Nyt digitalt kørekort skal styrke elevernes digitale dannelse

Digitalt samvær fylder enormt meget i skoleelevers hverdag, hvor de sociale medier altid er lige ved hånden. Samtaler, diskussioner og jokes fra klasseværelset fortsætter efter skoletid på Facebook, Snapchat og Instagram. Eleverne er derfor hele tiden i kontakt og følger med i hinandens liv - men når kommunikationen går skævt online, mærkes det også offline.

Det bekræftes af en undersøgelse foretaget af Epinion for Danske Skoleelever og TDC Group. Undersøgelsen viser, at 30 pct. af landets ældste skoleelever jævnligt oplever, at der foregår mobning på de sociale medier - og at 47 pct. oplever, at digitale konflikter påvirker fællesskabet i klassen negativt. I samme undersøgelse efterlyser 80 pct. af eleverne undervisning om god tone på nettet.

Det er baggrunden for, at TDC Group og Danske Skoleelever præsenterer et nyt digitalt kørekort og undervisningsmateriale tirsdag den 6. marts 2018 på Danmarks Læringsfestival i Bella Center, hvor tusindvis af professionelle fra undervisningsverdenen er samlet til konference, hvor årets tema er Dannelse i en digital verden .

"Som Danmarks største leverandør af digitale forbindelser er vi optaget af, at teknologien også bliver brugt på en positiv måde. Desværre har vi kunnet konstatere, at digital mobning fylder alt for meget blandt børn og unge. Derfor er vi gået sammen med Danske Skoleelever om WiFive, og nu er vi klar med første version af undervisningsmaterialet, som vi stiller til fri afbenyttelse, så det kan komme så mange som muligt til gavn," forklarer Jens Aaløse, der er koncerndirektør i TDC Group.

Eleverne på banen
I projektet er der er lagt vægt på, at eleverne selv skal være med til at udpege løsningerne på de digitale problemstillinger, de står over for. Derfor er undervisningsmaterialet og det digitale kørekort udviklet med udgangspunkt i samarbejdet med 10 flagskibsklasser fra hele landet. Samtidig lægger materialet op til refleksion hos eleverne og kræver, at de selv byder ind med overvejelser og metoder til bedre digital trivsel.

"Det er os elever, der står over for udfordringerne - derfor er det også os, der ved, hvordan det føles, og hvad der virker, hvis vi skal løse problemerne. I læringsforløbet med WiFive er det derfor eleverne, der i alle øvelser selv skal være med til at give input og komme med bud på hvordan man skaber bedre digital trivsel," forklarer formanden for Danske Skoleelever, Jakob Bonde Nielsen.

God tone og teknologiforståelse går hånd i hånd
Materialet fra WiFive er målrettet elever på 4. til 6. klassetrin og består af i alt fire moduler, der omhandler henholdsvis den gode tone, teknologiforståelse, den gode stil og sikkerhed online. Dermed handler materialet både om det gode digitale fællesskab, men også om hvordan teknologien virker, og hvordan man kan sikre sig selv online, så eleverne får en bred indføring til den digitale dannelse og opnår indblik i hvordan de forskellige temaer spiller sammen. Undervisningsmaterialet stilles gratis til rådighed for alle lærere og skoleklasser i Danmark via wifive.dk .

Digitalt kørekort skal sætte overvejelser i gang
Med det digitale kørekort fra WiFive har eleverne mulighed for at afprøve deres færdigheder inden for de fire temaer, hvor de skal tage stilling til en række virkelighedsnære situationer. Hvert tema bliver indledt af en kort video, som sætter rammen, men også fungerer som lærings- og refleksionsvideo. Generelt skal kørekortet skabe refleksion og overvejelse, snarere end at fokusere på rigtig og forkert. Det skyldes, at de digitale problematikker i høj grad beror på etiske overvejelser og betydningen af den konkrete kontekst, hvorfor et egentligt facit ikke altid findes.

Fakta om WiFive
Projektet WiFive - det gode digitale fællesskab er et samarbejde mellem Danske Skoleelever og TDC Group, der løber frem til udgangen af 2019 og har som målsætning, at mindst 30.000 elever skal gennemføre et læringsforløb og dermed opnå et digitalt kørekort. Indholdet af det digitale kørekort er udviklet i samarbejde med 10 flagskibsklasser fra hele Danmark, som er projektets medskabende deltagere og ambassadører for den digitale dannelse. Projektet er målrettet skolernes mellemtrin, dvs. 4.-6. klasse. Man kan læse mere om projektet, finde materialer og følge udviklingen på wifive.dk .

For yderligere information kontakt TDC Group på tlf. 70 20 35 10 eller Danske Skoleelever på tlf. 28 58 28 15.

TDC Group tilbage på vækst-sporet3.5.2018 08:03pressemeddelelse

Torsdag morgen har TDC Group offentliggjort regnskab for 2018’s første kvartal. Her omsatte selskabet for 5,1 mia. kr., mens indtjeningen (EBITDA) lød på 2,1 mia. kr. Den organiske indtjening er i vækst og stiger 1,1 pct. i forhold til samme periode året før. I Danmark udvikler indtjeningen sig endnu bedre med hele 2,7 pct. i organisk vækst. Dette er den højeste vækst siden 2010. - Vi har siden lanceringen af vores strategi for to år siden arbejdet hen imod at vende udviklingen og skabe vækst i vores forretning i 2018. Regnskabet bekræfter, at vi når målet i år. Der er fra alle medarbejdere lagt en meget stor indsats i at nå hertil, og vi står dermed med et markant stærkere TDC Group end for to år siden, fortæller TDC Groups koncernchef, Pernille Erenbjerg. De forbedrede finansielle resultater er en konsekvens af eksekveringen af en lang række strukturelle og strategiske tiltag siden 2016, herunder sammenlægningen af brands og it-systemer, udrulning af højhastighedsbredbånd til halvdel

Telmore klar med WiFi-opkald25.4.2018 09:04pressemeddelelse

Der er godt nyt for mange af Telmores mobilkunder, der fra i dag kan se frem til at kunne ringe op via deres wi-fi-forbindelse. En stor hjælp for alle dem, der oplever dårligere mobildækning indendørs. Samtlige mobilkunder hos Telmore kan allerede nyde godt af at være på Danmarks bedste mobilnetværk, nemlig TDC’s, men nu får kunder med nyere telefoner fra Apple, Samsung, Sony og Huawei endnu bedre dækning inden for hjemmets vægge, hvis mobilnetværket ikke trænger tilstrækkeligt godt igennem. Telmore åbner nemlig i dag op for den forholdsvis nye teknologi, der gør det muligt at foretage og modtage opkald på sin mobiltelefon over sin faste internetforbindelse, også kaldet WiFi-opkald. Telefonen opretter forbindelse til internettet via wi-fi-routeren på samme måde, som hvis ethvert andet device går på nettet. Løsningen er intelligent – forstået på den måde, at telefonen selv vil prioritere det netværk, der er bedst, og automatisk skifte mellem mobilnetværket og wi-fi-netværket, når man sn