Madkulturen

Nye medlemmer til Madkulturens bestyrelse

Hvis danskerne fortsat skal have lyst og evner til at lave maden selv, kræver det en målrettet indsats. Madkulturen opruster nu i sin bestyrelse, så organisationen også fremover kan levere løsninger og bidrage til at skabe vigtige forandringer.

Mange af de store udfordringer, vi som samfund står overfor i dag – klimaforandringer, livsstilssygdomme, ensomhed mv. – kalder på nye svar. Her vil madkultur og -vaner spille en stor rolle for, hvordan vi som samfund kan skabe de nødvendige forandringer. Derfor opruster Madkulturen, en selvejende forandringsorganisation under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, nu sin bestyrelse.

Nye medlemmer i bestyrelsen er:

• Signe Wenneberg (f. 1968). Uddannet i retorik og kulturformidling. Journalist, forfatter, ginproducent og foredragsholder med en solid baggrund fra en række bestyrelser, stillinger og fortalerposter. Beskæftiger sig med bæredygtighed i alle aspekter.
  • Ghita Parry (f. 1960). Uddannet økonoma. Formand i Kost & Ernæringsforbundet siden 2004. Fra 1998 til 2004 næstformand i forbundet. Sidder i en lang række udvalg og bestyrelser inden for sundhed, fødevarer og fagbevægelsen.
  • Helle Müller Petersen (f. 1968). Uddannet i økonomi med en master i økonomi og Business Administration. Landedirektør i Arla Danmark. Har før dette arbejdet 25 år i Carlsberg Group som bl.a. CEO og Vice President i blandt andet Asien og Kroatien.

Klima og bæredygtighed i fokus

Fødevareminister Rasmus Prehn glæder sig over indtrædelsen af de nye bestyrelsesmedlemmer, der kan være med til at sætte madkultur og hverdagsmaden på dagsordenen:

”Det er min mission at få så mange som muligt til at tage stilling deres egne måltider. Madkulturen har i ti år været med til at skabe viden og konkrete løsninger i samarbejde med vigtige partnere, og organisationen spiller en stor rolle, når det handler om at få danskerne til at overveje deres kostvaner til gavn for vores sundhed og for klimaet,” siger fødevareminister Rasmus Prehn.

”Det har været en prioritet for mig at udpege bestyrelsesmedlemmer med solide kompetencer inden for klima og bæredygtighed, som kan nå ud til den brede befolkning. Med en stærk bestyrelse står Madkulturen nu godt rustet til også at skabe synlige resultater i de kommende ti år,” siger Rasmus Prehn.

Inspiration gennem håndgribelige, involverende madaktiviteter

Madkulturen har fra 2011-2021 blandt andet uddannet over 2.300 lærere, pædagoger og frivillige og derigennem involveret 110.000 børn og unge i at lave mad – fx i forbindelse med Foodjam på Roskilde Festival, Efterskolernes Køkkentjans og DM i Madkundskab. Madkulturen har også arbejdet målrettet med mange partnere om at sætte bæredygtig mad på dagsordenen og produceret unik viden om danskernes hverdagsmad.

”Madkulturen er sat i verden for at holde hånden under dansk madkultur. Jeg er rigtig stolt af de resultater, vi har nået til dato. Her vil jeg gerne kvittere for den store indsats, de nuværende medlemmer i bestyrelsen hidtil har ydet. Men det står klart, at der stadig ligger et stort stykke arbejde foran os. Jeg glæder mig derfor over at kunne supplere de stærke kræfter i Madkulturens bestyrelse med tre kompetente profiler, så vi i fællesskab kan løfte arbejdet med at sætte bedre mad for alle på dagsordenen,” siger Fie Hansen-Hoeck, formand for Madkulturens bestyrelse.

De sidder i Madkulturens bestyrelse

• Fie Hansen-Hoeck, formand. Producters og Fooducer, direktør og ejer
  • Anthony Aconis. Fireball, direktør.
  • Carsten Kjær Joensen. Erhvervsministeriet, kontorchef.
  • Charlotte Bach Thomassen. DGI, Landsformand
  • Charlotte Rønhoff. Rådet for Børns Læring, formand.
  • Leif Wilson Laustsen. Danske Slagtermestre og FødevareDanmark, formand.
  • Lisbeth Dalgaard. Dalgaard Supermarked Hørsholm, ejer, og Dansk Arbejdsgiverforening, formand.
  • Paolo Drostby. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, kontorchef.
  • Susanne Hovmand-Simonsen. Ejer, landbruget Knuthenlund.
  • Trine Hahnemann. Hahnemanns Køkken, ejer, kogebogsforfatter mv.

Fødevareministeriets pressetelefon

Ved spørgsmål til fødevareministeren

Tlf:+45 2018 4052

Information om Madkulturen

Madkulturen
Maglegårdsvej 12
4000 Roskilde

Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Vi arbejder på at styrke madkulturen i Danmark gennem almennyttige og kommercielle projekter.

Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering. ​ ​

Følg pressemeddelelser fra Madkulturen

Flere pressemeddelelser fra Madkulturen