Ny undersøgelse: Hver tredje køber mere genbrug end tidligere

Næsten hver tredje dansker køber flere genbrugsvarer end tidligere. Det viser en ny undersøgelse fra Epinion og Folkekirkens Nødhjælp.

Genbrug er guld, lyder et ordsprog. Og man må sige, at det er gyldne tider for genbrugsvarer i Danmark. I hvert fald fortæller 29 procent af danskerne, at de det seneste år har købt flere genbrugsvarer end tidligere. Det viser en ny undersøgelse om danskernes genbrugsadfærd lavet af Epinion og Folkekirkens Nødhjælp.

Det er blandt andet stigende priser og fokus på nye varers klimabelastning, der får danskerne til at købe mere brugt, viser undersøgelsen. Samtidig vælger mange også at købe genbrugsvarer, fordi overskuddet ofte går til en god sag.

”Det er utrolig opløftende, at vi danskere bliver mere og mere genbrugsbevidste. For genbrug er fremtiden. Genbrug gavner både klimaet, pengepungen og i mange tilfælde skaber det også et vigtigt overskud til velgørende formål,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Sidste år genererede Folkekirkens Nødhjælps 110 genbrugstikker et overskud på mere end 30 millioner kroner. Det er det største overskud i de 50 år, hvor organisationen har drevet genbrugsbutikker. Pengene går til livsvigtig hjælp i verdens brændpunkter. Det er blandt andet katastrofehjælp på Afrikas Horn, hjælp til mennesker på flugt i Ukraine og udviklingshjælp til lande som Cambodja, Nepal og Malawi, som er hårdt ramt af klimaforandringerne.

Udover at støtte en god sag er danskerne særligt vilde med at gøre deres fund i en af landets mange lokaldrevne genbrugsbutikker. På tværs af hele befolkningen er der hele 74 procent, som foretrækker at købe genbrug i fysiske butikker fremfor online-portaler, genbrugsstationer og på loppemarkeder.

”Vi mærker tydeligt, at mange kunder besøger vores butikker af flere årsager. Det er både for at gå på skattejagt, få en sludder med de frivillige og suge den lokale stemning til sig. De fysiske genbrugsbutikker skaber dermed fællesskaber, som også rækker helt ud i verden,” siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen.

I år har Folkekirkens Nødhjælp gjort det ekstra nemt for de mange sommergæster rundt om i Danmark, som gerne vil slå vejen forbi en eller flere genbrugsbutikker. Organisationen har lavet 8 såkaldte Valmueruter, hvor du kan opleve skønne områder og samtidig kigge efter unikke genbrugsfund.

Find Valmueruterne her. Og læs mere om danskernes genbrugsadfærd her.

_______________________________

For yderligere information kontakt: Lasse Emil Kristiansen, presserådgiver i Folkekirkens Nødhjælp, lekr@dca.dk, 50604015

Om Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp samler verden om klimafinansiering i New York26.9.2024 12:44:46 CEST | Pressemeddelelse