Nyt samarbejde skal styrke midtjyske byggevirksomheder

Bygge- og anlægsbranchens virksomheder bliver vinderne, når nyt samarbejde sættes i gang mellem Erhvervshus Midtjylland og byggebranchens Innovationsnetværk, InnoBYG

Op til sommerferien blev et intensiveret samarbejde mellem InnoBYG og Erhvervshus Midtjylland formaliseret – og det er godt nyt for de midtjyske bygge- og anlægsvirksomheder, som ønsker at udvikle sig og styrke deres kompetencer inden for særligt bæredygtigt byggeri og digitalisering.

Marianne Meyer Jakobsen er netværksleder i InnoBYG, som er byggebranchens innovationsnetværk med fokus på bæredygtigt byggeri samt innovation og digitalisering af byggeriet.

- Vi håber naturligvis, at samarbejdet med Erhvervshus Midtjylland vil styrke de midtjyske bygge- og anlægsvirksomheder. Vi vil i hvert fald gøre vores for at arrangere spændende events og netværksarrangementer for virksomhederne – og også sørge for at hjælpe med adgang til landets førende videninstitutioner inden for byggebranchen, siger Marianne Meyer Jakobsen.

Vi får lettere adgang til ny viden
Hos Erhvervshus Midtjylland ser man også frem til samarbejdet, der ligger i god forlængelse af de services som erhvervshuset selv tilbyder.

- Via samarbejdet med InnoBYG, som har unik indsigt i og kontakt til de videninstitutioner der arbejder med udvikling af bygge- og anlægsbranchen, får vi meget nemmere adgang til en viden, som vi kan bruge i udviklingen af vores virksomheder, siger direktør Erik Krarup fra Erhvervshus Midtjylland.

Fra regionalt til nationalt og retur
Forventningen fra begge partner er, at samarbejdet vil fremme den fælles innovation og skabe flere muligheder for branchens virksomheder. Selvom samarbejdet er regionalt forankret, så vil den viden der opstår kunne deles ud, så også virksomheder uden for Midtjylland kan få inspiration og ny viden – den opgave ligger hos InnoBYG, som arbejder nationalt.

- Selvom vi har nationalt fokus, indgår vi også i regionale samarbejder. Hos Erhvervshus Midtjylland har de rigtig god kontakt til de regionale virksomheder og ved at intensivere samarbejdet regionalt, kommer vi nemmere i kontakt med virksomhederne i det midtjyske, som dermed kan få gavn af den viden og det netværk vi kommer med – også fra resten af landet og internationalt, forklarer Marianne Meyer Jakobsen.

Marianne Meyer Jakobsen, Netværksleder
InnoByg