Øje for udvikling og grøn teknologi udløser DI-pris

Med konstant fokus på produktudvikling og et tæt samarbejde med kunderne skaber LS Control A/S vigtig værdi for producenter af ventilationsudstyr, der ønsker at være førende inden for grøn teknologi. Onsdag formiddag blev det belønnet med DI Sydsjællands Initiativpris.

På LS Control A/S i Herlufmagle er der travlt. Virksomheden laver printplader og tilhørende software, webapplikationer og apps til ventilationsudstyr såsom varmepumper og køleanlæg. LS Controls printplader er med til at optimere kundernes produkter, så de kan blive så miljørigtige som muligt. Derfor er ikke blot produktion, men også produktudvikling en kerneopgave for virksomheden. I tæt relation med den enkelte kunde udvikler LS Control den teknologiløsning, der passer kunden bedst og er med til at sikre ventilationsanlæg, der udnytter energien effektivt. Det har givet LS Control mange trofaste kunder – og skabt en solid vækst for virksomheden.

LS Control har en ambition om, at omsætningen skal vokse mindst 10 procent årligt. Det mål har ikke været noget problem at opfylde, og forventningen er også, at det forsætter i fremtiden.

- Ved at tænkte fremad og investere i de nyeste teknologier er det lykkedes LS Control at skabe grobund for en solid vækst. De er et godt eksempel på, hvordan man med et stærkt fokus på produktudvikling og tætte relationer til kunderne kan blive blandt de førende på et område, hvor der er skarp international konkurrence. Derfor er LS Control en oplagt modtager af DI Sydsjællands Initiativpris 2018, siger DI Sydsjællands næstformand, Peter Rosenkrands.

Næste år fylder virksomheden 50 år, men det betyder ikke, at virksomheden hviler på laurbærerne. Når andre taler om automatisering og robotter som noget nyt, kan virksomheden prale af, at robotter været en fast del af produktionen i mere end 20 år. Sidste år og i år har virksomheden investeret i nye montagelinjer og ny maskiner. De nye maskiner er fire gange mere effektive end de gamle og sikrer en endnu højere grad af automatisering i produktionsprocessen. Med de seneste investeringer er mere end 90 procent af produktionen nu automatiseret.

Men det betyder ikke, at der blevet færre medarbejdere, tværtimod. Medarbejderstaben er med årene vokset og består i dag af 40 personer. Og ifølge adm. direktør Per Nielsen er netop medarbejderne noget af det mest afgørende for virksomhedens succes:

- Vi har en gruppe erfarne medarbejdere, der brænder for opgaven. Mange af dem har været hos os i mange år, og det er deres benhårde arbejde og fleksibilitet, der er med til at sikre, at kunderne har tillid til os og bliver hængende, siger han

Prisen er uddelt onsdag på virksomheden af DI Sydsjællands næstformand, Peter Rosenkrands, og næstformand for Plan- og erhvervsudvalget i Næstved, Niels True.

Med DI Sydsjællands Initiativpris 2018 er LS Control A/S en af i alt 19 kandidater til DI’s nationale Initiativpris, der overrækkes af H.K.H. Prins Joachim på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder, der finder sted i januar 2019 i Industriens Hus i København.

Fakta om LS Control A/S

- LS Control A/S blev grundlagt i 1969 i Søborg, men ligger i dag i Herlufmagle.

- Virksomheden leverer elektronik til styring, regulering og kontrol. Udgangspunktet var elektroniske komponenter til ventilationsudstyr, men i dag leverer virksomheden også komponenter til mange andre brancher.

- 1983-1985 blev begivenhedsrige år i LS Controls historie; virksomheden flyttede til den nuværende adresse, nuværende hoved aktionær Stig Petersen blev ansat og kort efter ændrede LS Control sig fra handelsfirma til produktionsselskab. Stig Petersen er fortsat aktiv i virksomheden som salgs- og marketingdirektør.

- Virksomheden har i dag ca. 40 ansatte i Danmark.

Fakta om Initiativpris 2018

Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI Sydsjælland. Det er bestyrelsen for DI Sydsjælland, der udpeger modtageren af Initiativprisen.

Kriterierne for Initiativprisen er:

- Virksomheden må ikke have over 100 ansatte i det år, hvor prisen uddeles. Hvis virksomheden evt. er i koncernsamarbejde med andre virksomheder, må det samlede antal ansatte maksimalt være 300.

- Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst.

- Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen, årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.

I 2018 er et særligt kriterium desuden, at virksomheden har udvist særlig mod til skalering ved at igangsætte initiativer, der indebærer radikale ændringer, for at møde fremtidens vækstudfordringer.

Yderligere oplysninger kan fås hos:
- Chefkonsulent Marie-Louise Lindeløv, DI, mail: mall@di.dk , tlf.: 3016 6543
- Adm. Direktør Per Nielsen, LS Control A/S, mail: pn@lscontrol.dk , tlf. 5550 5556
- Næstformand Peter Rosenkrands, DI Sydsjælland, mail: pr@pkkaps.dk, tlf. 5599 4422
- Presserådgiver Niels Brandt Petersen, DI, mail: nibp@di.dk, tlf.: 2622 4418

Chefkonsulent Marie-Louise Lindeløv