Nyt projekt skal give iværksættere fra Media College Denmark i Viborg bedre vilkår

Som en del af projektet ”Inkubationsmiljøer til erhvervsuddannelserne” får Media College Denmark i Viborg op til 270.000 kroner til at øge elevernes arbejdsparathed og til at støtte overgangen fra ungdom til arbejdsliv. Rektor vil via Arsenalet bygge bro mellem eleverne og den visuelle industri i Viborg.

I fremtiden skal fotografer, film- og tv produktionsteknikere og webudviklere være en naturlig del af Arsenalet i Viborg, så de kan byde ind med nye kommunikationskompetencer i Arsenalets portefølje i den visuelle industri.

Det er i hvert fald drømmescenariet for rektor Mads Schmidt Haagensen fra Media College Denmark, der har sagt ja til at være pioner på et større projekt, der skal klæde erhvervsuddannede på til at blive iværksættere.

Arsenalet er et kontormiljø for mere end 40 kreative, små virksomheder, der gennem visuel kommunikation hjælper virksomheder og koncepter med at vækste.

Projektet ”Inkubationsmiljøer til erhvervsuddannelserne” drives af Fonden for Entreprenørskab og har et samlet budget på 2,45 millioner kroner, hvoraf de 1,9 millioner kroner kommer fra Tuborgfondet.

Tre går forrest
Medieskolerne er en blandt tre erhvervsuddannelsesinstitutioner, der er med i første fase. De skal afprøve forskellige tiltag, hvorefter projektet evalueres med henblik på at lave anbefalinger til alle landets erhvervsuddannelser. Uddannelserne får op til 270.000 kroner, som de kan bruge til udvikling.

Mads Schmidt Haagensen vil øge fokus på iværksætteri blandt andet gennem faget erhvervsøkonomi, men han vil først og fremmest bruge midlerne til at bygge bro til branchen i Viborg. Det vil han gøre ved at få eleverne fysisk ind i kontormiljøet på Arsenalet, hvor deres kompetencer kan supplere kompetencerne indenfor animation og tegning, som allerede er stærke områder i dag.

- Vores elever er i forvejen attraktive og mange bliver selvstændige, så det, vi gerne vil, er at gøre dem mere opmærksomme på deres eget værd, så de kan skabe gode jobs i feltet mellem kunst og kommunikation. Det tror jeg, de kan gøre i samspil med de andre kompetencer på Arsenalet og gennem det netværk, de kan opnå ved at være i miljøet og de kursusforløb, som Business Viborg udbyder. De skal blive klogere på de mange gode veje fra faglært til en position på arbejdsmarkedet, siger han.

Nyt niveau
Det er Fonden for Entreprenørskab, der driver projektet og på baggrund af alle pilotprojekterne om to år laver en anbefaling til landets erhvervsuddannelser.

- Vi glæder os til at fortsætte det gode samarbejde, vi i forvejen har med erhvervsuddannelserne, og som vi nu vil bringe til et nyt niveau. Vi vil gerne være med til at afprøve, hvad erhvervsuddannelserne kan i forhold til det praktiske iværksætteri og derefter opsamle erfaringer, som kan komme andre til gode. Det er første gang, vi har så stærkt fokus på inkubationsmiljøer på erhvervsuddannelserne, så for os er det her projekt også spændende læring, siger direktør i Fonden for Entreprenørskab, Christian Vintergaard.

Det hele lader sig kun gøre, fordi Tuborgfondet har stort fokus på dansk erhverv og på at støtte udviklingen af unges forandringspotentiale, entreprenørånd og erhvervskompetencer og har støttet projektet med 1,9 millioner kroner.

- Med dette initiativ skaber Fonden for Entreprenørskab gode rammer for, at unge på erhvervsskoler kan gå sammen om at udvikle og afprøve potentialet i deres iværksætteridéer. Vi synes, det er vigtigt, at unge får mulighed for at afprøve iværksætteridéer og derigennem opnå nye kompetencer og bidrage med nye løsninger og produkter til gavn for hele samfundet, og måske også selv får modet til at prøve idéen af i virkeligheden,” siger Peter Giacomello, sekretariatschef i Tuborgfondet.

Foruden Media College Denmark deltager Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster, CELF, og Next Uddannelse København i projektets pilotforløb.

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.