Nyt partnerskab skal øge brugen af kunstig intelligens i erhvervslivet
Danske SMV'er halter markant bagefter større virksomheder med at bruge kunstig intelligens til at optimere deres forretning. Det koster vækst, viser ny McKinsey-rapport. Google, Dansk Industri og Alexandra Instituttet søsætter nu et projekt, der skal give SMV’erne et skub fremad - bl.a. gennem et helt nyt værktøj og gratis konsultationer.
Landets små og mellemstore virksomheder (SMV’er) har et stort efterslæb, når det gælder brugen af kunstig intelligens i deres forretning. Kunstig intelligens (AI) har potentiale til at styrke Danmarks BNP med 1.6 procent på sigt. Det viser en ny analyse fra konsulenthuset McKinsey.
Ifølge rapporten er Danmark blandt de 11 lande i verden, som har bedst forudsætning for at udnytte potentialet i kunstig intelligens. Og i visse brancher er der ifølge McKinsey særligt lavthængende frugter at plukke: Transport og logistik, sundhedsvæsenet, detailhandlen, den offentlige/sociale sektor og rejsebranchen.
- Danmark er blandt de bedste i verden på det digitale område, men mange af vores virksomheder mangler stadig at komme med på vognen - især SMV’erne. Og det er en skam, for det koster vækst. Hvis AI kan klare trivielle rutineopgaver, kan medarbejdere bruge mere energi på det, danskerne er stærke til: kreativitet og innovation. Vi håber, at samarbejdet her kan hjælpe virksomhederne i gang med at høste frugterne af kunstig intelligens, siger Christine Sørensen, politisk chef for Google i Danmark.
Kunstig intelligens kan for nogen virke uhåndgribeligt. Men der er tale om helt konkrete redskaber, der kan gøre hverdagen nemmere ved at lade computerens enorme regnekraft gøre en del af menneskets arbejde: For eksempel chatbots, som sparer ressourcer i kundeservice eller smarte AI-løsninger, som letter bogholderiet.
SMV’er halter ofte bagefter større virksomheder inden for kunstig intelligens. Ifølge Danmarks Statistik bruger kun 4-8 procent af virksomheder med færre end 250 ansatte kunstig intelligens, mens det i langt højere grad sker hos store virksomheder.
Dansk Industri, Alexandra Instituttet og Google tager nu initiativ til at give SMV’erne et skub fremad. Google lancerer et værktøj kaldet "Kunstig intelligens til virksomheder", som kan give SMV’er specifikke anbefalinger til, hvordan kunstig intelligens kan hjælpe netop deres forretning. For at omsætte anbefalingerne til handling tilbydes der gratis 1:1 sparring med eksperter i kunstig intelligens fra Alexandra Instituttet og Dansk Industri.
- Mange tror desværre, at kunstig intelligens er forbeholdt de store virksomheder, men det er en alvorlig misforståelse. Kunstig intelligens er fremtiden for både store og små virksomheder – det er en investering, der kan betale sig, og som øger konkurrenceevnen. Vi går ind i det her partnerskab for at bistå især SMV’erne med at komme i gang med at bruge kunstig intelligens til at skabe fremgang og vokseværk i deres virksomhed, siger rådgivningsdirektør i Dansk Industri, Kinga Szabo Christensen.
Anders Kofod-Petersen, der er professor i kunstig Intelligens og direktør ved Alexandra Instituttet i København, siger:
- Vi befinder os lige nu i det ”sweet spot”, hvor kunstig intelligens som teknologi er så fremskreden, at man har muligheden for at komme i gang i dag, samtidig med at man har muligheden for at være blandt de første på markedet og høste store gevinster med teknologien. Derfor er det vigtigt at hoppe på vognen nu, siger han.
Googles indsats i partnerskabet er en del af et samlet initiativ fra virksomheden, som frem til udgangen af 2021 skal give 25.000 borgere og virksomheder et digitalt løft.
I partnerskabet indgår også et initiativ fra Dansk Industri og Alexandra Instituttet med under navnet AI Garage, som giver den enkelte virksomhed mulighed for at få hjælp til at komme videre med deres AI-ambitioner .
Tre eksempler på AI i virksomheder
- Virksomheden Radiobotics bruger AI til at lave medicinske røntgenbilleder af led og knogler - fx knæ - med stor præcision. Det aflaster dermed sundhedsvæsenet.
- Og toiletproducenten Pressalit bruger billedgenkendelse (‘scan dit toilet’) til til at gøre det endnu nemmere for deres kunder at finde det rette produkt.
- Molslinjen bruger AI og øger antallet af business-kunder med 14 procent per afgang gennem forbedrede prognoser.
Følg os på:
Kontakter
Kontakt
Google: Kommunikationschef Jesper Vangkilde, vangkilde@google.com / 22575955
DI: Presserådgiver Bo Hjuler, boh@di.dk / 23284912
Alexandra Instituttet: Professor i AI, Director, Copenhagen Anders Kofod-Petersen,
M +45 4115 1248, anders@alexandra.dk
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Louise Simoni bliver ny kommunikationsdirektør i Dansk Industri7.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
12. januar indtræder Rud Pedersen Danmarks COO, Louise Simoni, i DI’s direktion som ny direktør for Kommunikation, Brand & Marketing.
DI-topchef til 500 unge nordjyder: Der findes ikke en motorvej til et godt arbejdsliv6.11.2025 15:17:26 CET | Pressemeddelelse
Direktøren for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, sagde til eleverne på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, at man godt må prøve sig frem for at finde arbejdslysten
DI vil øge virksomheders sikkerhed6.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
For at styrke fokus på virksomhedernes beredskab og deres rolle for samfundssikkerheden laver Dansk Industri en ny enhed med en erfaren profil i spidsen
Danmark stiller stærkt ved COP30 trods udfordrende geopolitisk landskab5.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når verdens ledere, virksomheder og civilsamfund samles til FN’s klimakonference COP30 i Belém, Brasilien, fra 10. til 21. november 2025, deltager Danmark med en erhvervsdelegation, der viser, hvordan danske virksomheder bidrager til at omsætte globale klimaambitioner til konkret handling og investering.
DI: Vi skal investere massivt i digital suverænitet3.11.2025 05:55:00 CET | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), kommer nu med en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark og Europa sikrer sig teknologisk handlefrihed og robusthed. Digital suverænitet handler ikke om at kappe forbindelserne til tech-giganterne, men om politiske beslutninger om massive investeringer i kritiske teknologier samt regelforenklinger for virksomhederne, lyder det fra DI.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
