Nye affaldsregulativer er nu på vej
”Udfordringerne har været, at der i fremtiden vil være mange ejendomme, hvor tilkørselsvejen bliver et problem. Det skyldes, at de nye skraldebiler vil være større, fordi de kører med to fraktioner ad gangen. Det er især i sommerhusområder og i situationer, hvor der ikke er vendemulighed for bilerne,” siger formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget Tine Vinther Clausen.
”Udvalget har været meget optaget af, hvilke konsekvenser det vil have for borgerne, om der kommer en ekstraregning, og hvor stor den i så fald vil blive. Men på dagens møde stod det klart, at der ikke kommer nogen ekstraregning for de ejendomme, der har problematiske tilkørselsveje. Det skyldes, at REFA har indgået aftale med renovatøren om, at affaldet uden merbetaling afhentes fra alle ejendomme indtil oktober 2024 for rest- og madaffald og oktober 2025 for glas-, metal- og papiraffald. Det er en rigtig god nyhed for vores borgere,” siger næstformand i Klima-, Teknik- og Miljøudvalget Muj Berisha.
REFA skal i de kommende år selv indsamle plast, mad- og drikkekartoner, og det betyder, at REFA opnår en mere præcis viden om, hvilke ejendomme der har problematiske tilkørselsforhold. Så når REFA om nogle år skal udbyde affaldsindsamlingen, er datagrundlaget bedre end i dag, og det vil være nemmere at vurdere, hvad det koster at indsamle affaldet på de ejendomme, der har de problematiske tilkørselsforhold.
REFA har endvidere foreslået, at plast og mad- og drikkekartoner kan opbevares i en beholder i stedet for en plastsæk. Hvis borgeren tilkøber en beholder, vil den blive tømt hver 4. uge, og har man yderligere behov, er der mulighed for at supplere med plastsække. Der er ingen begrænsning på, hvor mange sække der kan sættes frem på løsningsdagen. Sækkene kan desuden også afleveres på genbrugspladserne.
For husstande, som ønsker at leje en beholder, vil der være ekstra udgifter til leje af en beholder samt øget udgift til indsamling af en beholder. Det vurderes, at det vil medføre en årlig stigning af renovationsgebyret på 300 kr. For husstande, som ikke ønsker at leje/ tilvælge en beholder, men kun ønsker at benytte plastsække, vil der ikke være nogen prisstigning.
”Klima-, Teknik- og Miljøudvalget indstiller over for Byrådet, at borgerne skal have den valgmulighed, som REFA har skitseret. Der er mange nye vaner, der skal implementeres, når vi alle skal sortere vores affald i 10 fraktioner, og hvis borgerne kan få valgfrihed til at finde den løsning, der passer dem bedst, så synes vi, de skal have det,” siger Tine Vinther Clausen.
”Samtidig har vi fastholdt de nuværende bestemmelser om, at affaldsbilen tømmer beholderen med op til 25 meters afstand fra vej, og vi har truffet en principbeslutning om en solidarisk betaling for borgere med problematiske adgangs- eller tilkørselsveje efter oktober 2024, når affaldsindsamlingen skal i udbud”.
Det er Byrådet, der i sidste ende skal godkende de nye affaldsregulativer, men først skal de i høring i 8 uger. Det kommer de, når Byrådet den 30. august har godkendt materialet fra Klima-, Teknik- og Miljøudvalget.
Det kan dermed forventes, at de nye regulativer er godkendt i slutningen af året, og de skal træde i kraft 1. januar 2023. REFA er i gang med at indkøbe de nye beholdere, og de forventes leveret den 15. januar 2023. Hvis alt går vel, vil operatøren Remondis påbegynde den nye indsamling i begyndelsen af februar.
Udrulningen af den nye indsamlingsmetode vil ske gradvist, så ikke alle overgår til den nye metode i februar. Når vi når sommerferien 2023, skulle alle husstande på Lolland og Falster være omfattet af den nye ordning.
Nøgleord
Kontakter
Tine Vinther Clausen
Formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Lolland Kommune
Tlf.: 20 36 49 20
Muj Berisha
Næstformand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Lolland Kommune
Tlf. 24 87 61 20
Martin Bruun
Teamleder, Natur og Miljø, Lolland Kommune
Tlf. 54 67 64 54
Mette Suhr Stoffregen
Direktør, REFA
Tlf. 21 52 14 15
Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Stor undersøgelse på vej: Behov for arbejdskraft?18.9.2025 21:48:46 CEST | Pressemeddelelse
I de kommende uger vil 1.400 virksomheder på Lolland få en invitation til at være med i en ny undersøgelse, der blandt andet skal afdække de lokale rekrutteringsbehov og erfaringer med international arbejdskraft. Udvalgsformand Vibeke Grave håber, at mange vil deltage.
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum