Økologi er danskernes bæredygtige fødevarevalg

En ny undersøgelse lavet for Økologisk Landsforening viser, at danskernes opfattelse af økologi som et bæredygtigt valg er øget signifikant det seneste år. Næsten 70 pct. af de adspurgte oplyser, at de anser økologi for at være bæredygtigt, mens mere end 80 pct. mener, at økologi beskytter naturen og grundvandet.

Danskernes opfatter økologiske fødevarer som både bæredygtige og bedre for klimaet. Det viser en ny undersøgelse fra Økologisk Landsforening. Foto: Moment Studio.

Bæredygtighed er for alvor rykket ind i danskernes bevidsthed, når det handler om valg af fødevarer. Det viser en undersøgelse, som er lavet for Økologisk Landsforening af Rybner Analyse. Det seneste år er der sket en signifikant stigning i antallet af danskere, der ser økologi som bæredygtigt. 68 pct. af de adspurgte i undersøgelsen mener, at økologiske fødevarer er et bæredygtigt valg i modsætning til 63 pct. i 2019.

”Bæredygtighed er blevet nærværende hos mange danskere. De fleste ved, at hvis vi vil træffe bæredygtige valg, kan vi ikke nøjes med at fokusere på en ting. Vi skal tænke i helheder. Og netop her har økologien meget at byde ind med, både når det handler om dyrevelfærd, beskyttelse af grundvandet og hensyn til naturen ved at undgå syntetiske pesticider,” siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Hele 82 pct. af deltagerne i undersøgelsen svarer da også, at de mener, at økologisk produktion beskytter naturen, miljøet og grundvandet. Mens 63 pct. af de adspurgte mener, at økologisk produktion er bedre for klimaet – mod 56 pct. året før.

”Der er skabt mange myter om økologisk produktion, men i takt med at myterne er knust, har danskerne forstået, at økologien også er en del af løsningen, hvis vi skal skabe en fremtidig fødevareproduktion, der skåner klimaet,” siger hun.

Ifølge undersøgelsen er holdningen til økologisk produktion som mere bæredygtig, klimavenlig og miljøbeskyttende mest udbredt blandt kvinder, samt personer i alderen 18-39 år og danskere, der er bosat på Sjælland og i hovedstadsområdet.

Undersøgelsen ”Økologiens image 2020” er lavet af Rybner Analyse for Økologisk Landsforening i forbindelse med ø-mærkets 30-års jubilæum i 2020 og er gennemført blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Der er gennemført 1000 interviews med danskere i alderen 18+ år.

Helle Bossen, chefkonsulent, Økologisk Landsforening
T: 3179 2700 M: hb@okologi.dk

Økologisk Landsforening foreslår ny organisatorisk struktur: Styrket demokrati og en fremtidssikring af økologien25.1.2021 11:00:00 CETPressemeddelelse

På Økologisk Landsforenings generalforsamling fredag den 5. marts 2021 bliver et af de væsentligste punkter på dagsordenen en afstemning om fornyelse og styrkelse af foreningens demokrati. Målet er at tilpasse organisationen til foreningens strategi om en større demokratisk repræsentation af foreningens fire medlemsgrupper. Samtidig vil en organisatorisk fornyelse sikre, at foreningen imødekommer fremtidens krav til ledelse.