Alexandra InstituttetAlexandra InstituttetAlexandra Instituttet

Nyt partnerskab skal øge brugen af kunstig intelligens i erhvervslivet

Del

Analyse viser milliardpotentiale i kunstig intelligens - nu får danske SMV’er et skub fremad.

Danske SMV'er halter markant bagefter større virksomheder med at bruge kunstig intelligens til at optimere deres forretning. Det koster vækst, viser ny McKinsey-rapport. Google, Dansk Industri og Alexandra Instituttet søsætter nu et projekt, der skal give SMV’erne et skub fremad - bl.a. gennem et helt nyt værktøj og gratis konsultationer.

Landets små og mellemstore virksomheder (SMV’er) har et stort efterslæb, når det gælder brugen af kunstig intelligens i deres forretning. Kunstig intelligens (AI) har potentiale til at styrke Danmarks BNP med 1.6 procent på sigt. Det viser en ny analyse fra konsulenthuset McKinsey.

Ifølge rapporten er Danmark blandt de 11 lande i verden, som har bedst forudsætning for at udnytte potentialet i kunstig intelligens. Og i visse brancher er der ifølge McKinsey særligt lavthængende frugter at plukke: Transport og logistik, sundhedsvæsenet, detailhandlen, den offentlige/sociale sektor og rejsebranchen.

- Danmark er blandt de bedste i verden på det digitale område, men mange af vores virksomheder mangler stadig at komme med på vognen - især SMV’erne. Og det er en skam, for det koster vækst. Hvis AI kan klare trivielle rutineopgaver, kan medarbejdere bruge mere energi på det, danskerne er stærke til: kreativitet og innovation. Vi håber, at samarbejdet her kan hjælpe virksomhederne i gang med at høste frugterne af kunstig intelligens, siger Christine Sørensen, politisk chef for Google i Danmark.

Kunstig intelligens kan for nogen virke uhåndgribeligt. Men der er tale om helt konkrete redskaber, der kan gøre hverdagen nemmere ved at lade computerens enorme regnekraft gøre en del af menneskets arbejde: For eksempel chatbots, som sparer ressourcer i kundeservice eller smarte AI-løsninger, som letter bogholderiet.

SMV’er halter ofte bagefter større virksomheder inden for kunstig intelligens. Ifølge Danmarks Statistik bruger kun 4-8 procent af virksomheder med færre end 250 ansatte kunstig intelligens, mens det i langt højere grad sker hos store virksomheder.

Dansk Industri, Alexandra Instituttet og Google tager nu initiativ til at give SMV’erne et skub fremad. Google lancerer et værktøj kaldet "Kunstig intelligens til virksomheder", som kan give SMV’er specifikke anbefalinger til, hvordan kunstig intelligens kan hjælpe netop deres forretning. For at omsætte anbefalingerne til handling tilbydes der gratis 1:1 sparring med eksperter i kunstig intelligens fra Alexandra Instituttet og Dansk Industri.

- Mange tror desværre, at kunstig intelligens er forbeholdt de store virksomheder, men det er en alvorlig misforståelse. Kunstig intelligens er fremtiden for både store og små virksomheder – det er en investering, der kan betale sig, og som øger konkurrenceevnen. Vi går ind i det her partnerskab for at bistå især SMV’erne med at komme i gang med at bruge kunstig intelligens til at skabe fremgang og vokseværk i deres virksomhed, siger rådgivningsdirektør i Dansk Industri, Kinga Szabo Christensen.

Anders Kofod-Petersen, der er professor i kunstig Intelligens og direktør ved Alexandra Instituttet i København, siger:

- Vi befinder os lige nu i det ”sweet spot”, hvor kunstig intelligens som teknologi er så fremskreden, at man har muligheden for at komme i gang i dag, samtidig med at man har muligheden for at være blandt de første på markedet og høste store gevinster med teknologien. Derfor er det vigtigt at hoppe på vognen nu, siger han.

Googles indsats i partnerskabet er en del af et samlet initiativ fra virksomheden, som frem til udgangen af 2021 skal give 25.000 borgere og virksomheder et digitalt løft.

I partnerskabet indgår også et initiativ fra Dansk Industri og Alexandra Instituttet med under navnet AI Garage, som giver den enkelte virksomhed mulighed for at få hjælp til at komme videre med deres AI-ambitioner.

Kontakter

Google: Kommunikationschef Jesper Vangkilde, vangkilde@google.com / 22575955
DI: Presserådgiver Bo Hjuler, boh@di.dk / 23284912
Alexandra Instituttet: Professor i AI, Director, Copenhagen Anders Kofod-Petersen,
M +45 4115 1248, anders@alexandra.dk

Billeder

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Njalsgade 76, 3. sal
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Algoritme skal forbedre livetrackingen af sportsbegivenheder 4.12.2020 11:02:59 CETPressemeddelelse

Virksomheden TracTrac, der har specialiseret sig i at levere tracking af sejlsport, orienteringsløb eller andre sportsgrene, hvor deltagerne bevæger sig over store områder, er klar med ny teknologi, som kan revolutionere livetrackingen af sportsbegivenheder i bymiljøer. Virksomheden har det seneste år i samarbejde med Alexandra Instituttet arbejdet på en algoritme, der skal forbedre positioneringen og dermed oplevelsen af formidlingen af en konkurrence.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum