Odense kravler op i DI-undersøgelse om erhvervsvenlighed

Odense Kommune kravler to pladser op og er nu placeret som nr. 72 i Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed.

- Det er dejligt at se, at Odense har forbedret sig, også selvom det er et lille skridt på vejen. Dækningsafgiften er væk, og forhåbentligt vil samarbejdet i Uddannelsesalliancen og Beskæftigelsesalliancen kunne ses i næste års tal. Og så er der jo stadigvæk plads til forbedringer på mange andre områder, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

Det går fremad i Odense, når virksomhederne vurderer den overordnede erhvervsvenlighed. Her går Odense 19 pladser frem til en placering som nr. 55. Den lokale infrastruktur er også forbedret væsentligt – fra nr. 76 til nr. 52. Til gengæld står det ikke så godt til i kategorien ”Uddannelse”, hvor Odense er faldet med 28 pladser til nr. 74.

- De to kategorier ”Arbejdskraft” og ”Uddannelse” er de områder, som virksomhederne i Odense mener, skal prioriteres højest af kommunen. Det er begge emner, som vi i de to Odense-alliancer skal have endnu mere turbo på. Vi har dog noteret os, at ledigheden i Odense for først gang i mange år har nærmet sig landsgennemsnittet de sidste par år. Men virksomhederne mangler stadigvæk kompetent arbejdskraft – også på resten af Fyn. Her ligger der en opgave foran os på hele Fyn og ikke kun i Odense, siger Poul Strandmark

I kategorien ”Brug af private leverandører” er Odense rykket fra en placering som nr. 80 til 69. Også kategorien ”Skatter, gebyrer og erhvervsarealer” viser en fremgang på 11 pladser til nr. 49. Odense er nu på en førsteplads (sammen med hovedparten af kommunerne i landet) i relation til den afskaffede dækningsafgift.

”Information og dialog” mellem virksomheder og kommune er vurderet lidt lavere fra en plads som nr. 64 til 66.

- Det er positivt, at virksomhederne synes, at den overordnede erhvervsvenlighed er forbedret, også selvom man endnu ikke har nået landsniveauet. Men der er behov for en bedre dialog mellem virksomheder og kommunen. Det er helt central for virksomhederne, hvis de fortsat skal skabe fremgang og flere jobs i området, siger Poul Strandmark.

Blandt de 4 store byer i landet er Odense nu næstbedst og den eneste storby kommune, hvor erhvervsvenligheden er forbedret i forhold til sidste år. Aalborg er stadigvæk bedst (fra 54 til 65) mens Aarhus (fra 69 til 78) og København (fra 86 til 88) halter endnu længere efter.

Når man kigger på alle fynske kommuner under ét, holder de status quo i bedømmelsen af erhvervsvenlighed sammenlignet med sidste år. Og status quo er en middel placering i forhold til landstallene. Virksomhedernes overordnede tilfredshed på Fyn er ligeledes på samme niveau som tilfredsheden på landsplan.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022
• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
• 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
• 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Fyn, Steen Høygaard, tlf. 2566 6309, e-mail sth@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk