ØKODAG: 136.322 mennesker så køerne springe på græs

I dag blev Økodag fejret over hele Danmark. 136.322 besøgende så med, da køerne sprang ud på græsset.

Karensminde på Djursland. Foto: Søren Gammelmark

Økodag er forårets store festdag, hvor vi fejrer dyrevelfærden i det økologiske landbrug. Dagen blev fejret af 136.322 besøgende landet over, der så køerne springe ud på det grønne græs.

”Danskerne vil have dyr på græs, og dét giver økologien dem. Økodag er vores bedste eksempel på, hvad dyrevelfærd er i det økologiske landbrug. Det er en festdag, hvor vi binder bånd mellem land og by,” siger forperson for Økologisk Landsforening Louise Køster.

42 værter over hele Danmark inviterede indenfor, og det er et stort arbejde at få så mange mennesker på besøg.

”Jeg er fuld af respekt for de økologiske landmænd, der inviterer indenfor på Økodag. Uanset om man får 250 eller 8000 mennesker på besøg, så kræver det et stort arbejde og organisering af familie, venner og frivillige i området,” siger Louise Køster, forperson i Økologisk Landsforening.

Det er nyt, at man skal booke billet til Økodag. Det har været efterspurgt af landmændene, som er værter på dagen.

”På den måde kommer det hele til at foregå lidt mere på landmandens præmisser, og det gør det nemmere for dem at sikre optimale parkeringsforhold, og at alle gæster får mulighed for at komme tæt på dyrene,” siger Malene Jensen, som er projektleder for Økodag hos Økologisk Landsforening.

I år kunne man også se Økodag live fra Hedegaard i Aulum på Facebook med Micki Cheng som vært. 700 så med live, da køerne blev lukket på græs.

Om Økodag

Som dansker er du en del af verdens økologi-nation nummer ét. Vi er det land i verden, der køber flest økologiske fødevarer. Så når de økologiske landmænd over hele landet hvert år inviterer til Økodag, plejer det det at være et stort tilløbsstykke, hvor der kommer flere hundrede tusinde.

• Økodag® er et registreret varemærke, hvilket betyder, at man altid skal nævne Økologisk Landsforening i sammenhæng med Økodag
  • Økodag har eksisteret siden 2005
  • Økodag arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og de økologiske mejerier Arla, Thise, Naturmælk, Øllingegaard, Them og Gläserne Meierei. Økodag har fået midler fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug.

For yderligere info:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, mkl@okologi.dk

Karensminde på Djursland. Foto: Søren Gammelmark
Der var mange aktiviteter for børn på gårdene. På Ågårdslund i Jelling var der hoppekøer. Foto: Marendine Ladegaard
Karensminde på Djursland. Foto: Søren Gammelmark

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel