Økologi er eftertragtet i kantiner og storkøkkener
På fem år er salget af økologi til landets kantiner, storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder fordoblet. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Landbrug & Fødevarer glæder sig over stigningen, men pointerer at der fortsat er et stort økologipotentiale i den private sektor.
Det røde Ø-mærke fylder mere og mere i køkkenerne på landets plejehjem, sygehuse og restauranter. Det samme gælder i kantiner, børnehaver og andre storkøkkener. Her steg indkøbet af økologiske varer med 11 procent i 2019, fra 2.351 mio. kr. i 2018 til omkring 2.601 mio. kr. i 2019, viser tal fra Danmarks Statistik. I alt er salget af økologi til foodservice fordoblet siden 2014.
Den markante stigning glæder Landbrug & Fødevarer.
- Stigningen viser, at de professionelle køkkener i større grad er villige til at betale en højere pris for råvarer, der tillægges en merværdi. Det er rigtig godt for både de økologiske og konventionelle landmænd, der i det daglige bestræber sig på at producere fødevarer af høj kvalitet til de danske køkkener, siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder, Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling
Salget til offentlige institutioner er steget, da køkkenerne i sygehuse, børnehaver, skoler og på plejehjem har fokus på økologi, når der bestilles varer. Offentlige institutioners andel af det samlede øko-salg til foodservice var i 2019 på 36 procent. Det er mejeri, kolonial, frugt og grønt, som sælges mest. Det er værd at bemærke, at den største stigning er sket i salget af økologisk øl, vin og spiritus, hvor salget er øget med 46 procent til 165 millioner kroner. Det samlede øko-salg i 2019 rundede 17,4 mia. kr, svarende til omkring 3.000 kroner i gennemsnit pr. dansker.
Men også salget af økologi til kantiner på private arbejdspladser samt på hoteller og restauranter steget markant i de senere år (14 i 2019), og vi forventer fortsat markant stor stigning, hvilket også understreges af flere og flere øko-spisemærker til de private køkkener/kantiner. Det samlede antal økologiske spisemærker er i 2019 steget med 22 pct.
Stigningen er sket i takt med at flere og flere hotel- og restaurantgæster forventer at en del af eksempelvis morgenmaden er økologisk. Der er dog stadigvæk plads til forbedring.
- Tidligere var køkkenerne i de private arbejdspladser og hoteller og restauranter lidt bagud med økologiske fødevarer i sammenligning med de offentlige køkkener, men det er tydeligt at de private køkkener virkelig er kommet godt med i de seneste par år. Men der er fortsat et rigtig stort økologipotentiale i den private sektor, siger Mette Jasper Gammicchia,
Desværre har salget af fødevarer til foodservice i år været stærkt påvirket af Covid-19 og nedlukningen af hoteller og restauranter samt hjemmearbejde i perioder. Det gælder både salget af økologiske og konventionelle fødevarer.
- Det gør at vi ikke tør spå om, hvordan økologisalget til foodservice ender i år, men det bliver uden tvivl en markant nedgang. Vi er dog sikre på, at i takt med at mere og mere normaliseres, så vil der igen komme god efterspørgsel af de økologiske varer i de professionelle køkkener, siger Mette Jasper Gammicchia.
Kontakter
Yderligere kontakt til Mette Jasper Gammicchia via presserådgiver Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, 61702047.
Information om Landbrug & Fødevarer
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Klimabevidste danskere vil have flere danske råvarer på julebordet24.12.2020 10:46:55 CET | Pressemeddelelse
Julemiddagen anno 2020 bliver i større grad tilberedt af danske råvarer. I en analyse som Norstat har lavet for Landbrug & Fødevarer svarer 43 procent af danskerne, at de vil købe flere danskproducerede fødevarer denne jul. Det er en signifikant stigning i forhold til julen 2019.
Danskerne køber økologisk julemad18.12.2020 14:46:34 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse viser, at 70 procent af danskerne køber økologiske fødevarer, når de skal handle ind til julebordet.
Danskerne vil have symmetriske juletræer16.12.2020 12:23:09 CET | Pressemeddelelse
Jagten på det perfekte, symmetriske juletræ fylder signifikant mere i år end sidste år. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Her svarer over hele 55 pct. af danskerne, at juletræets symmetriske udsende er vigtigt, når de skal vælge juletræ. Det er signifikant flere end sidste år, hvor kun 38 pct. svarede det samme.
Økologieksporten er næsten fordoblet på fem år – men coronaen giver udfordringer8.12.2020 08:48:27 CET | Pressemeddelelse
Danmark fastholder sin position som et stærkt økologiland. Eksporttallene fra 2019, som netop er offentliggjort, viser, at eksporten af økologiske varer steg i 2019 og endte med et resultat på tre mia. kroner. Det betyder, at den økologiske eksport er næsten fordoblet på fem år. Verden har dog forandret sig meget i 2020, hvor corona-virus har domineret verdensmarkedet.
Agro Food Park opfører nyt kontorfællesskab på 8000 m22.12.2020 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det går stærkt i Agro Food Park for tiden. Efterspørgslen på at blive en del af netværket er nu så stor, at Agro Food Park i begyndelsen af det nye år påbegynder opførelsen af endnu en bygning som skal skabe rammer for endnu flere virksomheder og medarbejdere i Agro Food Park, som i dag består af 80 virksomheder og mere end 1200 medarbejdere, som arbejder inden for fødevaresektoren.
Søren Søndergaard efter statsminister-møde: Tid til ny dialog og brede aftaler26.11.2020 13:23:38 CET | Pressemeddelelse
Landbrug & Fødevarers formand og statsminister Mette Frederiksen mødtes torsdag hos nordjysk landmand til snak om nutid og fremtid for landbruget.
Regeringen må nu give klare garantier til minkavlerne7.11.2020 19:34:14 CET | Pressemeddelelse
Det er en voldsom beslutning regeringen har truffet om at nedlægge alle danske minkbesætninger. De menneskelige og erhvervsmæssige konsekvenser er enorme, og derfor skylder regeringen klare garantier til minkavlerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum