Nyt hold til økologiens bæredygtige fremtid

Gennemsnitsalderen er trukket ned efter, Økologisk Landsforening har nedsat sin nye bestyrelse. Foreningen byder tre nye medlemmer velkommen i bestyrelsen: Maj Toppenberg, Tenna Hedeager og Rune Lund Sørensen blev nyvalgt på foreningens generalforsamling, som blev holdt fredag d. 6. marts i Studenterhusfonden Stakladen, Aarhus.

Ny bestyrelse i Økologisk Landsforening trækker gennemsnitsalderen ned og opruster på kompetencer inden for Foodservice.

På generalforsamlingen i Økologisk Landsforening stemte de deltagende medlemmer tre nye personer ind i bestyrelsen. Dermed får foreningen to nye bestyrelsesmedlemmer, som repræsenterer de professionelle køkkener. Det er Maj Toppenberg fra Kokkenes Køkken i Søborg og Rune Lund Sørensen fra Restaurant Hærværk i Aarhus. Også finansøkonom, Tenna Hedeager er nyvalgt – og bliver tilmed det yngste medlem af bestyrelsen med sine 29 år.

Et af hovedtemaerne på dagens generalforsamling var bl.a. en bæredygtig fremtid med flere medlemmer af Økologisk Landsforening. Også gerne flere unge.

”Jeg vil kæmpe for, at Økologisk Landsforening skal være attraktiv, og at vi skal øge kendskabet til foreningen gennem kommunikation – også til de unge. Økologisk Landsforening er det naturlige valg, der har en vigtig sag for jord, mennesker og dyr,” sagde Tenna Hedeager i sin valgtale.

Også Rune Lund Sørensen kommer med sine 36 år til at trække gennemsnitsalderen i bestyrelsen ned og ønsker at tiltrække flere fra restaurationsbranchen.

”For mig er det ikke nok at være bæredygtig inden for hjemmets fire vægge, derfor startede vi restaurant Hærværk, hvor vi leger med bæredygtighed. Restaurationsbranchen skal være med til at formidle budskabet, og flere af dem skal være med i Økologisk Landsforening,” sagde han. Restaurant Hærværk har det økologiske spisemærke i guld, ligesom de lige er blevet tildelt Michelin-guidens nye bæredygtighedsmærke.

Også 45-årige Maj Toppenberg repræsenterer de madprofessionelle, arbejder for bæredygtighed i branchen og er en økologisk ildsjæl.

Økologisk Landsforenings formand, Per Kølster, blev genvalgt og ser frem til samarbejdet med både nye og blivende bestyrelsesmedlemmer.

Ny bestyrelse i Økologisk Landsforening

Formand: Per Kølster

Næstformænd: Brian Nybo og Preben Lauridsen

Tina Unger