Nyhed til Københavner-forældre: Barnesæde på taxaturen

Barnesæder i kørselsløsninger som fx busser eller taxa er ikke et lovkrav i Danmark. Et nyt pilotprojekt giver nu børn og deres forældre mulighed for at vælge selepuden til, når hverdagen skal hænge sammen eller København skal opleves hen over sommeren. Det er det grønne alternativ til taxa, Viggo, som fra den i dag fredag den 3. juli tilbyder selepude til børn. Prisen på 20 kr. doneres til Børneulykkesfonden.

CEO i Viggo, Kenneth Herschel siger om det nye tilbud til børnefamilier:

”Viggo har eksisteret næsten et år, men vi har fået flere henvendelser fra kunder, der har efterspurgt selepuder til deres børn. Selvom det ikke er et lovkrav at have et barnesæde i blandt andet taxaer, så forstår jeg forældrene fuldt ud. Er der også et behov for autostole til de helt små, så tager vi også fat på det. Hele Viggos flåde er jo elbiler, så udover at være bæredygtig transport, så er der fint bagageplads, der hvor brændstoftanken ville ligge i en traditionel taxa.”

Flere børn i byen

I første omgang har Viggo valgt at tilbyde selepuder til børn, der vejer 15-35 kg, som primært er det, forespørgslerne går på. Men meget tyder på, at børnefamiliernes behov ikke bliver mindre i de kommende år. Ifølge prognoser fra Københavns kommune vil der om ti år bo mere end 18.000 flere børn under 15 år i byen end i dag.

”Vi er glade for dette initiativ, som vi kun kan støtte op om. Sikkerheden bør være den samme, hvad enten barnet transporteres i en taxa eller privat, så det er fantastisk, at børnefamilier nu har mulighed for at vælge selepuden til, når de booker en tur med Viggo,” fortæller Henriette Madsen, Generalsekretær i Børneulykkesfonden.

”Vi har valgt, at de 20 kr. ViggoChild koster, doneres til Børneulykkesfonden i pilotperioden, fordi vi gerne vil sætte fokus på, at fremtiden også tilhører de yngste borgere. For os betyder det både de bæredygtige løsninger i hverdagen, men bestemt også, at vi kan sikre rammer for børn i trafikken, som er et af de glimrende formål Børneulykkesfonden arbejder for,” afslutter Kenneth Herschel fra Viggo.

Selepuden bookes via app’en, hvor Viggo’en bestilles og pilotprojektet evalueres ved årets udgang. Find appen på viggo.com og via App store eller Play butik.

Læs mere om Børneulykkesfonden på børneulykkesfonden.dk