Nyt lokalt samarbejde skal hjælpe unge hjemløse i Aarhus

Egåhus, der er Blå Kors Danmarks botilbud i Aarhus til unge hjemløse, har indgået et samarbejde med Fonden Bindeleddet, hvor frivillige mentorer hjælper de unge i overgangen mellem botilbud og egen bolig.
44 pct. af de hjemløse i Aarhus er 18-29 år. Nyt samarbejde mellem Blå Kors Egåhus og Fonden Bindeleddet skal hjælpe flere unge. Foto: Arkiv

Aarhus er en af de byer i landet med det højeste antal unge hjemløse. Mange af de unge hjemløse har ofte problemer med ensomhed og manglende ressourcestærkt netværk.

Derfor er Tina Jung Møller, der er leder af Egåhus, glad for det nye samarbejde med Fonden Bindeleddet, hvor frivillige mentorer kobles sammen med udsatte unge.

"Vores botilbud er et midlertidigt botilbud, hvor de unge som udgangspunkt bor hos os i en kortere periode, mens vi hjælper dem med at få styr på tilværelsen og sammen lægger en god plan for de næste naturlige skridt i deres liv," fortæller Tina Jung Møller.

Men et midlertidig ophold på et bosted er ikke altid nok, til at den unge på egen hånd kan engagere sig i en fortsat god udvikling.

"Mange af de unge har et meget lille eller et ustabilt netværk, hvilket i nogle tilfælde er med til at føre dem tilbage til de samme problemer, som vi har hjulpet dem ud af. Derfor kan vi se et kæmpe potentiale i at få tilknyttet en frivillig mentor, som kan blive ved med at mødes med de unge, når de er flyttet i egen bolig," siger Tina Jung Møller.

Der er brug for flere mentorer

Fonden Bindeleddet, der er finansieret af Det Obelske Familiefond, gør brug af frivillige mentorer, som skal opbygge en relation til de unge, før de bliver matchet i et mentorskab. Formålet er at hjælpe unge i den svære overgang fra gade til hjem.

"Både Egåhus og Bindeleddet er sat i verden for at hjælpe unge hjemløse, derfor er det kun naturligt, at vi etablerer et samarbejde med Egåhus i Aarhus, som netop er et tilbud til vores målgruppe," siger Rune Utzon-Frank, der er direktør i Fonden Bindeleddet, og fortsætter:

”Jo bredere samarbejder, vi kan bygge rundt om de unge, jo større er chancen for, at de unge kan komme godt videre.”

Der er allerede tilknyttet nogle frivillige til samarbejdet, men der er løbende brug for flere.

"Vores mål er at blive klar til at etablere de første mentor/bruger kontakter i Egåhus til september 2021, og vi har løbende brug for frivillige mentorer, som har lyst til at være med," siger Rune Utzon-Frank.

Fakta:

• Egåhus er et botilbud til unge hjemløse drevet af Blå Kors Danmark.
  • Egåhus ligger i Egå og har plads til 30 beboere.
  • Fonden Bindeleddet hjælper sårbare unge i overgangen til livet som voksen og er finansieret af Det Obelske Familiefond
  • Der er 6.431 hjemløse i Danmark.
  • Antallet af unge hjemløse (18-29 år) er 1.928.
  • I Aarhus er der 316 unge hjemløse mellem 18 og 29 år, hvilket svarer til 44 procent af de i alt 750 hjemløse i Aarhus.