Nyt tiltag fra Vækstfonden: Mulighed for pause i afdrag og rentebetalinger for COVID-19 ramte virksomheder, der har lån fra Vækstfonden

Virksomheder, der har lån fra Vækstfonden, kan få sat deres rentebetalinger og afdrag på pause. Det sker som følge af, at mange virksomheder i dag står i en ny og ukendt situation. Forhåbningen er, at afdrags- og rentestoppet kan holde hånden under virksomheder i coronakrisen, så de undgår konkurser.

Har du lånt penge i statens finansieringsfond Vækstfonden, kan du få sat både afdrag og rentebetaling på pause. Tiltaget løber i første omgang de næste 6 måneder. Det sker som led i en målrettet strategi, der skal hjælpe virksomhederne ud på den anden side af krisen, fortæller adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

”Vi skal alle sammen gøre, hvad vi kan for at hjælpe danske virksomheder igennem krisen. I Vækstfonden har vi skruet på mange knapper, og en af de knapper vi har skruet på, er et stop for betaling af renter og afdrag. Vi håber, at det kan være med til at sikre nogle af de hårdest ramt virksomheders overlevelse.”

Mange kunder har allerede taget imod tilbuddet om overspring af renter og afdrag. Aftalerne er individuelle og løber oftest et til to kvartaler. Der kan dog være virksomheder, som har behov for hjælp i en længere periode, og også her er Vækstfonden klar til at række en hjælpende hånd ud til virksomhederne.

”Vækstfonden er en tålmodig finansiel samarbejdspartner. Det gælder også i denne situation. Er der virksomheder derude, som har behov for længerevarende hjælp, tager vi også en dialog om en individuel løsning til disse,” siger Rolf Kjærgaard.

De aftaler, der indgås om rente- og afbetalingspause tager udgangspunkt i virksomhedens situation og deres forventninger til fremtiden. Og Rolf Kjærgaard understreger, at man som kunde i Vækstfonden altid er velkommen til at kontakte Vækstfonden og tale om mulighederne.

”Vi ser eksempler på virksomheder, som for 14 dage siden forventede, at de havde tilstrækkelig likviditet til afvikling af lån, men som nu vender tilbage og gerne vil have ydelsesoverspring. Og det er vi selvfølgelig klar til at imødekomme i denne svære tid. Vi har også allerede proaktivt være i dialog med mange af vores kunder,” siger Rolf Kjærgaard.

Hvis man er kunde i Vækstfonden og ønsker at pause sine afbetalinger og renter, skal man kontakte sin kundechef i Vækstfonden eller ringe til Vækstfondens COVID-19 hotline på 35 29 86 86.

Vækstfonden har også historisk stillet mange kautioner over for pengeinstitutterne. Her er Vækstfonden klar til at forlænge aftaler, når pengeinstituttet ligeledes forlænger løbetiden på engagementet hos dem. I disse tilfælde er det banken, der kontakter Vækstfonden.

Andre muligheder

Udover rente- og afdragsstop har Vækstfonden også introduceret, som en del af regeringens COVID-19 erhvervspakker målrettet erhvervslivet, to nye garantiordninger målrettet hhv. SMV’er og store virksomheder. De to garantiordninger skal ligeledes hjælpe med at holde hånden under virksomheder, der som følge af spredningen af COVID-19, er ramt af økonomiske tab. Ønsker man at søge om en garanti fra Vækstfonden, skal man kontakte sin bank. Læs mere om de nye COVID-garantier og evt. andre nye tiltag på www.vf.dk/COVID-19.

www.virksomhedsguiden.dk kan du derudover løbende følge med i hvilke tiltag der er taget for at hjælpe danske virksomheder gennem krisen.

For pressehenvendelser kontakt:

Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden / cst@vf.dk / +45 81 77 73 87

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.