Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt

Del

Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.

Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt. (Foto: Coop Danmark)
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt. (Foto: Coop Danmark)

De fleste kender det. Man har ikke fået spist de sidste bananer i frugtskålen, og nu er de blevet brune og kedelige. Tomaterne i grøntsagsskuffen har ligget for længe og er blevet rådne, og avocadoerne er helt smattede, når man skal bruge dem. I alle tilfælde bliver varerne smidt ud.

Det sker desværre for ofte i Danmark, at mad ender i skraldespanden i stedet for i maven.  De private husholdninger smider ifølge Fødevarestyrelsen 235.000 ton mad ud hvert år, det er næsten 30 procent af det samlede madspild i Danmark. Og frugt og grønt udgør op mod 25 procent af madspildet i hjemmet.

Men nu præsenterer Coop en madspildsløsning, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt. Produktet hedder Wrappy, og det består af en lille bold, som man lægger i nærheden af sin frugt og grønt. Bolden indeholder en pose, der opsuger den ethylengas, der får frugt og grønt til at modne og gå i forrådnelse. Dermed bliver modningshastigheden sænket, og holdbarheden på varerne forlænges. Metoden bruges i forvejen i industrien på frugt- og grøntlagre og under transport af frugt og grønt - også til økologiske varer. Men Coop gør nu madspildsløsningen tilgængelig for de danske forbrugere.

Wrappy er netop lanceret i alle Coops butikker, og det glæder Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop, for mange kunder efterspørger råd og værktøjer til at begrænse madspild. Han siger:

”Når vi spørger forbrugerne, hvilke udfordringer detailbranchen skal blive bedre til at løse, så er madspild i toppen. Og det forstår jeg godt, for madspild er et stort problem for samfund og for klima. Derfor gør vi også meget i Coop for at minimere madspild i vores butikker. Men mange forbrugere vil også gerne gøre mere for at reducere deres eget madspild, og her vil madspildsbolden kunne gøre en forskel i hverdagen.”

Thomas Roland fremhæver samtidig den økonomiske fordel, der kan være forbundet med et produkt som Wrappy i mange husstande. For madspild er dyrt. Men kan man få sin mad til at strække sig længere, er det er godt nyt for husholdningsbudgettet.

Forbrugermagasinet Samvirke har lavet en film, der viser modningsprocessen i to frugtskåle, én med og én uden Wrappy. Se filmen her: https://samvirke.dk/artikler/kan-man-forlaenge-levetiden-paa-frugt-og-groent-i-koekkenet-med-en-lille-plasticbold

Kontakter

Billeder

Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop
(Foto: Coop Danmark)
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Salget af dagligvarer stiger stærkt syd for grænsen4.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Gennem det seneste år er salget af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, Fakta Tyskland. ”Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst, både lige nu og over hele det seneste år,” siger direktør Kasper Allermann, Fakta Tyskland. Prisstigningerne på dagligvarer i Danmark generelt har fået flere danskere til at købe flere af deres basale dagligvarer, når de er i Tyskland. ”Vi har hele tiden satset på at have et større udvalg af almindelige dagligvarer, og ikke kun satse på øl, vand og slik. Det giver bonus nu, ikke mindst fordi vi også kan tilbyde mange af de gode varer fra Coop,” siger Kasper Allermann. Hvis man undrer sig over, hvordan det er muligt at sælge de samme varer billigere i Tyskland end i Danmark, er forklaringen mindre moms, færre afgifter og et generelt lavere om

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye