OK23: Startskud til forhandlinger på el-området

TEKNIQ Arbejdsgiverne har i dag taget hul på overenskomstforhandlingerne med Dansk El-Forbund. Det sker på et baggrundstæppe af usikre økonomiske fremtidsudsigter, men forhandlingsviljen er stor hos begge parter.
(tv) Christian Elgaard, næstform. Dansk El-Forbund, Lars Kræmer, næstform. Dansk El-Forbund, Benny Yssing, form. Dansk El-Forbund, Henrik Fugmann, form. TEKNIQ Arbejdsgiverne, Troels Blicher Danielsen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Linda Nordstrøm Nissen, underdirektør, TEKNIQ Arbejdsgiverne. Foto: Büro Jantzen

De første officielle forhandlinger er i dag skudt i gang for at nå i mål med en ny overenskomst på el-området. TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund har sat sig til forhandlingsbordet for at finde en løsning i en svær tid.

- Der er stor usikkerhed om fremtiden, og forhandlingerne kommer til at foregå på et baggrundstæppe af økonomiske udfordringer. Omvendt er vi trukket i arbejdstøjet i håbet om at nå en fælles aftale. Der er både en stor tillid og et godt samarbejde med Dansk El-forbund, så selvom vi ikke er enige om alt, så jeg tror jeg bestemt, at vi får et godt forhandlingsforløb, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

De seneste år har der været tryk på kedlerne i installationsbranchen, blandt andet båret af den grønne omstilling. Samtidig er inflationen det seneste år steget med rekordfart og flere økonomiske nøgletal peger i retning af en mulig økonomisk recession.

Det skal dog ikke spænde ben for, at parterne er enige om at arbejde for at nå hinanden i løbet af forhandlingerne, så der bliver fundet et kompromis, der er acceptabelt på begge sider af bordet.

- Vi har altid en fornuftig dialog mellem vores to organisationer. Det tror jeg også, vi får her ved OK23. Målet for Dansk El-Forbund er at få et godt resultat, som vores medlemmer kan se sig i på el-området, men de skal selvfølgelig derefter tage stilling til resultatet ved urafstemning, siger Benny Yssing, forbundsformand, Dansk El-Forbund.

Og det kan lykkes, viser historien. Ved de seneste overenskomstforhandlinger i 2020 lykkedes det at lande en aftale, som endte med at få stor opbakning. Dengang stemte 76,3 procent af elektrikerne ja til overenskomstaftalen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr