Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Coronakrisen betyder, at virksomheder over hele landet har svært ved at holde forretningen i gang og må se kunder og ordre forsvinde. Derfor har Regeringen og partierne bag aftalen sikret yderligere hjælp til at holde hånden under danske virksomheder.

Vækstfonden har siden coronakrisens tidlige begyndelse kunnet stille garanti for nye lån, driftskreditter og garantier til små og mellemstore virksomheder, der oplever eller forventer at opleve et omsætningstab som følge af krisen. Garantien dækker nu 90 pct., mod før 80 pct., af pengeinstituttets, leasingselskabets m.v. eventuelle tab. Den øgede garantistillelse giver således mulighed for, at endnu flere virksomheder kan få den nødvendige likviditet, de har behov for. I den nye aftale udvides også Vækstfondens matchingordning.

”Vi må desværre konstatere, at coronakrisen for alvor har bidt sig fast i det danske samfund. Med den nye aftale kan Vækstfonden være med til at sikre, at krisen i mindre grad bider sig alvorligt fast hos virksomhederne. Regeringen og partierne bag aftalen har endnu engang handlet hurtigt, så stor ros til for det arbejde,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Den nye aftale kommer efter en række af hjælpepakker, som Regeringen og Folketinget har iværksat, siden coronakrisen ramte Danmark i midten af marts. Vækstfonden har spillet en afgørende rolle i de hjælpepakker - bl.a. at sikre vigtig likviditet til danske virksomheder via en række målrettede COVID-19-låneprodukter. Og med den nye aftale er Vækstfondens matchingordning også blevet udvidet. Her er aftalepartierne blevet enige om at udvide matchordningen med en ramme på 500 mio. kr., heraf en tabsramme på 165 mio. kr. samt en statsgaranteret lånefacilitet til Vækstfonden på 335 mio. kr. Ordningen henvender sig til de tidlige iværksættere, der kan få matchet deres investering fra en af Vækstfondens godkendte business angels.

”Vi har oplevet, at vores matchingprodukter har været vigtige værktøjer for både investorer og virksomheder, der har haft stort behov for risikovillig kapital under coronakrisen. Med den nye aftale får vi mulighed for at hjælpe endnu flere iværksættere og virksomheder i hele Danmark, så vi også kan stå stærkt som samfund efter coronakrisen,” siger Rolf Kjærgaard.

Foruden den forhøjede garantiprocent samt udvidede matchingordning har Regeringen og partierne bag aftalen også banet vejen for, at den kommende Genstartsfond muliggør, at Vækstfonden kan sikre kapital til virksomheder inden for oplevelses- og turismeindustrien.

Læs hele aftalen her

Bekendtgørelserne forventes at falde på plads inden længe, og de nye muligheder vil derefter være tilgængelige via Vækstfonden.

For pressehenvendelser kontakt:
Kommunikations- og pressechef i Vækstfonden Charlie Stjerneklar/ cst@vf.dk / + 45 81 77 73 87

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.

Danmarks Grønne Fremtidsfond er nu en realitet: Milliarder på vej til grønne virksomheder14.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

I dag har Danmark fået en grøn fremtidsfond, der skal sikre kapital til grønne løsninger – kapital, der nu er blevet endnu vigtigere efter coronakrisen, og som skal bidrage til, at Danmark er i førersædet, når det kommer til grøn omstilling. I slutningen af 2019 blev fremtidsfonden besluttet, og nu er den endelige aftale faldet på plads mellem regeringen og partierne bag finansloven. Dermed er rammerne på plads, så Danmarks Grønne Fremtidsfond nu kan sende kapital ud til de grønne virksomheder og iværksættere.