Nyt album med Andreas Brantelid, Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen

Cellist Andreas Brantelid, Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen fortæller historien om brydningstiden, hvor barokken udviklede sig til klassikken. Gennem cellokoncerter af C.P.E. Bach og Joseph Haydn illustrerer Times of Transition de udtryksformer, der langsomt ændrede sig fra baroktidens polyfoni til wienerklassikkens akkompagnerede melodier.

Foto: Mathias Løvgreen

Brydningstid
De tre cellokoncerter på Times of Transition belyser den lange periode i sidste halvdel af 1700-tallet, da barokkens typiske stiltræk begyndte at vige for en mere enkelt, såkaldt galant stil. Bachs sønner havde stor indflydelse på brydningstiden, hvor C.P.E Bach i særdeleshed byggede bro mellem de to perioder.

Essensen af Bach-sønnernes Empfindsamkeit
I årene efter sin fars død i 1750 skrev Carl Philipp Emanuel Bach (1714 -1788) tre cellokoncerter på et tidspunkt, hvor celloen endnu ikke var fuldt udklækket som soloinstrument. Hans far havde ganske vist skrevet enestående suiter for solo cello, men i samtiden var det enlige svaler. C. P. E. Bach var en fængslende og indflydelsesrig personlighed med en imponerende karriere som hof-cembalist hos Frederik den Store og som en af sin tids store clavier-virtuoser.

Koncerten i A-dur er virtuos for cello. Den er selve essensen af den Empfindsamkeit, den passionerede følsomhed, dramatik og spændvidde, der i dag er C.P.E. Bachs kendetegn. Den alvorsfulde langsomme sats har en særlig sjælelig dybde, og finalen, Allegro assai, er med sin flyvske charme fuld af liv og humør.

III. sats af Cellokoncerten i A-dur, Allegro assai, udkom som single den 6. august 2021. Lyt her

Haydns Cellokoncerter
Med Joseph Haydn (1732- 1809) har den moderne koncertsalsmusik for alvor sit indtog i musikhistorien. At en mand, der i 30 år arbejdede for et afsidesliggende fyrstehof, stort set uden at rejse, alligevel blev sin tids langt mest berømte komponist, taler om en musik med enorm gennemslagskraft.

Koncerten i C-dur er et godt eksempel på mødet mellem barokken og det galante: En energisk, march-lignende førstesats med spændstige rytmer, klangfuld melodik og hvirvlende passager i højt register. I D-dur Koncerten er både tonen og karakteren wienerklassisk, og den langsomme sats ligner, hvad man forventer af en Haydn-symfoni fra den periode.

★★★★★★
»Barok, brydning eller klassik - Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen spiller det med en charmerende nerve, delikat og bedårende, stateligt såvel som spøgefuldt og dynamisk så varieret, man kan ønske sig det ... Igen en fornøjelse at følge, også da der rent solistisk blev budt på overbevisende artisteri og herlig energi.«
– Aarhus Stifttidende om koncerten den 30. september 2020 med samme repertoire.

Andreas Brantelid havde sin solo-debut i en alder af 14 år med Elgars cellokoncert sammen med Det Kgl. Kapel. I dag er Andreas en af de mest eftertragtede musikere fra Skandinavien, og har modtaget anmelderroser fra kritikere i hele verden. Kammermusikalsk spiller Andreas sammen med pianist Bengt Forsberg, som senest har udgivet det anmelderroste album Russian Tales på Naxos i 2020.

Med en stor karriere som solist og kammermusiker bag sig, samt år som professor i cembalo og opførelsespraksis, besluttede dirigent og cembalist Lars Ulrik Mortensen i 2003 udelukkende at arbejde med periodeinstrument-ensembler. Siden 1999 har han været kunstnerisk leder af Concerto Copenhagen og er i dag indbegrebet af orkestrets kunstneriske, kreative og kulturelle identitet. Samarbejdet har ført til en musikalsk rejse – værdsat og rost af publikum og kritikere verden over.

Siden 1991 har Concerto Copenhagen engageret publikum med sine vitale fortællinger, originale fortolkninger og en stærk evne til at kommunikere med publikum. Med sit 30-års jubilæum i år holder Concerto Copenhagen sig fortsat relevant i udforskningen af barokmusikkens muligheder som Skandinaviens førende orkester inden for tidlig musik og et af de mest spændende og innovative barokorkestre i verden.

Albummet er optaget den 4.-6. Oktober 2020 i Garnisons Kirke, København.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Andreas Brantelid, Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen · Times of Transition (trailer)Videokanal

Foto: Mathias Løvgreen

Naxos Denmark, tidligere kendt som Olga Musik, har eksisteret siden 1984. Vores primære opgave er at markedsføre, distribuere og sælge klassisk musik fra plademærket Naxos.

Udover Naxos repræsenterer vi en lang række førende klassiske plademærker, som bl.a. danske Dacapo, svenske Bis, Proprius og Prophone, finske Ondine, franske Naïve og engelske Hyperion. Vores katalog spænder dog bredt, og du finder også jazz, roots, crossover, musicals i vores sortiment.

Ars Nova Copenhagen & Paul Hillier: Førsteindspilning af nyt Arvo Pärt-værk blandes med værker af Caroline Shaw, Julia Wolfe og sange fra 1200-tallets Italien20.11.2020 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

På albummet ... and ... samler Ars Nova Copenhagen og Paul Hillier ny kirkemusik af Arvo Pärt, Julia Wolfe og Caroline Shaw med tidlige sange fra det manuskript, der i dag er kendt som Laudario di Cortona fra 1200-tallets Italien. Ars Nova Copenhagen har indspillet Arvo Pärts værk And I heard a voice for første gang nogensinde på dette album.

Beethoven Complete Symphonies17.5.2019 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Naxos er stolte af at kunne præsentere Ádám Fischer og Underholdningsorkestrets nye boks med alle Beethovens symfonier. Et projekt, som orkestret længe har haft i gang og som nu udkommer samlet i en version, der viser Ádám og orkestrets nuværende fortolkning af symfonierne. Ádám Fischer: For 20 år siden krævede jeg, hver gang jeg købte en CD, at det skulle være den endegyldige indspilning af et givet værk. Men langsomt måtte jeg jo er erkende at det ultimative er en illusion. På den store 9. symfoni medvirker 4 fremstormende solister. Tenoren Ilker Arcayürek, som blandt andet var finalist ved BBC Cardif Singer of the World 2015 og udpeget af BBC Radio 3 til New Generation Artist, den unge danske kontratenor Morten Grove Frandsen i alt-partiet, svenske Sara Swietlicki, som senest i 2018 sang Micaëla i Carmen på det Kgl. Teater. Bassen varetages af Lars Møller, som i 2018 varetog hovedrollen i Den Flyvende Hollænder ligeledes på det Kgl. Teater. Sammen med de fires solister medvirker ogs