Nyhed: Helårsdæk er ganske udemærket i det danske klima

Sommeren nærmer sig endnu engang efter en lang og våd vinter. Det betyder, at værkstederne landet over har fyldt deres ordrebog med dækskifte for deres kunder. Vinterdækkene bliver lagt i hi, og sommerdækkene bliver fundet frem med deres flotte og lækre sommerfælge. Men faktisk er helårsdæk blevet mere populære over de senere år.

Der er flere grunde til, at du bør skifte til helårsdæk

Dæk er ikke bare dæk, der er nemlig stor forskel på både kvaliteten, men også sikkerheden. Sidstnævnte er uden tvivl det man skal tænke mest over, når man vælger dæk, og her går helårsdæk heller ikke på kompromis. Hvis vi befandt os i et klima hvor vi oplevede meget kulde og sne, så ville et par rigtig gode vinterdæk være at foretrække, men med det danske klima giver helårsdæk rigtig god mening.

Vinterdæk bliver slidt ned hurtigere om sommeren, fordi gummien på dækkene er lavet til koldere temperaturer, og derfor lettere bliver spist op af varmen, men det gør helårsdæk ikke. De er nemlig lavet til at kunne holde til varmen, men samtidig også være sikre at køre i om vinteren, når vejret bliver koldere.

Skift til helårsdæk næste gang du skal have nye

Hvis du ikke har tålmodig til at vente til dit værksted har tid til at hjælpe dig, så kan du selv prøve at skifte dem. Det kræver blot, at du har adgang til en donkraft, og har krydsnøgle eller en momentnøgle. Med donkraften kan du hæve bilen, så du herefter kan løsne boltene i fælgen med din krydsnøgle eller momentnøgle. Til sidst tager du dækket af, og skifter det ud med et sommerdæk.

Når du sætter sommerdæk på, så er det vigtigt, at du bruger de rigtige bolte. Mange bruger nemlig stålfælge om vinteren og alufælge om sommeren. Til de to typer fælge skal man bruge forskellige bolte, da man til alufælge gerne skal bruge en låsebolt, som man ikke bare kan tage af. Den bruges, så man ikke kan stjæle alufælgene på bilen, uden at have det rette værktøj til at låse den op.

Du skal ikke vente for længe

Værksteder landet over kan mærke, at sommeren er på vej. De har deres ordrebog fyldt med dækomskift, og er derfor nødsaget til enten at booke deres kunder ind flere uger ude i fremtiden, eller sige til dem, at de bliver nødt til at finde et andet værksted.

Hvis du ønsker at få skiftet til helårsdæk, skal du derfor selv give dig i værks med det, eller finde etautoværksted, som på mirakuløst vis har tid til at skifte dine dæk Det kan du dog helt undgå ved at køre på helårsdæk, for så behøver du nemlig slet ikke tænke på dækskifte.