NYE TAL: Økologien holdt skansen i 2021

Efter corona-året i 2020, hvor økologien slog alle salgsrekorder i detailhandlen med en vækst på 14 pct., stabiliserede detailsalget sig i 2021 på 16,0 mia. kr., hvilket er uændret i forhold til 2020. Det fremgår af den opgørelse for 2021, som Danmarks Statistik har offentliggjort i dag.

I 2021 købte danskerne økologiske fødevarer på samme niveau som 2020. Det betyder, at der i 2021 blev omsat for 16,0 mia. kr. i detailhandlen inklusiv online, hvilket svarer til omsætningen året før. Væksten har således stabiliseret sig i forhold til det første corona-år, hvor økologisalget slog alle rekorder, fordi danskerne spiste mere hjemme.

”Det er helt forventeligt og ret pænt, at væksten stabiliserede sig oven på så stort et hop. Økologien er robust og forbrugerne vælger stadig rene fødevarer, dyrevelfærd, rent grundvand og biodiversitet til,” siger Birgitte Jørgensen, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Økologisk frugt og grønt fortsat i vækst

Frugt og grønt er den største økologiske varegruppe med en omsætning på 6 mia. kr. og udgør dermed 37 pct. af det økologiske salg i 2021. Væksten fra 2020 til 2021 er på 2,2 pct.

”Vi glæder os over, at frugt og grønt stadig er i vækst. Det er helt i tråd med Økologisk Landsforenings mål om mere økologisk grønt på tallerkenen og den grønne omstilling, som vi kæmper for.”

Forbrugerne prioriterer i 2022

Økologisk Landsforening forudser, at også 2022 bliver et usædvanligt år. De stigende fødevarepriser, som følge af inflation, presser salget af både konventionelle og økologiske fødevarer.

”De foreløbige meldinger fra detailhandlen tyder på, at det økologiske salg også er påvirket. Men vi ser, at forbrugerne fortsat ønsker at holde fast i økologien og økologiens værdier. Når forbrugerne først har valgt at købe rene fødevarer til deres familie, så holder de fast. Nogle skifter til et billigere mærke, handler mere i discount eller skærer ned på luksus,” siger Birgitte Jørgensen og understreger, at økologiske kerneforbrugere typisk træffer deres fødevarevalg ud fra andre kriterier end pris.

”For dem handler det om værdier og gennem deres forbrug at være med til at sikre et bæredygtigt fødevaresystem. Økologien har et stærkt fundament, som kan klare sig igennem kriser. Det har vi set tidligere. Og der er ingen tvivl om, at forbrugerne både nu og på den anden side af krisen, vil støtte et fødevaresystem, som arbejder under hensyn til klima, drikkevand, dyrevelfærd og biodiversitet,” siger Birgitte Jørgensen.

Kilde:

Kontakt:

Marendine Ladegaard, Kommunikationskonsulent, mobil 2016 4434

Birgitte Jørgensen, Markedschef detail, mobil 2434 9049

Carsten Ahrenfeldt, Markedschef, mobil 5215 9107

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel