Nye butikker på vej: Grønne Netto’er blomstrer op over hele landet

Netto-kunder over hele landet kan glæde sig til at besøge nye, unikke butikker, der er opført i mere bæredygtige og genanvendelige materialer. Den første af sin slags slår dørene op i Horsens i dag, og alle kommende, grønne Netto’er vil blive opført på lignende vis med samme æstetik. De to næste er allerede undervejs i Odense og Esbjerg.

De første kunder træder snart indenfor i Danmarks første Grønne Netto, som i dag slår dørene op ved Bygholm i Bakker i Horsens. Men selvom butikken er unik, bliver den ikke den eneste af sin slags. Tværtimod.

Netto har allerede taget hul på to nye projekter i henholdsvis Odense og Esbjerg. Her er tale om to byggerier, som opføres ud fra nøjagtig samme principper som butikken i Bygholm Bakker. Og alle kommende, fritliggende Netto-butikker vil også blive bygget med samme æstetik, koncept og vision.

Flotte, indvendige rammer

Butikkerne indrettes med Nettos nye butikskoncept 3.0, der blev introduceret i 2018.

Foreløbig har knap 175 butikker fået et gennemgribende løft af både indretning, look-and-feel og et øget fokus på sunde alternativer, hvilket betyder, at de indvendige rammer nu er på plads. Og med et nyt færdigt byggeri, opført med en lang række miljø- og energibesparende løsninger, er Netto efterhånden nået langt på rejsen mod en mere bæredygtig forretning.

– Allerede nu, hvor de første kunder kan fylde indkøbskurven i Den Grønne Netto ved Bygholm Bakker, er vi gået i gang med de næste butikker. Vi er bevidste om vores særlige ansvar for både klimaet og samfundet omkring os, og vi tror på, at vores nye butikker kan gøre en positiv forskel. Derfor er vi stolte over at have åbnet den første butik af sin slags, og vi glæder os til at åbne de næste i Odense og Esbjerg, siger Michael Løve, direktør i Netto.

Byggeriet af Den Grønne Netto i Odense er allerede i gang, og efter planen åbner den i maj 2021, mens butikken i Esbjerg står færdig i andet halvår af 2021. I løbet af få måneder er Netto klar til at annoncere flere Grønne Netto’er over hele landet.

Store energigevinster ved nye Netto'er

Facaden på de nye Netto-butikker bliver opført i let adskillelige trækonstruktioner, der er skabt til genbrug. Taget består af dansk produceret limtræ – et helt bevidst materialevalg, som har minimeret miljøpåvirkningen under fremstilling. Og de store vinduespartier, der pryder indgangspartiet, trækker dagslyset langt ind i butikken.

Udstyret med solceller på taget og et særligt energianlæg er butikken delvist selvforsynende med energi. Det gør butikken i stand til at bruge så lidt energi som muligt, og den energi, den trods alt bruger, er grøn strøm, som primært kommer fra vedvarende energiproduktion – blandt andet strøm fra Nettos egne solceller, som gemmes i et stort batteri.

Det er blot nogle af de elementer, der har sikret butikken en DGNB Guld-certificering. Det er den mest anerkendte miljø- og klimacertificering, som findes, og kravene er meget høje for at opnå guld-niveauet.

– Vi vil give vores kunder den bedste indløbsoplevelse, og vi glæder os over, at det nu kan lade sig gøre i en butik, der i høj grad gør en forskel for klimaet. Vi har brugt mange ressourcer på at udtænke denne butik, og forhåbentlig kan det inspirere til, hvordan nye dagligvarebutikker kan designes mere klimavenligt i Danmark, siger Michael Løve.

Vigtige partnere

Udviklingsselskabet Innovater, der er en mangeårig samarbejdspartner for Netto, har stået for opførelsen af Den Grønne Netto.

– Vi er stolte over at være en del af en grøn, innovativ nyskabelse, der viser, hvordan en miljørigtig og bæredygtig dagligvarebutik kan se ud. Vores tekniske folk har sammen med Nettos byggeafdeling lagt utallige timer i at finde de rigtige løsninger, der kombinerer miljømæssige, sociale og økonomiske hensyn, så rammerne for en DGNB Guld-certificeret butik nu kan se dagens lys, udtaler Morten Lykke, administrerende direktør hos Innovater.

Det er C.F. Møller Architects, der har slået stregerne til byggeriet i Bygholm Bakker. Arkitektvirksomheden hører til blandt Skandinaviens førende med projekter i hele Norden og er funderet i innovation og nordiske værdier.

- - - - - - - -

FAKTA: Netto i Bygholm Bakker :

- Butikken er DGNB Guld-certificeret

- Størstedelen er konstrueret i træ i stedet for beton for at minimere klimapåvirkningen

- Bygningens elementer og mekaniske samlinger gør den let at genanvende

- Sedum-taget bidrager til varmelagring og nedkøling i butikken

- Solceller og nyt energianlæg gør butikken delvist selvforsynende

- Store vinduespartier sikrer dagslys i butikken

- Forbedret luftkvalitet og et sundt indeklima

- Mulighed for opladning af el-biler

*Fotos: C.F. Møller Architects / Julian Weyer.