Nye fartbump skåner lovlydige trafikanter

I Lejre og Vordingborg på Sjælland skal trafikanter med en lidt for tung højre fod nu vænne sig til et nyt fartbump, der ikke er til at løbe om hjørner med.
På udvalgte forsøgsstrækninger i de to kommuner vil Vejdirektoratet nemlig afprøve såkaldte Actibump, som nogle trafikanter måske kender fra betalingsanlæg ved Øresundsbroen.
Actibump adskiller sig fra de klassiske fartbump, hvor trafikanten kører op over en forhøjning i køresporet. Actibump består i stedet af en flad metalplade, der udløser en fordybning på seks centimeter, når den bliver aktiveret som følge af en hastighedsoverskridelse registreret af en fartmåler.
Afdelingsleder Maria Lønsmand Sande, Vejdirektoratet, siger:
”De fleste vil uden tvivl kunne mærke det, hvis de kører over et Actibump i for høj fart, så på det område er det ikke spor anderledes end et almindeligt fartbump. Actibump er dog ganske ufarlige, og fordelen er jo, at man ikke mærker noget, hvis man overholder den tilladte hastighed. Bumpene er gennemtestet for alle mulige slags køretøjer og også i forhold til nordiske vejrforhold. I Sverige har de haft Actibump i mere end 10 år, og så vidt vi er oplyst, er der ikke sket uheld. Fra svenske undersøgelser ved vi samtidig, at bumpene rent faktisk virker efter hensigten, da hastigheden er faldet betragteligt de steder, hvor man har taget Actibump i brug.”
De to fartbump – det ene i Osted nær Lejre, det andet i Stensved ved Vordingborg – blev installeret i efteråret og er nu klar til at blive aktivereret. Forsøget strækker sig over det næste års tid, hvorefter en evaluering skal vise, om Actibump lever op til forventningerne.
Nedbringer risiko for ulykker
Det første Actibump blev taget i brug i Sverige i 2010, og i dag kan man også finde de intelligente fartbump på stats- og kommuneveje i Norge, Finland, Island og Australien. Bag produktet står det svenske firma Edeva, som også er Vejdirektoratets leverandør.
Politiet har prøvekørt og givet grønt lys de nye fartbump, der forventes at skabe en mere glidende trafikafvikling og samtidig nedbringe risikoen for ulykker.
Afdelingsleder Maria Lønsmand Sande siger:
”Erfaringerne med Actibump viser, at det er et effektivt redskab til at nedbringe hastigheden. Allerede nu kan vi se, at hastigheden er faldet, og folk er begyndt at lette på speederen de steder, hvor fartbumpene er blevet sat op. Og det er endda inden, at vi overhovedet har aktiveret dem. Det er fuldt forståeligt, hvis nogle trafikanter er en smule bekymrede for deres bil eller motorcykel, men vi kan berolige med, at der ikke er en øget risiko for at komme galt afsted eller beskadige sit køretøj, når man kører over et Actibump.”
I forbindelse med etableringen af de nye fartbump har Vejdirektoratet designet to nye vejskilte, så trafikanter på forhånd kan se, at de nærmer sig den særlige trafikchikane, der altså kun er aktiv ved høj hastighed. Det skal bidrage til, at bilisterne bliver informeret om bumpene – ligesom det er tilfældet ved almindelige bump. Og selvfølgelig også til, at så få som muligt vil overskride hastighedsgrænsen.
Erfaringer fra udlandet viser, at gennemsnitshastigheden nær et Actibump ligger omkring 5 km/t under den gældende hastighedsbegrænsning. Denne effekt er stabil efter blot en måned.
Der vil løbende blive holdt øje med Actibumps tekniske funktioner, og skulle der ske en teknisk fejl, så bliver det automatisk registreret, og fejlen bliver rettet.
Nøgleord
Kontakter
Maria Lønsmand SandeAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:72 44 30 47Tlf:61 93 06 11malm@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:51 83 33 93Billeder
Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Tre ud af fire dræbte i trafikken er mænd13.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Historisk få kommer til skade, men mænd er fortsat overrepræsenteret i de årlige trafikulykker, viser de seneste tal fra Vejdirektoratet.
Spærring af til- og frakørsel ved Aarup <55> i to uger fra mandag12.6.2025 13:40:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra- og tilkørsel i retning mod vest ved Aarup <55> på E20 Fynske Motorvej samt krydsning af motorvejen ad Bogensevej spærres to uger fra mandag den 16. juni. Trafikanter henvises til omkørsel via Rørup.
Ombygning af rampekryds ved Årslev går i gang12.6.2025 09:15:31 CEST | Pressemeddelelse
Anlægsarbejdet ved Årslev <11> på Svendborgmotorvejen er nu startet. Projektet skal afhjælpe trængsel i myldretiden med nye svingbaner og signalregulering uden spærring af veje.
Vejarbejde på Helsingørmotorvejen i Gentofte hen over sommeren12.6.2025 08:30:00 CEST | Nyhed
Vejdirektoratet skal hen over sommeren 2025 forstærke stålvæggene under broerne ved Kongelysvej, Kildegårdsplads og Tuborgvej langs Helsingørmotorvejen i Gentofte. Arbejdet kommer til at foregå fra slutningen af juni til udgangen af september.
Rampe og bro lukkes i TSA 61 ved Taulov12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ombygning af tilslutningsanlæg 61 ved Taulov fortsætter med at påvirke trafikken. I den kommende tid skal trafikanterne vænne sig til nye ændringer. Skærbækvej vil være spærret på broen over motorvejen fra 23. juni, indtil ombygningen er afsluttet i november 2025. Fra 23. juni til ultimo juli bliver den nordøstlige frakørselsrampe fra Fyn lukket, mens den nordvestlige tilkørselsrampe mod Kolding, der nu er spærret for trafik, åbner 27. juni. Som den sidste rampe vil den sydvestlige frakørselsrampe fra Kolding åbne midt i august, og dermed vil anlæggets fire ramper igen være åbne for trafik lige efter sommerferien. Vi beklager de gener disse trafikomlægninger medfører for trafikanterne og henstiller til, at de anviste, skiltede omkørsler fortsat anvendes af hensyn til trafiksikkerheden og arbejdsmiljøet for entreprenøren i området.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum