Nyt samarbejde: It-investorer skal investere i SMV’er med penge fra business angel matching fonden

Vækstfonden og EIF’s englefond får nu to stærke danske business angels med ombord i investeringsselskabet DICO. Med kapitalen vil de hjælpe tech-SMV’er med at skalere deres vækst, og første investering i samarbejdet er i den danske virksomhed AddWish.
Jesper Lohmann

Business angel matching fonden ”European Angel Fund Denmark” indgår nu nyt samarbejde med de erfarne business angels, Jesper Lohmann og Mikael Konnerup, som gennem investeringsselskabet DICO har investeret i mere end 40 it-virksomheder i de seneste 12 år. Det nye samarbejde har en samlet investeringsramme på 80 mio. kr., hvoraf European Angel Fund Denmark bidrager med halvdelen. Det giver DICO en langt stærkere investeringskraft.

Vækstfonden og EIF står bag fonden, der samlet rummer 400 mio. kr., og det er første gang, de indgår samarbejde med et investorkollektiv frem for en enkeltstående business angel.

”Det er vigtigt, at små og mellemstore virksomheder kan finde den rette kapital på det danske marked, når de skal i gang med en international vækstrejse. Særligt er der brug for business angels i virksomhedernes tidlige faser. Det kan DICO hjælpe dem med, og derfor er vi glade for med samarbejdet at give DICO mere rygstøtte. De er et stærkt team med gode resultater bag sig og et solidt netværk i den danske og nordiske techverden,” siger Ole Hauskov, investment director i Vækstfonden.

”Med samarbejdet får vi dobbelt så brede skuldre, som vi ellers ville have haft. Dette sætter os i stand til at lave flere nye investeringer, og giver derudover bedre muligheder for opfølgningsinvesteringer. Samtidig beholder vi den fleksibilitet og autonomi i vores beslutningsprocesser, som vi sætter højt i vores arbejde. Vi glæder os til at kunne hjælpe nye virksomheder med at skalere deres vækst,” siger Jesper Lohmann.

DICO investerer i små og mellemstore it-virksomheder, som er i en vækstfase. De har særligt fokus på virksomheder, som satser på teknologi som en del af forretningsmodellen, blandt andet software-as-a-service virksomheder. Og det er danske virksomheder, der tænker internationalt.

Den første investering inden for det nye samarbejde er allerede landet. Det er i virksomheden AddWish, som hjælper webshops med en automatisk optimering over for de besøgende.

”AddWish repræsenterer mange af de kvaliteter vi kigger efter i form af et stærkt management team, et produkt der har vist sit potentiale og store muligheder for international vækst. De har en stærk løsning til at hjælpe andre virksomheder med at personificere deres webshops og på den måde forbedre konverteringsraten. De har på nogle få år fået en pæn omsætningsbase i Norden og er nu klar til at skalere internationalt,” siger Jesper Lohmann.

Iværksætteren Kasper Refskou Jensen, som er CEO og founder i AddWish, er glade for at have fået de erfarne business angels med som investorer.

”Vi har nået en størrelse virksomhed, hvor vi har brug for at inkludere mere viden i bestyrelsen og ejerkredsen. Derfor er DICO et godt valg for os, for de kender de markeder, vi er ude efter. Samtidig har investeringen sikret, vi kan tage det næste vækstskridt, som vi står overfor,” siger Kasper Refskou Jensen.

AddWish startede op i 2013 og har i dag 29 ansatte.

Fakta om DICO

• DICO er et investeringsselskab, der har investeret i it-virksomheder siden 2006.

• DICO investerer i danske små- og mellemstore virksomheder. Primært virksomheder med it- og tech-løsninger, som henvender sig til B2B-segmenter. Fælles for virksomhederne er, at deres forretningsmodel baserer sig på teknologi, og at de tænker internationalt.

Fakta om European Angel Fund Denmark (EAF DK):

• Etableret i 2016 i samarbejde mellem Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond, EIF. EIF administrerer fonden og godkender de danske business angels. Vækstfonden rådgiver EIF og udfører lokal due diligence og markedsføring.

• Investerer i små og mellemstore danske virksomheder i samarbejde med danske business angels med det formål at styrke det samlede omfang af business angel investeringer i Danmark og øge udbuddet af risikovillig kapital på det danske marked.

• Investeringerne er ikke sektorspecifikke, men har fokus på early-stage, seed, vækst og generationsskifter.

• Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond (EIF) indskød hver 100 mio. kr. ved fondens etablering. Den kapital er siden fordoblet, så de to parter samlet har indskudt 400 mio. kr. Det forventes, at de danske business angels samlet vil investere et tilsvarende beløb i virksomhederne.

• Samlet forventer fonden at indgå samarbejde med 20-30 danske business angels, inklusiv investorkollektiver.

• Der er allerede foretaget 17 investeringer i virksomheder på forskellige stadier og forskellige sektorer, inkl. biotek/life science og teknologi. Samlet vil kapitaltilførslen føre til investeringer i 150-200 små og mellemstore virksomheder i Danmark over en femårig investeringsperiode.

• European Angel Fund er etableret i Østrig, Finland, Tyskland, Irland, Holland, Spanien og Danmark, og der er committet mere end EUR 200 mio. til over 80 business angels, som har investeret i mere end 340 virksomheder.

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver, Vækstfonden