Nyt bestyrelsesmedlem skal rykke Kjelkvist A/S til næste niveau

Ejerledere i danske virksomheder skal gøre op med frygten for at inkludere eksterne bestyrelsesmedlemmer, hvis de vil rykke deres forretning til næste niveau. Det er holdningen i den sønderjyske entreprenørvirksomhed, Kjelkvist A/S, der for nyligt har ansat et nyt eksternt bestyrelsesmedlem med hjælp fra bestyrelsesnetværket, Asnet.

Behov for objektivitet og faglighed i bestyrelsen

Kjelkvist A/S er en rådgivende entreprenørvirksomhed, der ligger i Tønder. De seneste 12 år har virksomheden haft en bestyrelse med eksterne medlemmer, men for nyligt har ejerkredsen valgt at ansætte et nyt udefrakommende medlem, der skal hjælpe dem med at sætte og følge retningen for virksomhedens udvikling.

”Hidtil har vores bestyrelse bestået af folk, vi selv har prikket på skulderen eller i forvejen har kendt på den ene eller anden måde. De har altid været eksterne, og har løbende været med til at flytte virksomheden. Denne gang var vi nået til et punkt, hvor ønsket om at få nogle udefra stående, objektive kræfter ind i bestyrelsen, som ikke kendte til os i forvejen, voksede,” fortæller Jens Maybom, der er direktør i Kjelkvist A/S, om motivationen for at rekruttere et nyt bestyrelsesmedlem.

Ifølge Jens har der aldrig hersket tvivl om, at Kjelkvist skulle have en ekstern bestyrelse, og i dag er der heller ikke tvivl om, at bestyrelsesmedlemmerne skal kunne bidrage med både faglighed og objektivitet.

”Som vores nye bestyrelsesmedlem har vi valgt en person, som intet kender til vores forretning eller lokalmiljøet hernede i Tønder. Hun kigger udelukkende på tal og udvikling og er ikke præget af følelser for nærmiljøet. Det betyder, at hun gerne må stille de dumme spørgsmål, og få os til at stille spørgsmål ved det vi plejer. Samtidig kommer hun med nogle kompetencer, en faglighed og en ballast, der utvivlsomt kan være til gavn for vores virksomhed,” lyder det fra Jens Maybom.

Flere bør gå i samme retning

Hos bestyrelsesnetværket, Asnet, siger erfaringerne, at mange ejerledere enten ikke kender til mulighederne ved en ekstern bestyrelse eller ikke kommer i gang af frygt for, hvilken rolle bestyrelsesmedlemmerne vil få i virksomheden.

”Vi oplever, at mange ejerledere er bekymrede for, om en bestyrelse vil tage for meget kontrol i virksomheden. Og virksomheden er og bliver ejerlederens stolthed, og det skal ingen tage fra ham/hende. Men i virkeligheden kommer bestyrelsen jo kun for at hjælpe både ejerlederen og virksomheden,” påpeger Henrik Nielsen, direktør i Asnet. Dette er et synspunkt, som også Jens Maybom deler:

”Man må ikke være bange for bestyrelsen. De ansøgere vi har haft i Kjelkvist, har selv erfaring fra det at drive virksomhed – enten som ejerledere eller direktører – så de ved godt, hvad det drejer sig om. Der er ikke nogen, der kommer med skjulte dagsordener; dem der aktivt søger bestyrelsesposter, har en reel vilje og motivation for det stykke arbejde, de går ind til. Det, at nogen aktivt opsøger og synes, din virksomhed er interessant, er et tegn på, at den enkelte mener sig i stand til at gøre en forskel. Vores erfaring er, at vores nye bestyrelsesmedlem kommer ind med en anden tilgang end vores tidligere bestyrelsesmedlemmer – hun har et højt fagligt niveau og en bestyrelsesuddannelse i ryggen. Derfor forventer vi også at få stor gavn af hende, og jeg kan kun anbefale andre at gå i samme retning.” lyder det fra Jens Maybom.

Brug en professionel rekrutteringsservice

I rekrutteringen af deres nye bestyrelsesmedlem, Trine Brinch Sørensen, valgte Kjelkvist A/S at samarbejde med Asnet, der tilbyder et professionelt forløb til bestyrelsesrekruttering.

”Det er første gang vi rekrutterer gennem en professionel service, og den løsning går vi ikke væk fra igen. Det har fungeret rigtig godt for os, og prisen passede til opgaven,” fortæller Jens Maybom.

Hos Asnet starter forløbet med en grundig afdækning af virksomhedens situation og behov, og på den baggrund udarbejdes en kompetenceprofil og et stillingsopslag, som Asnet så deler blandt netværkets mere end 200 erfarne bestyrelseskandidater.

”Vi fik besøg af Jan Holm, der er Rekrutteringschef i Asnet, og som ved siden af driver egen virksomhed. Vi fortalte ham om vores strategi, hvilke udfordringer den indebar og han stillede os en masse rigtig gode, uddybende spørgsmål. Man kan mærke, at han ved, hvordan det er at drive virksomhed. På baggrund af vores snak lavede han et gennemarbejdet stillingsopslag, som vii fik en del gode ansøgninger på. Kandidatfeltet var stærkt, og vi endte med at gå med Trine Brinch Sørensen,” siger Jens Maybom.

Fordelene ved at bruge en professionel rekrutteringsproces er, at man kommer hele vejen rundt om sin virksomheds behov, og man får adgang til en pulje af stærke kandidater, som man ikke finder i sit eget netværk.

”Min oplevelse er, at engagementsniveauet er højere fra et medlem, der aktivt har søgt stillingen i vores bestyrelse, fremfor en bekendt, du har prikket på skulderen,” påpeger Jens.

Kemien skal være til stede

Udover elementer som kompetencer, branchekendskab, erfaring o.l. er der typisk et andet, og meget vigtigt, parameter, der fylder i udvælgelsen af nye bestyrelsesmedlemmer. Er kemien ikke til stede, kommer samarbejdet med stor sandsynlighed ikke til at fungere optimalt.

”I sidste ende valgte vi i høj grad ud fra vores mavefornemmelse. For dem, der havde ramt rigtigt i ansøgningen og kom til samtale, her blev kemien det afgørende. I hele udvælgelsen var Jan en rigtig god sparringspartner – han kom med de der ekstra input, vi ikke selv fik set. Men når alt kom til alt, måtte vi vælge den kandidat, der føltes mest rigtig i maven,” forklarer Jens Maybom.

Sådan kommer du i gang

Kjelkvist brugte Asnet til at få konkretiseret og kortlagt behovet på baggrund af strategier samt deres behov for kompetencer i bestyrelsen. Har du også brug for sparring omkring din virksomhed og bestyrelses fremtid, kan du læse mere om rekrutteringsforløbet og kontakte Asnet her.

Uanset om du gør brug af en rekrutteringsservice eller ej, opfordrer Asnet til, at du bare kommer i gang. Find ud af, hvordan en bestyrelse kan hjælpe dig og din virksomhed og på hvilke præmisser, og kom i gang nu, så du kan rykke din virksomhed til næste niveau.

Bestyrelsesnetværket, Asnet, tilbyder en professionel rekrutteringsservice til virksomheder, der ønsker at finde eksterne bestyrelsesmedlemmer med de rette kompetencer. Netop denne service har Asnet bistået den rådgivende entreprenørvirksomhed, Kjelkvist A/S, med.