Coop Danmark A/S

Nye tal fra Coop: Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt

Del
Tal fra Coop viser, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte vare i 2022 er reduceret med lidt over én procent. Det har ført til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2 i Coops udledning, og den positive udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Der bliver lagt mere grønt og mindre kød i kurven, og indkøbene bliver bedre planlagt. Danskerne handler med andre ord mere klimavenligt.
Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)
Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)

Inflation og prisstigninger har påvirket danskernes indkøbsvaner, og forbrugerne tænker en ekstra gang over, hvad de lægger i indkøbskurven. Det er blevet populært at gå i discountbutikker for at sikre lave priser og gode tilbud, og i medierne har man i den forbindelse kunne støde på påstanden om, at danskerne tænker mere på deres pengepung end klimaet, når de handler. Og at de derfor er mindre tilbøjelige til at træffe klimarigtige valg. Men faktisk har danskernes indkøbsvaner haft en positiv klimaeffekt.

Kigger man salgstallene for Coops butikker i 2022, kan man se, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent. Det svarer til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2. Og det skyldes i høj grad danskernes ændrede indkøbsvaner, forklarer Jonas Engberg, klimachef i Coop. Han siger:

”Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Derfor er 2022 det år siden 2020, hvor vi ser den største sænkning i udledningen fra de fødevarer, vi sælger, og den gode udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan, som bevirker, at vi skal reducere klimabelastningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare med 21,3 procent i 2023, målt fra 2019.”

Målrettet klimaindsats i Coop

Danskernes ændrede indkøbsvaner er ikke blot et udslag af stigende fødevarepriser som følge af inflationen. Coop har sat gang i en lang række initiativer i årenes løb for at få forbrugerne til at tænke mere klimabevidst, når de handler. Et eksempel er Coops app, der benyttes af en halv million kunder hver uge; her kan man se klimaaftrykket for de varer, man køber.

Et andet eksempel er madprogrammet GoCook, som siden 2006 har sendt gratis råvarekasser med grøntsager til elever i 4. til 8. klasse samt undervisningsmaterialer og opskriftshæfter med grønsagsretter. 160.000 skolebørn fra 6.700 skoleklasser lavede grøn mad med Smagekassen i 2022.

Et tredje eksempel er Klima Kvickly, Coops klima-laboratorie i Aarhus. Her afprøver Coop forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind. Et af initiativerne er mærket Tag den forreste. Mærket er blevet testet i et år, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent. Nu er det blevet rullet ud på landsplan i kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.

I Klima Kvickly er der i tillæg til Tag den Forreste udviklet en række andre tiltag, som tilsammen har ført til, at klimaaftrykket fra den gennemsnitlige solgte vare i butikken over det sidste år er reduceret med 14 procent. Tiltagene skal gradvist rulles ud i Coops butikker, og de skal medvirke til at fastholde den nedadgående tendens i klimapåvirkningen fra danskernes forbrug af fødevarer.

Nøgleord

Kontakter

Jonas Engberg, klimachef i Coop
26 79 91 53
jonas.engberg@coop.dk


eller


Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver i Coop
26 66 90 68
emil.birkving.ulrichsen@coop.dk

Billeder

Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)
Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)
Download
CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent i Coops butikker i 2022. (Foto: Coop Danmark)
CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent i Coops butikker i 2022. (Foto: Coop Danmark)
Download
Jonas Engberg, klimachef i Coop. (Foto: Coop Danmark)
Jonas Engberg, klimachef i Coop. (Foto: Coop Danmark)
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Fire nye 365discount butikker åbner i det centrale København i juni30.5.2023 11:37:57 CEST | Pressemeddelelse

Fredag den 2. juni kl. 7 åbner en spritny 365discount på Nørre Voldgade 76, Kbh K. Butikken på Nørreport er den første i rækken af fire Københavnske Irma-butikker, der genåbner som 365discount fra fredag 2. juni og tre uger frem. Butikkerne er blevet ombygget og står nu klar til at invitere kunderne ind til skarpe priser, nyt grønt design og masser af økologi. Butikken på Nørreport er en af de helt store åbninger og der vil være et brag af en åbningsfest, hvor vi byder på: 365Økologi kaffe om morgenen Dj/Musik Gratis gaveposer til de første 50 kunder 365Økologi koldskål smagsprøver med Tobias Hamann foran butikken fra kl. 8-10. Smagsprøver fra vores leverandører Oatly, Hansen is & Ålbæk mellem kl. 13-19 Uddeling af croissanter og flyers på Nørreport st. fra kl. 7-10 Uddeling af 365discount balloner på Nørreport st. De tre næste butikker der åbnes er: Nordre Fasanvej 175, 2000 Frederiksberg: Åbningsfest kl. 8 d. 9. juni Rantzausgade 11a, 2200 Kbh N: Åbningsfest kl. 8 d. 23. juni Mozarts

Nu vil flere iværksættere med handicap bruge crowdfunding til at realisere deres idéer30.5.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Flere mennesker med handicap vælger iværksætteri som deres vej ind på arbejdsmarkedet. En af dem er Louise Castella Bernburg, som er kørestolsbruger og har skrevet en børnebog om at blive forældre med handicap. Louise og flere andre iværksættere med handicap lancerer nu crowdfunding-projekter for på den måde at markedsteste deres idéer og forhåbentligt få opbakning til at realisere dem.

Kampvalg til Coop ambas bestyrelse29.4.2023 16:23:57 CEST | Pressemeddelelse

Coops øverste demokratiske organ, de 126 medlemmer af landsrådet, har denne weekend valgt tre medlemmer til Coop amba bestyrelsen, som skal sætte kursen for andelsforeningen i de næste tre år. Der var kamp om pladserne blandt otte kandidater. Otte kandidater stillede op til bestyrelsesvalget, hvor tre pladser skulle besættes. Valget til Coop ambas bestyrelse fandt sted på landsrådets møde lørdag den 29. april. ”Det er helt afgørende, at vi som Danmarks største medlemsejede dagligvarevirksomhed har en bredt funderet og demokratisk valgt bestyrelse til at repræsentere Coops 1,9 mio. medlemmer. Det er meget positivt, at vi igen har set et så alsidigt og kompetent felt af kandidater. Tak til alle jer, der har brugt tid og kræfter på at engagere jer i valgkampen og et stort velkommen til Carsten Bank-Mikkelsen, som er ny i bestyrelsen, og tillykke med genvalget til Christian Busch og Mads Svaneklink” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. De tre valgte medlemmer af Coop ambas bestyrelse e

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum