Nyt album: Gustav Piekut 'Towards the Flame'

Hos Skrjabin kommer de snigende fra dybet, hos Langgaard slippes de løs – de dæmoniske kræfter. Den 12. november udkommer 'Towards the Flame' på Naxos, hvor det unge talent Gustav Piekut præsenterer excentriske klaverværker, der antænder flammer under tangenterne.

Opbrud og løsrivelse
Musikalske enspændere kan man kalde dem. Brændt af solen og med en tro på, at de kunne antænde en hellig ild gennem deres kunst. Aleksandr Skrjabin (1872-1915), der selv var en fremragende pianist, yndede at spille sine stykker for nedrullede gardiner i tusmørke og med klaverlåget lukket.

Albummet åbner med Skrjabins Trois morceaux, der er komponeret i en periode, hvor komponistens liv var i opbrud. Han havde forladt Rusland, boede på skiftende adresser i Frankrig, Italien og Schweiz og var i færd med at løsrive sig fra det traditionelle harmoniske system for at vende sig mod en åben, søgende tonalitet.

Rued Langgaards (1893-1952) klaverværker var også påvirket af perioder i opbrud. Sponsa Christi tædium vitæ er skabt sidst i komponistens liv, hvor Langgaard havde forladt København for arbejdet som domorganist i Ribe. Her kaster han blikket tilbage til 1920’erne, hvor han sværmede for katolicismen. Første del af titlen, Sponsa Christi, betyder Kristi brud og anden del, tædium vitæ, betyder livslede. Titlen antyder, at religiøsiteten er ambivalent, og det kommer til udtryk bag klingende harpelignende akkordbrydninger med en lurende fanatisme, som senere bryder ud.

Dæmoniske kræfter sættes fri
I slutningen af sit liv komponerede Skrjabin Klaversonate nr. 10. Han skrev nu musik på spændingsintervallet tritonus, der tidligere var bandlyst, da det blev anset for at besidde en dæmonisk kraft. Men for Skrjabin var der tale om en slags frisættelse.

I den periode, hvor Langgaard komponerede Afgrundsmusik, begyndte hans frustrationer overfor den succesfyldte Carl Nielsen at tage til. Frustrationen viser sig, når musikken i sidste del af første sats bliver til en tvekamp, da han parafraserer en lignende passage i Carl Nielsens klaverværk Tema med variationer. Men hvor Carl Nielsen lod sin musik klinge ud i en forsonende tone, er Langgaard nådesløs. Når han først har sluppet Fanden løs, er han ikke til at stoppe.

Modsat hos Langgaard kommer ondskaben snigende i Skrjabins musik. I Klaversonate nr. 9, Messe noire lokker musikken mystisk og mumlende fra undergrunden. Langsomt eller løssluppent viser begge komponister at evne kunsten som musikalske mørkemænd.

Skrjabins Messe noire er netop udkommet som single den 5. november. Lyt her.

Flammerne under tangenterne
Meget havde de til fælles, de to følsomme komponister, men betragter man musikkens iscenesættelse, vil man se noget vidt forskelligt. Hos Skrjabin mærkes en let skælven i det harmoniske fundament, hvor motivet står på gyngende grund. Hos Langgaard derimod, står motivet nøgent frem og hamres ud med en konfronterende kraft.

Til sidst på albummets program mærker man det; Langgaards Flammekamrene og Skrjabins Vers la flamme spejler hinanden. Hvor Flammekamrene bevæger sig nedad med en lille sekunds interval, bevæger Vers la flamme sig opad med samme, og svøbt i dunkle harmonier udvikler musikken sig langsomt i retning af det ekstreme, towards the flame.

Gustav Piekut
En række priser og en internationalt anerkendt debutudgivelse har gjort Gustav Piekut til en eftertragtet pianist. Selvom han stadig er ung, er han allerede anerkendt for sin teknik, intelligens, ynde og styrke på klaveret herhjemme såvel som i Tyskland og Storbritannien.

Gustav Piekut (f. 1995 i Aalborg) er opvokset i Kolding og fik sin solistdebut som 12-årig med Sønderjyllands Symfoniorkester. To år senere tog han på sin første soloturné og har siden optrådt som koncertsolist – blandt andet med DR Symfoniorkestret, Litauens Nationale Symfoniorkester og Copenhagen Phil.

Efter studier på Klaverskolen Gradus, som elev hos Martin Lysholm Jepsen, rejste Piekut til Tyskland, hvor han studerede hos professor Klaus Hellwig på Universität der Künste Berlin. Siden 2019 har han studeret på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos professor Jens Elvekjær.

Gustav er netop udnævnt som vinder af Gladsaxe Musikpris 2021. I 2020 blev han udnævnt til årets P2 Talent af DR. Han har modtaget Sonnings Talentpris, Publikumsprisen, Carl Nielsen Prisen og EMCY-prisen ved Aarhus International Piano Competition i 2017 og flere internationale priser.

Releasekoncert
I samarbejde med Rued Langgaard Selskabet vil Naxos og Gustav Piekut invitere til releasekoncert søndag den 14. november kl. 14 i Koncertkirken på Blågårds Plads i København. Her vil Piekut opføre et 35 minutters program fra det nye album.