2019), og vi forventer fortsat markant stor stigning, hvilket også understreges af flere og flere øko-spisemærker til de private køkkener/kantiner. Det samlede antal økologiske spisemærker er i 2019 steget med 22 pct.

Stigningen er sket i takt med at flere og flere hotel- og restaurantgæster forventer at en del af eksempelvis morgenmaden er økologisk. Der er dog stadigvæk plads til forbedring.

- Tidligere var køkkenerne i de private arbejdspladser og hoteller og restauranter lidt bagud med økologiske fødevarer i sammenligning med de offentlige køkkener, men det er tydeligt at de private køkkener virkelig er kommet godt med i de seneste par år. Men der er fortsat et rigtig stort økologipotentiale i den private sektor, siger Mette Jasper Gammicchia,

Desværre har salget af fødevarer til foodservice i år været stærkt påvirket af Covid-19 og nedlukningen af hoteller og restauranter samt hjemmearbejde i perioder. Det gælder både salget af økologiske og konventionelle fødevarer.

- Det gør at vi ikke tør spå om, hvordan økologisalget til foodservice ender i år, men det bliver uden tvivl en markant nedgang. Vi er dog sikre på, at i takt med at mere og mere normaliseres, så vil der igen komme god efterspørgsel af de økologiske varer i de professionelle køkkener, siger Mette Jasper Gammicchia.

Kontakter

Yderligere kontakt til Mette Jasper Gammicchia via presserådgiver Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, 61702047.

Information om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V

3339 4000https://www.lf.dk/

Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder

Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Slagterprisen 2025 er uddelt på Hindsgavl Slot17.9.2025 06:36:00 CEST | Pressemeddelelse

I et meget stærkt felt af dygtige slagtermestre på tværs af de to kategorier, kunne de bedste i slagterfaget lade sige hylde til Landbrug & Fødevarers Fødevaredag på Hindsgavl Slot, hvor slagtermester Anders Kjeldbjerg fra MENY i Herning og slagtermestrene Steffen Vammen Kolstrup & André Kjelkvist-Born fra Kjelkvist og Born Rødovre Centrum kunne træde frem som vindere af Slagterprisen 2025. Prisen er en anerkendelse af håndværk, faglighed og nytænkning i slagterfaget.

Mejeriprisen 2025 uddelt til ambitiøse aktører17.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Til Fødevaredagen 2025, arrangeret af Landbrug & Fødevarer, blev Mejeriprisen 2025 uddelt. Det hele fandt sted i skønne omgivelser på Hindsgavl Slot. I et stærkt felt af butikskæder, der alle har sat barren højt for mejerikategorien, var det til sidst Sebastian Vinther, regionschef i Netto og Kristine Pilgaard, kommercial direktør i MENY, der kunne lade sig hylde som vindere og modtage branchens anerkendelse.

Vinderen af Kantineprisen 2025 er fundet16.9.2025 18:38:22 CEST | Pressemeddelelse

Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til Fødevaredagen2025. Her blev Kantineprisen 2025 uddelt foran en fyldt sal af madkyndige, producenter og gode branchekolleger på Hindsgavl Slot. Efter en tæt konkurrence blandt landets dygtigste kantiner kunne Normal A/S, Hedensted, ledet af køkkenchef Christian Lundsgaard træde frem som vindere - hædret for deres evne til at kombinere bæredygtighed, velsmag og kreativitet i deres daglige drift.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye