Nye fartbump skåner lovlydige trafikanter
I Lejre og Vordingborg på Sjælland skal trafikanter med en lidt for tung højre fod nu vænne sig til et nyt fartbump, der ikke er til at løbe om hjørner med.
På udvalgte forsøgsstrækninger i de to kommuner vil Vejdirektoratet nemlig afprøve såkaldte Actibump, som nogle trafikanter måske kender fra betalingsanlæg ved Øresundsbroen.
Actibump adskiller sig fra de klassiske fartbump, hvor trafikanten kører op over en forhøjning i køresporet. Actibump består i stedet af en flad metalplade, der udløser en fordybning på seks centimeter, når den bliver aktiveret som følge af en hastighedsoverskridelse registreret af en fartmåler.
Afdelingsleder Maria Lønsmand Sande, Vejdirektoratet, siger:
”De fleste vil uden tvivl kunne mærke det, hvis de kører over et Actibump i for høj fart, så på det område er det ikke spor anderledes end et almindeligt fartbump. Actibump er dog ganske ufarlige, og fordelen er jo, at man ikke mærker noget, hvis man overholder den tilladte hastighed. Bumpene er gennemtestet for alle mulige slags køretøjer og også i forhold til nordiske vejrforhold. I Sverige har de haft Actibump i mere end 10 år, og så vidt vi er oplyst, er der ikke sket uheld. Fra svenske undersøgelser ved vi samtidig, at bumpene rent faktisk virker efter hensigten, da hastigheden er faldet betragteligt de steder, hvor man har taget Actibump i brug.”
De to fartbump – det ene i Osted nær Lejre, det andet i Stensved ved Vordingborg – blev installeret i efteråret og er nu klar til at blive aktivereret. Forsøget strækker sig over det næste års tid, hvorefter en evaluering skal vise, om Actibump lever op til forventningerne.
Nedbringer risiko for ulykker
Det første Actibump blev taget i brug i Sverige i 2010, og i dag kan man også finde de intelligente fartbump på stats- og kommuneveje i Norge, Finland, Island og Australien. Bag produktet står det svenske firma Edeva, som også er Vejdirektoratets leverandør.
Politiet har prøvekørt og givet grønt lys de nye fartbump, der forventes at skabe en mere glidende trafikafvikling og samtidig nedbringe risikoen for ulykker.
Afdelingsleder Maria Lønsmand Sande siger:
”Erfaringerne med Actibump viser, at det er et effektivt redskab til at nedbringe hastigheden. Allerede nu kan vi se, at hastigheden er faldet, og folk er begyndt at lette på speederen de steder, hvor fartbumpene er blevet sat op. Og det er endda inden, at vi overhovedet har aktiveret dem. Det er fuldt forståeligt, hvis nogle trafikanter er en smule bekymrede for deres bil eller motorcykel, men vi kan berolige med, at der ikke er en øget risiko for at komme galt afsted eller beskadige sit køretøj, når man kører over et Actibump.”
I forbindelse med etableringen af de nye fartbump har Vejdirektoratet designet to nye vejskilte, så trafikanter på forhånd kan se, at de nærmer sig den særlige trafikchikane, der altså kun er aktiv ved høj hastighed. Det skal bidrage til, at bilisterne bliver informeret om bumpene – ligesom det er tilfældet ved almindelige bump. Og selvfølgelig også til, at så få som muligt vil overskride hastighedsgrænsen.
Erfaringer fra udlandet viser, at gennemsnitshastigheden nær et Actibump ligger omkring 5 km/t under den gældende hastighedsbegrænsning. Denne effekt er stabil efter blot en måned.
Der vil løbende blive holdt øje med Actibumps tekniske funktioner, og skulle der ske en teknisk fejl, så bliver det automatisk registreret, og fejlen bliver rettet.
Nøgleord
Kontakter
Maria Lønsmand SandeAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:72 44 30 47Tlf:61 93 06 11malm@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:51 83 33 93Billeder
Information om Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Udvidelse af E45 fortsætter mod Aarhus Nord19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Trafikanter på E45 møder i dag vejarbejde på det meste af strækningen forbi Aarhus, hvor Vejdirektoratet er ved at udvide med et ekstra spor i hver retning. Nu starter arbejdet op på den sidste del af motorvejen med udvidelse og større ombygning af flere motorvejskryds.
Natarbejde giver lavere hastighed på Holbækmotorvejen18.4.2024 10:59:21 CEST | Pressemeddelelse
Fra søndag den 21. april til fredag den 26. april vil et vejarbejde på Holbækmotorvejen påvirke trafikken i de sene aften- og nattetimer. Mellem Vallensbækgrenen og Hvidovrevej på Vestegnen vil der være færre kørespor og en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.
Lokal entreprenør skal ombygge tilslutningsanlæg i Taulov17.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og en entreprenør fra Fredericia skal stå for ombygningen.
Fynske Motorvej får ny asfalt ved Nørre Aaby16.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet går den 17. april i gang med at lægge ny asfalt på E20 Fynske Motorvej ved Nørre Aaby. Arbejdet vil primært komme til at foregå om natten for at genere trafikanterne mindst muligt.
Guldborgsundtunnelen skal have ny maling12.4.2024 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Der venter en længere periode med delvise spærringer af Guldborgsundtunnelen, når Vejdirektoratet mandag 22. april sætter gang i et større malerarbejde af tunnelen mellem Lolland og Falster.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum