Nyborgs erhvervsvenlighed falder for 4. år i træk

Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed 2022 viser, at Nyborg Kommunes tidligere flotte placeringer nu er forvandlet til en placering som nr. 58 på landsplan. Det er en nedgang på 21 pladser i forhold til sidste år.

Nyborgs erhvervsvenlighed falder for 4. år i træk

- Det er desværre en ærgerlig tendens, vi kan se i tallene for Nyborg. Vi havde håbet, at Nyborg kunne rette skuden op i år og i hvert fald fastholde placeringen i den bedste halvdel på landsplan, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

På den positive side viser undersøgelsen, at Nyborg har flyttet andelen af skoleelever, der søger ind på en erhvervsuddannelse fra 24,8 procent til 27,3 procent. Det er 20. bedst i landet og i hele kategorien ”Uddannelse” i undersøgelsen er Nyborg gået 15 pladser frem til nr. 59 på landsplan.

I kategorien ”Arbejdskraft”, som er vigtigst for virksomhederne i Nyborg, er kommunen faldet 25 pladser til en placering nr. 84, mens det går lidt fremad i kategorien ”Sagsbehandling”, hvor man er flyttet 13 pladser op til en placering som nr. 72.

- De to kategorier ”Arbejdskraft” og ”Sagsbehandling” er vigtige for virksomhederne i Nyborg. Hvis ikke virksomhederne kan få medarbejdere med de rette kompetencer, går vi glip af lokal vækst og lokale job. Derfor ser vi meget frem til også at drøfte både sagsbehandling og arbejdskraft på et kommende møde med Nyborg Kommune, siger Poul Strandmark.

I kategorien ”Grøn Udvikling” er Nyborg gået tilbage med 30 pladser til nr. 68, mens virksomhederne i samme kategori vurderer, at kommunen er blevet betydeligt bedre til at prioritere bæredygtige og grønne indkøb. Her er Nyborg gået frem med 32 pladser til en 21. plads på landsplan. I Kategorien ”Information og dialog” lå Nyborg sidste år på en 12 plads, men er nu nede på 31. plads.

Når man kigger på alle fynske kommuner under ét, holder de status quo i bedømmelsen af erhvervsvenlighed sammenlignet med sidste år. Og status quo er en middel placering i forhold til landstallene. Virksomhedernes overordnede tilfredshed på Fyn er ligeledes på samme niveau som tilfredsheden på landsplan.

- Årets undersøgelsen viser, at Nyborg ifølge virksomhederne er 19. bedst i landet til sagsbehandling af sygedagpengesager, mens kommunen er nr. 85 til at behandle byggesager. Det første tal er rigtigt godt, det andet tal viser, at der er rigelig plads til forbedringer, siger Poul Strandmark.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022
• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
• 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
• 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Fyn, Steen Høygaard, tlf. 2566 6309, e-mail sth@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Nordfyn er igen fynsk mester i erhvervsvenlighed6.9.2022 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed fastholder Nordfyns Kommune i år positionen som fynsk mester. Ovenikøbet er kommunen også dansk mester i information og dialog med virksomhederne. I det hele taget opnår Nordfyns Kommune imponerende placeringer i rigtigt mange af kategorierne i årets undersøgelse – herunder en ”sølvmedalje” for den kommunale sagsbehandling.