Øko-køerne kommer på græs uden publikum

Økologisk Landsforening, landmænd og mejerier aflyser årets store forårsbegivenhed, ØKODAG®, grundet corona-situationen. Begivenheden var programsat til søndag d. 19. april 2020 og trækker normalt mere end 200.000 mennesker, der vil opleve at øko-køerne kommer på græs. I år løber køerne derfor ud uden publikum.

De økologiske køer løber i år på græs uden publikum. Den store forårsbegivenhed ØKODAG, som normalt samler op mod 200.000 mennesker er som så mange andre arrangementer også ramt af corona-situationen.

En af årets store forårsbegivenheder, ØKODAG®, må ligesom mange andre arrangementer aflyses grundet den ekstraordinære situation omkring corona. Det betyder, at det ikke vil være muligt for publikum at opleve øko-køerne blive lukket ud af vinterstaldene for at komme på græs.

”ØKODAG er en af landets største begivenheder og trækker rigtigt mange mennesker til. På nogle af de største gårde kommer der normalt helt op mod 10.000 mennesker ad gangen, så det er udelukket at samle så mange mennesker i den aktuelle situation og med regeringens seneste tiltag,” siger Michael Langberg, der er markedschef i Økologisk Landsforening, som sammen med mere end 60 økologiske landmænd og fire af landets mejerier står for arrangementet.

For øko-køerne betyder aflysningen, at de i år må løbe på græs uden tilskuere.

”Køerne bliver selvfølgelig lukket ud alligevel. For dem er intet forandret. Vi skal huske på, at naturen går sin gang, og at øko-køerne altid er på græs fra april til november,” fortæller Michael Langberg og tilføjer, at øko-køerne er vigtige bidragsydere til, at den økologiske mælk og andre økologiske mejeriprodukter fortsat findespå hylderne i supermarkedet – selv i en presset situation, som den verden står i lige nu.

Økologisk Landsforening og mejerierne arbejder i øjeblikket på at finde en alternativ løsning, så danskerne kan følge ko-løbet fx via sociale medier. På hjemmesiden www.økodag.dk og via Facebook-siden I love øko, kan man holde sig orienteret.

Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening
Telefon: 20 99 30 02 Mail: mla@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Lars Bonde Jessen, Arla. Tlf: 89 38 12 31
Lone Prisak, Naturmælk. Tlf: 40 24 28 05
Anne Berg Olsen,Thise Mejeri. Tlf.: 29 71 63
Winni Malene Jakobsen, Them Mejeri. Tlf: 22 26 66 60

Økologisk Landsforening: Regeringen sender et klart signal om, at økologi er en del af løsningen i den grønne omstilling29.10.2020 09:18:58 CETPressemeddelelse

Regeringen kunne i dag offentliggøre sit udspil til en offentlig indkøbsstrategi, som skal indgå i forhandlingerne om en klimaplan. I udspillet er inkluderet et forslag om at kræve, at alle statslige køkkener fremover har Det Økologiske Spisemærke i sølv, det vil sige 60-90 pct. af deres råvarer er økologiske. Udspillet møder begejstring hos Økologisk Landsforening

Nyt videnscenter skal sætte turbo under den grønne omstilling af vores tallerkener29.9.2020 09:03:57 CESTPressemeddelelse

Økologisk Landsforening (ØL) og Dansk Vegetarisk Forening (DVF) etablerer pr. 1. oktober 2020 et nyt videnscenter: Plantebaseret Videnscenter. Det nye videnscenter bliver en platform for forskningsprojekter, vidensdeling og forsøg i relation til omstillingen mod flere økologiske og plantebaserede fødevarer. Formålet er at styrke vidensgrundlaget for et mere økologisk, plantebaseret fødevaresystem fra jord til bord.