Nyt navn og markante investeringer markerer næste skridt for nyt TDC-selskab

TDC løfter nu sløret for navnet på det ene af selskabets to nye virksomheder, Nuuday, der skal levere digitale tjenester, cloud-løsninger og underholdning til hele Danmark.

Foto: Martin Bubandt

TDC Group er godt i gang med at skabe to nye selvstændige virksomheder. Et infrastrukturselskab, som skal fokusere på at bygge Danmarks bedste netværk baseret på fiber og 5G og med adgang for alle operatører i Danmark. Og et selskab, der i dag har fået navnet Nuuday (udtales new day), der skal levere digitale tjenester og favner alle TDC Groups kunderettede brands som f.eks. YouSee, Telmore og TDC Erhverv.

For Nuuday bliver det på tværs af brands et afgørende pejlemærke at ’make sense with technology’ ved at levere innovative digitale tjenester og eftertragtet underholdning skræddersyet til kundernes behov.

"Vi lever i en stadig mere digitaliseret verden, og i Nuuday tilstræber vi at udvikle tjenester, der ved hjælp af teknologi kan gøre hverdagen lettere. Vores fokusområder er fortsat underholdning samt netværk-, cloud- og teletjenester, men i dag er et stort skridt på vejen mod at blive en selvstændig virksomhed. Det giver os en unik mulighed for virkelig at styrke vores forretning til gavn for vores kunder,” siger Jaap Postma, koncerndirektør for Nuuday og tilføjer:

”Vores nye navn symboliserer, at det er en ny dag for os og for vores kunder, og vi vil bruge energien i at starte på ny til at blive en endnu mere innovativ og kundeorienteret virksomhed.”

TDC Group har tidligere meldt ud, at det nye private ejerskab også vil medføre et øget fokus på investeringer, der styrker TDC’s langsigtede position. Fremadrettet vil underholdning og cloud-løsninger være vigtige strategiske dagsordener i det nye selskab, og Nuuday annoncerer i dag to konkrete initiativer, der tager afsæt i selskabets investeringsbaserede strategi.

Passioneret omkring underholdning
Underholdning er et omdrejningspunkt for Nuuday, og i 2018 samlede selskabet mere end 700 udviklere i forretningsenhed Digital og afsatte mere end 1 mia. kr. årligt til bl.a. at bygge den næste generation af digitale underholdningsløsninger. Det har bl.a. givet kunderne et innovativt og fleksibelt tv-produkt som Bland Selv, der - blandt mange andre underholdningstilbud - for nylig fik tilføjet Netflix.

Nuuday har desuden taget det første store skridt i at opbygge sin egen indholdsposition med lanceringen af tv- og streamingkanalen Xee, der er tilgængelig for alle YouSees tv-kunder. I dag tager Nuuday det næste store skridt ind på indholdsmarkedet, idet en ny aftale med Nordic Entertainment Group fra sæsonen 2019/2020 giver YouSee eksklusive rettigheder til at vise halvdelen af Premier League-kampene på tv via kanalen Xee.

"Vi er så glade for, at alle YouSees tv-kunder snart kan følge en af verdens bedste fodboldligaer. I Nuuday vil vi fortsætte med at investere i fremragende dansk indhold, som vi har gjort med ’29’ og ’Sunday’. Vi ønsker også at købe rettigheder til endnu mere unikt og eftertragtet indhold, og vi vil fortsat udvikle nye måder, hvorpå vores kunder kan få adgang til og blive inspireret af vores indhold," siger Jaap Postma.

Tryghed i skyen
I disse år foretager erhvervskunder over hele landet helt grundlæggende ændringer i deres it-infrastruktur, når de skifter fra servere i kælderen til cloud-baserede løsninger. For at lykkes i det voksende cloud-marked vil Nuuday fokusere på at udvikle endnu bedre cloudløsninger.

"Vi vil især have fokus på at give vores kunder tryghed i forhold til deres netværk. Det betyder, at vi 24-7 vil servicere og drifte deres netværk og cloudløsninger særligt med fokus på sikkerhedsløsninger. Det kræver, at vi har et stærkt udbud af forskellige sikkerhedsløsninger, så vi kan opfylde de forskellige behov, vores kunder har. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi i dag kan annoncere tilføjelsen af Secu, der har stærke kompetencer i at skræddersy individuelle sikkerhedsløsninger, til Nuuday," siger Jaap Postma.

Premier League og Secu er vigtige skridt i Nuudays investeringsbaserede strategi, og i fremtiden vil selskabet fortsat investere for at give kunderne de bedste digitale tjenester, cloud-løsninger og underholdning.

"Vi har nogle af de mest kendte brands i Danmark, og vi vil som en stærk og samlet familie fortsætte med at bygge videre på vores unikke positioner. For os handler det om at skabe de bedste og stærkeste løsninger målrettet vores kunders behov og dermed bidrage positivt til den øgede digitalisering af Danmark,” siger Jaap Postma.

Nuuday forventes i 2019 at blive en selvstændig juridisk enhed, som et datterselskab af TDC A/S og en del af TDC Group.

Om Nuuday
Nuuday leverer innovative digitale services inden for telefoni, bredbånd og tv til private og virksomheder samt bl.a. cloud-baserede samarbejds- og kommunikationsløsninger til erhvervsmarkedet. Nuuday består af en række brands, som udfylder forskellige behov hos privat- og erhvervskunder. YouSee, Telmore, Fullrate, Hiper og Blockbuster servicerer danskere på tværs af alder, køn og bopæl på privatmarkedet. På erhvervsmarkedet servicerer Nuuday mindre såvel som store erhvervsvirksomheder med TDC Erhverv, Fullrate Pro, Netdesign, Firmafon og Secu. Nuuday beskæftiger omkring 4.500 medarbejdere på tværs af Danmark og har mere end 6 mio. privat- og erhvervskundeforhold.

Foto: Martin Bubandt

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vi er i alt 7000 medarbejdere, som med stolthed servicerer vores mere end 6 millioner kundeforhold. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NetCo bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Firmafon.

TDC NetCo leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.