Nyt KL-udspil: Gentænk beskæftigelsesindsatsen

Medarbejderne skal have lov til at bruge deres faglighed til at levere den bedste indsats til borgerne, og der skal tages ordentlig hånd om de udsatte borgere. Sådan lyder det i et nyt udspil fra KL.

I forbindelse med valgkampen har der været tiltagende fokus på jobcentrene og deres opgaveløsning. Desværre med den opfattelse, at det netop er i jobcentrene, der kan hentes penge, som kan bruges til indfrielsen af andre valgløfter. Det er ikke en opfattelse, kommunerne deler, og derfor lancerer KL i dag et udspil med 5 anbefalinger for fremtidens beskæftigelsesindsats.

”Der skal ske noget med beskæftigelsesindsatsen. Det er alle enige om. Men det skal gøres med omhu og ikke med milliardbesparelser for at finansiere andre valgløfter. Det er helt afgørende, at vi får kigget på, hvilken beskæftigelsespolitik vi vil have, frem for en forsimplet debat med udgangspunkt i enkeltsager og snuptagsløsninger lovet i en valgkamp,” siger Peter Rahbæk Juel, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

De 5 anbefalinger er:

• Sæt fagligheden fri og mål på resultater
  • Tag ordentlig hånd om de udsatte borgere
  • Bevar en kommunal forankring – af hensyn til borgere og virksomheder
  • Gør beskæftigelsesindsatsen langt mere digital
  • Skab et bredt ejerskab til beskæftigelsesindsatsen

”Jeg håber, at de partier, der nu skal til sætte pen til papir på regeringsgrundlaget vil tage imod vores konstruktive forslag til udviklingen af fremtidens beskæftigelsespolitik. Der er brug for, at vi finder løsninger med bred opbakning både i Folketinget og blandt arbejdsmarkedets parter og øvrige aktører. Beskæftigelsesindsatsen kan ingen lykkes med alene.”

Et system bygget på tillid

En del af debatten har gået på at nedlægge jobcentrene. Med udspillet slår KL fast, at selve konstruktionen jobcentre ikke er hellig. Det er derimod den aktive beskæftigelsesindsats.

”Det vigtige er, at vi fastholder den aktive beskæftigelsesindsats, som hele vores arbejdsmarkedsmodel bygger på. Til gavn for borgerne, virksomhederne og samfundsøkonomien. Og med en stærk kommunal forankring, så vi sikrer, at der kigges med et helhedsorienteret blik på borgerne og skabes den tætte kontakt til de lokale virksomheder, som kun kommunerne kan sikre,” siger Peter Rahbæk Juel og fortsætter:

”Der er meget, der fungerer rigtig godt, men der er også masser af plads til forbedring. Derfor skal vi gentænke hele vores beskæftigelsesindsats. Vi skal finde en anden vej, som bygger på tillid. Hvor vi sætter fagligheden fri og tager det politiske ansvar for en indsats for alle ledige med fokus på resultater frem for kontrol og ”tælleri”.”