Novo Nordisk Fonden

Nyt projekt skal gøre matematik til et mere anvendt sprog

Del
Matematik er et vigtigt, men isoleret fag i folkeskolen, mener bevillingsmodtager, der i nyt projekt ved Syddansk Universitet vil bygge bro mellem matematik og de øvrige naturvidenskabelige fag i skolen.

”Hvordan kan jeg helt konkret bruge matematik i min hverdag?”

Det spørgsmål har mange børn og unge sikkert stillet sig selv, fordi de har svært ved at se, hvor i deres liv matematikken spiller en rolle. Et nyt stort udviklingsprojekt vil derfor bidrage til at danne bro mellem matematikken og de andre STEM-fag. Det vil sige, Science, Teknologi og Engineering (og Matematik).

Matematikken skal være det fællessprog (anvendelse af matematiske begreber i mødet med naturvidenskabelige- og teknologiske fænomener), som alle børn og unge taler på tværs af de naturvidenskabelige fag fra dagtilbudsalderen, til eleverne forlader gymnasiet. Det skyldes, det er umuligt at komme uden om matematikken, hvis man gerne vil lære de andre fag.

»Matematik er et isoleret fag, som i højere grad skal integreres i andre naturvidenskabelige fag i skolen ved at tydeliggøre, hvad STEM egentlig drejer sig om. Alle synes, at matematik er vigtigt, men ingen kan rigtig sætte fingeren på, hvorfor det er det. Det skal vi have gjort noget ved,« siger Claus Michelsen, der er professor i matematikkens og naturfagenes didaktik ved Institut for Matematik og Datalogi ved Syddansk Universitet.

Claus Michelsen har fra Novo Nordisk Fonden netop modtaget en bevilling på knap seks mio. kr. til at realisere projektet.

Forskningsprojekt har to mål
Claus Michelsens projekt har to formål. For det første vil han etablere en decideret STEM-didaktik – altså et fællessprog for alle STEM-fagene, som gør det lettere at kombinere eller integrere dem. Det kan være i forbindelse med at bruge matematik til at blive klogere på biologien eller løse problemstillinger inden for ingeniørvidenskaben.

»Det er et helt konkret problem, som vi adresserer i projektet. De andre fag beskæftiger sig i dag ikke nok med matematikken, selvom det er et meget stærkt sprog til at forstå dem. Derfor skal vi skabe et fællessprog, som hjælper lærere med at få tydeliggjort matematikkens rolle, når de skal beskrive, hvad STEM handler om,« forklarer Claus Michelsen.

Værktøjer skal udvikles i samarbejde med undervisere
Den anden del af projektet går ud på at lave helt specifikke værktøjer, som lærere kan benytte i deres undervisning. Værktøjerne integrerer matematik i de andre STEM-fag, og så skal de være tilgængelig og brugbare for lærere, som skal undervise i teknologi, engineering eller science.

Værktøjerne udvikler Claus Michelsen i samarbejde med sit eget hold på universitet samt pædagoger, indskolingslærere, lærere og gymnasielærere rundt om på hele Fyn. 300 undervisere og 5.000 elever kommer til at deltage i projektet, der går under navnet LabSTEM.

»Vi skal som eksempel lave undervisningsmateriale til pædagoger og indskolingslærere, der vil undervise i begrebet ’energi’. I samarbejde med pædagoger og indskolingslærere udvikler vi materialet, så det integrerer matematikken i forståelsen af energibegrebet. Efterfølgende bliver materialet gjort tilgængeligt for alle undervisere i Danmark,« siger Claus Michelsen.

Projekt kan blive endnu større
Helt konkret mødes de deltagende pædagoger, skolelærer og gymnasielærere i teams én gang om måneden. I de forskellige teams definerer deltagerne en STEM-relateret problemstilling og udvikler et undervisningsforløb, som kommer omkring det. Derefter bliver undervisningsforløbet testet i praksis og til sidst finjusteret.

Undervisningsforløbet bliver kvalificeret af forskerne og stillet til rådighed for andre.

»Vi har et mål om at skabe en sammenhæng helt fra daginstitutionerne, til eleverne forlader en ungdomsuddannelse. Her skal de lære det matematiske sprog at kende og dets rolle i de andre STEM-fag. Denne sammenhæng skal understøttes af en pallette af redskaber, som lærere kan gøre brug af,« fortæller Claus Michelsen.

Projektet ”LabSTEM – Laboratorium for integreret STEM-undervisning og -læring” er ét af i alt 16 projekter, der netop har modtaget støtte fra Novo Nordisk Fondens tematiske program om matematik i naturvidenskab og teknologi. Læs mere om projekterne her. 

Nøgleord

Kontakter

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Information om Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden
Novo Nordisk Fonden
Tuborg Havnevej 19
2900 Hellerup

3527 6600http://novonordiskfonden.dk/

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med to hovedformål: 1) at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen; og 2) at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner. 

 

Følg pressemeddelelser fra Novo Nordisk Fonden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Novo Nordisk Fonden

Danmark bygger en af verdens kraftigste AI-supercomputere for at sætte skub i løsninger på samfundsmæssige udfordringer18.3.2024 23:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danmark indgår et samarbejde med NVIDIA om at etablere et nationalt center for AI-innovation, der skal huse en af verdens kraftigste AI-supercomputere. Målet er at sætte skub i forskning og innovation inden for områder, som spænder fra sundhed og life science til grøn omstilling, og derigennem understøtte udviklingen af innovative løsninger på nogle af de største problemer, verden står overfor.

Britiske pionerer inden for genomsekventering modtager Novo Nordisk Prisen15.3.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Professor Sir David Klenerman og Sir Shankar Balasubramanian modtager Novo Nordisk Prisen 2024 for deres banebrydende arbejde, som gør det muligt at bestemme DNA-sekvensen af det menneskelige genom på blot én time. Dette har åbnet døren for brugen af invidualiseret behandling og har forbedret vores forståelse af såvel sygdom som menneskelig mangfoldighed. Med prisen følger et beløb på 5 mio. kr.

Forlængelse af succesfuldt pilotprojekt skal styrke forskningssamarbejde og bane vej for mere innovation7.3.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden afsætter op til 180,2 mio. kr. over fem år til at forlænge og udvide Open Discovery Innovation Network (ODIN), en patentfri samarbejdsplatform, der succesfuldt har etableret den første ramme for Open Innovation in Science (OIS) i Danmark. OIS er en samarbejdsmodel, hvor industrien og offentlige forskningsmiljøer går sammen om at skabe forskningsprojekter og dele deres resultater åbent med offentligheden. Pilotprojekt har vist gode resultater.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye