Nyt millionprojekt skal fremme lysten til iværksætteri blandt erhvervsuddannede

Med 2,45 millioner kroner i ryggen skal Fonden for Entreprenørskab over de næste to år gøre erhvervsuddannelserne klogere på, hvordan eleverne finder gnisten til at blive iværksættere. Størstedelen af beløbet er en donation fra Tuborgfondet.

Fremtidens arbejdsmarked kræver mere end nogensinde unge, der kan skabe virksomheder, forandre gamle rutiner og på andre måder gøre en forskel i de brancher eller det arbejdsmiljø, de havner i efter endt uddannelse.

De erhvervsuddannede, praksisorienterede dimittender har en hovedrolle i forandringsprocessen, og derfor skal et nyt projekt ”Inkubationsmiljøer til erhvervsuddannelserne” gøre uddannelser, brancher og politikere klogere på, hvordan man bedst fremmer netop de innovative kompetencer hos eleverne på landets erhvervsuddannelser og hjælper dem med at gøre deres kreative, entreprenørielle idéer til virkelighed.

Projektet har et budget på 2,45 millioner kroner, hvoraf 1,9 millioner kroner er doneret af Tuborgfondet.

Tre pilotprojekter
I første omgang bliver tre pilotprojekter søsat hos Next Uddannelse København, Media College Denmark i Viborg og Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster, CELF, som får hver op til 270.000 kroner til nye inkubationsinitiativer. Dernæst evaluerer man på erfaringerne og laver en række anbefalinger til resten af landets erhvervsuddannelser.

Hos Next, som rummer mange uddannelser og har en lang tradition for entreprenørskabsundervisning, skal i første omgang tømrere og frisører uddannes til forandringsagenter. I Viborg skal fotografer, webudviklere og film- og tv produktionsteknikere have et tættere bånd til den allerede eksisterende visuelle industri i byen, mens CELF vil skabe kreative ”legepladser”, der indbyder til nytænkning og kreativitet, og opgradere lærernes kompetencer til at undervise i de innovative processer. Elever på Bygge- og anlæg samt de merkantile uddannelser vil her være de første til at mærke forandringerne.

Anbefalinger til alle i 2025
Fonden for Entreprenørskab driver projektet og vil på baggrund af alle pilotprojekterne om to år lave en anbefaling til landets erhvervsuddannelser.

- Vi glæder os til at fortsætte det gode samarbejde, vi i forvejen har med erhvervsuddannelserne, og som vi nu vil bringe til et nyt niveau. Vi vil gerne være med til at afprøve, hvad erhvervsuddannelserne kan i forhold til det praktiske iværksætteri og derefter opsamle erfaringer, som kan komme andre til gode. Det er første gang, vi har så stærkt fokus på inkubationsmiljøer på erhvervsuddannelserne, så for os er det her projekt også spændende læring, siger direktør i Fonden for Entreprenørskab, Christian Vintergaard.

Gode rammer
Det hele lader sig kun gøre, fordi Tuborgfondet har stort fokus på dansk erhverv og på at støtte udviklingen af unges forandringspotentiale, entreprenørånd og erhvervskompetencer og har støttet projektet med 1,9 millioner kroner.

- Med dette initiativ skaber Fonden for Entreprenørskab gode rammer for, at unge på erhvervsskoler kan gå sammen om at udvikle og afprøve potentialet i deres iværksætteridéer. Vi synes, det er vigtigt, at unge får mulighed for at afprøve iværksætteridéer og derigennem opnå nye kompetencer og bidrage med nye løsninger og produkter til gavn for hele samfundet, og måske også selv får modet til at prøve idéen af i virkeligheden,” siger Peter Giacomello, sekretariatschef i Tuborgfondet.

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.