Nyt samarbejde skal udrulle vedvarende energi

European Energy vil accelerere udviklingen af vedvarende energi fra Danmark, og med nyt samarbejde med Danmarks Grønne Investeringsfond kan de sætte handling bag. Første park med den grønne finansiering opføres i Skåne.

European Energy er allerede en væsentlig aktør for at udbygge vedvarende energi både i Danmark og internationalt. Den danske virksomhed opsætter sol- og vindprojekter i store dele af verden. Med ny finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond har de nu mulighed for at sætte fart på udbygningen.

Den første vindpark, som er resultat af samarbejdet, er placeret i Skåne, og opføres med fem vindmøller fra Vestas. Det specielle ved disse møller er, at de tidligere har været anvendt, men er efter nedtagning blevet renoveret og opgraderet af Vestas.

Parken er samlet på 10 MW og forventes at kunne producere 29,6 Gigawatt-timer. Det svarer til omkring 7.500 husstandes årlige elforbrug.

”Vi er glade for samarbejdet med Danmarks Grønne Investeringsfond. At få kapital til rådighed til nye projekter er en stor del af arbejdet for en virksomhed som vores. Derfor er det en stor hjælp, at danske virksomheder nu har adgang til kapital hos en partner med dybe kompetencer i alle dele af den grønne omstilling,” siger Knud Erik Andersen, adm. direktør i European Energy.

Alene i 2017 opførte European Energy parker med vindmøller eller solceller med en årlig produktion på omkring 500.000 MWh. Det vil medføre en årlig CO2 besparelse på ca. 200.000 tons ikke udledt CO2.

”European Energy har allerede sat et solidt aftryk på vedvarende energi i Danmark som projektudvikler. Det er vigtigt, at vi har aktører, som kan udvikle vedvarende energi i Danmark. Vores mål er at nedbringe Cost of Energy på vedvarende energi. Det kræver fokus på hele værdikæden inden for vedvarende energi og de kompetencer, det medfører,” siger Michael Zöllner, direktør i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Fonden har til formål at finansiere virksomheder, der arbejder inden for vedvarende energi, energioptimering eller ressourceeffektivitet. Det skal være virksomheder eller projekter, der fremmer grøn omstilling og samtidig skaber en god kommerciel forretning.

Fakta – Vastänby

• Parken ligger i Fjelie, Skåne nær Lomma.
  • Parken består af fem 2 MW møller fra Vestas (type af mølle: V80)
  • Parken er samlet på 10 MW – og en forventet produktion på 29,6 Gigawatt-timer (GWh) årligt.
  • Vestas har stået for installationen af møllerne
  • I oktober måned er møllerne kommissioneret og nettilsluttet

Senior kommunikationsrådgiver, Danmarks Grønne Investeringsfond
22 13 58 55 - lsl@gronfond.dk