Nyt samarbejde: Pensionskassen SISA indtræder i samarbejde med Vækstfonden og Greenland Venture

Den grønlandske pensionskasse SISA indtræder i et investeringssamarbejde, der skal sikre endnu mere kapital til grønlandske vækstvirksomheder. Siden marts 2019 har Vækstfonden og Greenland Venture sammen investeret i grønlandske virksomheder, og nu kommer Grønlands pensionskasse SISA med ombord. I alt 320 mio. kr. skal finde vej til grønlandske virksomheder. Den øgede kapital henvender sig til virksomheder med stort forretningspotentiale både som lån og direkte investeringer.

T.v. Søren Schock Petersen adm. direktør i SISA. I midten: Karsten Høy, CEO i Greenland Venture, T.h. Rolf Kjærgaard, CEO i Vækstfonden

Den grønlandske pensionskasse SISA, Vækstfonden og Greenland Venture er gået sammen om at sikre endnu mere kapital til grønlandske virksomheder. I marts 2019 indgik Danmark og Grønland et erhvervssamarbejde, der arbejder for et styrket erhvervsliv i Grønland, og hvor Vækstfonden og Greenland Venture forvalter kapitalen. Det er det samarbejde, SISA nu indtræder i:

”I SISA har vi længe haft et ønske om at være lokalt til stede og bidrage til grønlandske vækstvirksomheder. Det kan vi nu via et investeringsarbejde, hvor vi som lokal medejer investerer midler til gavn for det grønlandske samfund og erhvervslivet. Vi er glade og stolte over at tage dette skridt til at bane vejen til mere kapital for grønlandske virksomheder,” fortæller Søren Schock, adm. direktør i SISA.

Det nye samarbejde betyder, at SISA kommer til bordet med 100 mio. kr. Dermed råder investeringssamarbejdet over 300 mio. kr., hvor Vækstfonden og Greenland Venture ligeledes hver kom med 100 mio. kr., da samarbejdet blev stiftet i marts 2019. Derudover er der øremærket 20 mio. kr. til modning af projekter. SISA indtræder på lige fod med de to andre parter i de allerede foretagende investeringer.

Naalakkersuisoq for Erhverv Jess Svane:

”Der er brug for investeringer i Grønland, så vi kan få erhvervslivet til at blomstre og skabe bæredygtige, lokalt forankrede virksomheder. Derfor er vi glade for, at SISA nu indtræder i samarbejdet, så vi får yderligere kapital og lokalt medejerskab til de grønlandske virksomheder.”

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Jeg er glad for, at erhvervssamarbejdet mellem Danmark og Grønland nu får nye stærke kræfter i form af pensionskassen SISA. Det er vigtigt for mig, at vi får skabt et stærkt samarbejde – både mellem offentlige og private investorer, så vi kan udvikle de mange spændende grønlandske iværksættere og vækstvirksomheder. ”

Investorer ser frem til samarbejdet

Hos Vækstfonden og Greenland Venture er man glade for at få en pensionskasse med i investeringssamarbejdet, som dermed åbner op for muligheden for at pensionskasser kan investere direkte ned i den grønlandske erhvervsliv. Det er Vækstfonden, der skal forvalte SISAs 100 mio. kr.

”Det er en rigtig glædelig nyhed, at vi nu har fået SISA med i investeringssamarbejdet, så vi kan få endnu flere investeringer i Grønland. Det bringer os et skridt længere mod at opbygge et stærkt økosystem og tiltrække private investorer til grønlandske vækstvirksomheder. Vi ser frem til samarbejdet, hvor vi skal have pengene ud at arbejde i nye spændende projekter i Grønland,” siger Rolf Kjærgaard, der er adm. direktør i Vækstfonden.

Karsten Høy, adm. direktør i Greenland Venture:
”Med SISA ombord kan grønlandske virksomheder se frem til mere risikovillig kapital, nu med endnu større grønlandsk tilstedeværelse og grønlandsk medejerskab. Der er rigtig gode forretningsmuligheder at hente fra Qaanaaq i nord til Qaqortoq i syd, så vi ser frem til at tale med endnu flere grønlandske virksomheder. ”

Familieejet virksomhed fik kapital til vækst
En af de virksomheder, der allerede har fået glæde af investeringssamarbejdet, er den familieejede logistikvirksomhed, Usisaat. Usisaat, med hjemsted i Nuuk, beskæftiger næsten 100 medarbejdere over hele kysten. Og kapitalen fra SISA, Greenland Venture og Vækstfonden skal være med til at sikre langsigtede investeringer og nye arbejdspladser i den traditionsrige virksomhed. Med en kombination af egenkapitalinvestering og et Vækstlån på samlet 20 mio. kr. får den familieejede transport- og logistikvirksomhed mulighed for at bygge nye, moderne faciliteter på 5.000 kvadratmeter i Nuuk. Derudover har Usisaat aktiviteter i flere byer på tværs af landet.

”Vores plan om at samle virksomheden og forny den med flere aktiviteter kræver en investering på 100 millioner kroner i et fremtidssikret byggeri og faciliteter tæt ved havnen i Nuuk. Det har kun været muligt at få den samlede investering, fordi både vi og vores nye investorer stoler nok på hinanden til at gå sammen i et langsigtet og forpligtende samarbejde,” fortæller Arnannguaq Gerstrøm, der er direktør i Usisaat.

Det er netop virksomheder som Usisaat, at investeringssamarbejdet skal sikre kapital til.

Fakta om investeringssamarbejdet
Greenland Venture A/S er et ventureselskab, etableret og ejet af det grønlandske Selvstyre gennem Greenland Holding A/S med en samlet egenkapital på ca. 400 mio. kr.

Vækstfonden er den danske stats finansieringsfond. Fonden medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed.

SISA er hele Grønlands pensionskasse og har hjemsted i Nuuk. SISA er ejet af sine medlemmer.

I marts 2019 indgik den danske stat og Grønlands Selvstyre en aftale om styrket erhvervssamarbejde for 220 mio. kr., hvoraf 100 mio. kr. tilføres Vækstfonden, øremærket til formålet og 100 mio. kr. indskydes i Greenland Venture + 20 mio. kr. til en erhvervspulje. Nu er Grønlands pensionskasse SISA blevet en del af samarbejdet, og investeringspuljen er således 300 mio. kr.

Kontakt i Vækstfonden
Cecilie Idun Andersen, kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, på mail: cea@ vf.dk eller mobil 31930573

Kontakt i Greenland Venture
Karsten Høy, adm. direktør i Greenland Venture, på mail: karsten@greenlandholding.gl eller mobil +299 34 28 99

Kontakt i SISA
Søren Schock Petersen, adm. direktør i SISA, på mail: ssp@sisa.gl eller mobil +299 236618

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2018 tilsammen mere end 65.500 ansatte.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.

Gilde Healthcare rejser €416 millioner ($450 millioner) venture- og vækstkapitalfond31.3.2020 09:02:00 CESTPressemeddelelse

Utrecht (Holland), Cambridge, Massachusetts (USA), 31. marts 2020 Gilde Healthcare annoncerer i dag den første og sidste closing af Gilde Healthcare V, en venturekapitalfond på 416 millioner Euro ($450 millioner). Den nye fond er målrettet mod vækstmuligheder inden for en bred vifte af sundhedssektorer, herunder digital sundhed, medtech og therapeutics i både Europa og Nordamerika. Fonden vil have særlig opmærksomhed på private sundhedsvirksomheder, der muliggør forbedret pleje til overkommelige priser. Gilde Healthcare V blev rejst i en enkelt closing og investorerne tæller en blanding af internationale investorer, herunder banker, pensionskasser, investeringsforeninger, fonde, familie kontorer, iværksættere og Gilde partnere. Investorerne inkluderer bl.a. længerevarende virksomhedspartnere Philips Healthcare og Rabo Corporate Investments fra Holland, Haniel og KfW Capital fra Tyskland, BNP Paribas Fortis Private Equity, Belgian Growth Fund (BGF), Den Europæiske Investeringsfond EIF m

Vækstfonden og Greenland Venture investerer i lovende grønlandsk anorthosit-mine2.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Vækstfonden og Greenland Venture investerer sammen i den lovende minevirksomhed Greenland Anothosite Resources. Investeringen, der er den fjerde i det dansk-grønlandske erhvervssamarbejde, skal understøtte virksomhedens udvikling og udvinding af råstoffet anorthosit i en mine, der har potentiale til at blive blandt de førende leverandører til det globale glasfibermarked