Nyt klimapartnerskab skal sætte turbo på klimaindsatsen i landbruget

Regeringen lancerer i dag 13 nye klimapartnerskaber. Økologisk Landsforening er med i Klimapartnerskabet for fødevare- og landbrugssektoren. Samtidig offentliggør foreningen 15 politiske forslag, som den vil søge partnerskabets opbakning til. Økologisk Landsforening roser regeringens initiativ og forventer, at partnerskabet vil udklække markante nye klima initiativer fra branchen og et ambitiøst klimapolitisk katalog til regeringen.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har netop offentliggjort 13 Klimapartnerskaber, som skal udvikle klimainitiativer for samtlige erhverv i Danmark. Derudover skal partnerskaberne rådgive regeringen om ny klimapolitik. Økologisk Landsforening er med i Klimapartnerskabet for fødevare- og landbrugssektoren og møder regeringens initiativ positivt og med konkrete forslag.

”Klimaet er en fælles sag, og vi ser mange klimaindsatser i landbruget, der kan bidrage til løsninger. Derfor ser vi frem til at samarbejde med hele fødevarebranchen om nye klimainitiativer og klimapolitik. Det er netop gennem markante partnerskaber og politik, at Danmark bliver klimafrontløber og leverandør af de mest klimavenlige fødevarer i verden,” siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Et af de 15 initiativer som Økologisk Landsforening vil prioritere i partnerskabet, er et samarbejde om udvikling af klimaregnskaber, der giver alle landmænd overblik over deres klimabelastning og konkrete initiativer, der kan sænke den.

”Økologisk Landsforening har et bredt samarbejde med organisationer, forskere og virksomheder om at udvikle et af verdens bedste klimaværktøjer til landmænd. Det skal vi i mål med nu, så vi får landmændenes håndværk og handlekraft i spil for klimaet,” siger Per Kølster.

”Der er tale om det, vi kalder for frihed med klimaansvar, hvor alle landmænd skal handle på klimaet, men hvor de selv sidder i førersædet, når det gælder tilvalg af de klimaindsatser, der får dem i mål. Det skaber motivation og engagement. Klimaregnskaber vil samtidig dokumentere klimaresultater, som gør vores virksomheders produkter mere attraktive på både danske og internationale markeder. Partnerskabet kan også mobilisere samarbejde om udvikling af nye klimainvesteringer og -teknologi, frivillige branchekrav og udvikling af flere plantebaserede, proteinrige alternativer til kød.”

Af politiske forslag til regeringen, indeholder Økologisk Landsforenings katalog forslag om omstilling af EUs landbrugspolitik, så landmænd, der gennemfører klimarettede handlinger, bliver belønnet. Foreningen anbefaler ligeledes genetablering af Danmarks politiske indsats for klima- og økologiomstilling i de offentlige køkkener, samt samspil med indsatser for mere natur og flere økologiske græsmarker, som begge er gode for klimaet.

”Aktuelt lægger vi de første 15 forslag på bordet, og glæder os til at komme i gang med et intensivt og kreativt samarbejde med kolleger i klimapartnerskabet,” siger Per Kølster.

Herunder link til Økologisk Landsforenings 15 politiske klimaforslag

Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening
Mail: pk@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening
Mail: vk@okologi.dk

Ny rapport: Pesticidrester i mere end halvdelen af ikke-økologisk frugt og grønt4.12.2019 09:29:54 CETPressemeddelelse

Økologi er langt det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af pesticider i sin mad. Det fastslår Fødevarestyrelsens netop offentliggjorte årlige pesticidrapport, som igen viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i butikkerne. Det er forståeligt, at stadig flere danskere handler ud fra et forsigtighedsprincip og vælger økologi fremfor at satse på, at pesticidrester er uskadelige, mener formand for Økologisk Landsforening.

Aftale om vandmiljø sikrer investeringer i økologi25.11.2019 12:42:16 CETPressemeddelelse

Økologisk Landsforening ser positivt på de nye investeringer i økologisk landbrug og markedsudvikling, der er medtaget i den kvælstofaftale, som regeringen netop har indgået med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet. Aftalen, som skal sikre en styrket indsats mod kvælstofforurening, indeholder midler til økologisk markedsudvikling, samt støtte til nye investeringer i økologiske kvægstalde og andre forbedringer for klima, dyrevelfærd og konkurrencedygtighed.

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.