Nye tal: Danske iværksættere bliver yngre og bedre uddannede

Hvad er status på iværksætteri i Danmark? Find de nyeste tal og tendenser i Iværksætterindblikket – en vidensamling med unikke tal for iværksætteri i Danmark.
Flere unge under 25 år starter egen virksomhed. Foto fra Danish Entreprenurship Award 2019, hvor 7000 elever og studerende mødtes om entreprenørskab og iværksætteri.

Iværksættere er med til at skabe nye ideer og løsninger, som kan generere vækst og nye arbejdspladser til samfundet. Men hvem er de egentlig? Og i hvilken retning udvikler de sig? Det giver Fonden for Entreprenørskabs ”Iværksætterindblik” svaret på.

Iværksætterindblikket giver et overblik over iværksætteri set i dansk og international sammenhæng og med fokus på både de etablerede iværksættere samt vækstlaget for nye iværksættere i skoler og uddannelser.

Iværksætterindblikket giver i både tal, grafer og tekst bl.a. indblik i dette:

• Kønsfordeling blandt iværksættere (antallet af kvindelige iværksættere stiger, men andelen falder – langt flere mænd tiltrækkes til iværksætteri)
  • Aldersfordeling blandt iværksættere (iværksættere under 25 har oplevet større fremgang end dem over 25 år)
  • Hvilket uddannelsesniveau iværksættere har, når de stifter virksomhed (en bevægelse fra erhvervsfaglige uddannelser over mod mellemlange og lange videregående uddannelse)
  • Hvor mange år efter endt uddannelse en person gennemsnitlig stifter virksomhed (kvinder gør det hurtigere end mænd)
  • I hvilke regioner virksomheder klarer sig bedst, når man ser på jobskabelse og overlevelse 5 år efter etablering (i Hovedstaden skaber de flere job, men overlever kortere tid).

Derudover har Iværksætterindblikket også tal for konkurser, kapitaltiltrækning, entreprenørskab i undervisningen og Danmark set i en international sammenhæng.