Ny undersøgelse: Sexisme mod praktikanter fortsat udbredt i mediebranchen
Hver anden kvindelig praktikant i mediebranchen har oplevet seksuel chikane i løbet af sin praktiktid. Det samme gælder 27 procent af mandlige praktikanter. Det viser ny undersøgelse fra KVINFO.
Tonen er lummer og sexistisk. Det er praksis også, når en fuldtidsansat kollega lægger hånden på en praktikants bagdel og kører fingeren ind mellem ballerne.
En ny undersøgelse fra KVINFO viser omfanget og karakteren af seksuel chikane og krænkelser i mediebranchen udført mod praktikanter. Og den slår fast, at chikanen og krænkelserne ikke er noget overstået kapitel.
50 procent af kvindelige praktikanter svarer bekræftende på, at de har oplevet konkrete handlinger og situationer, som de finder ubehagelige eller stødende. Det kan være kommentarer til ens køn. Godt halvt så stor en andel af deres mandlige praktikantkolleger svarer det samme: 27 procent.
På det overordnede spørgsmål, ’Har du været udsat for seksuel chikane på din praktikplads?’ svarer 20 procent af de deltagende kvinder ja, mens det gælder 7 procent af mændene.
Rammer de som står svagt
Undersøgelsen er foretaget blandt journalist-, fotojournalist- og kommunikationspraktikanter, der er indskrevet på Danmarks Medie- og Journalisthøjskol og Syddansk Universitet, og som afsluttede deres praktiktid i forsommeren i år.
”Det står helt klart, at chikane og krænkelser ikke er overstået i mediebranchen, og her rammer den de, som står rigtig svagt: Praktikanter som ikke en gang er begyndt deres professionelle virke endnu,” siger KVINFOs direktør, Henriette Laursen.
Fælles for de konkrete oplevelser er, at de tidligere praktikanter har oplevet dem som stødende og ubehagelige. Flest har oplevet det en enkelt eller to til fem gange i løbet af deres praktiktid. Enkelte svarer, at de har oplevet det månedligt.
Bruger ikke de formelle systemer
Undersøgelsen viser samtidig, at praktikanterne stort set aldrig bruger det formelle system, som ellers skulle tage imod og tage sig af seksuel chikane og krænkelser.
Kun én procent har talt med sin praktikleder om en oplevelse. Samme andel gælder for de, som har henvendt sig til ledelsen eller tillids- eller arbejdsmiljørepræsentanten på praktikstedet.
I stedet taler praktikanterne med andre praktikanter, med kæresten, en ven eller et familiemedlem.
”Det viser med al tydelighed, at vi skal passe på med blot at gøre mere af det, vi gør i forvejen. Alle arbejdspladser – ikke kun i mediebranchen – siger, at de har tillidsrepræsentanter, HR-afdelinger, åbne døre og politikker. Men systemerne bliver jo ikke brugt, og derfor virker de ikke,” siger Henriette Laursen.
Også før noget sker, bruger praktikanterne hinanden i stedet for at gå ad de formelle kanaler. De advarer for eksempel hinanden mod specifikke personer og situationer som julefrokoster.
”Der er jo viden om det, der foregår, men kommer frem til de rigtige steder. Derfor skal vi finde frem til nye systemer, som faktisk virker,” siger Henriette Laursen, direktør i KVINFO.
Kort om undersøgelsen
KVINFO har sendt spørgeskema til 314 studerende fra fire forskellige uddannelser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og fra journalistuddannelsen på SDU. 143 studerende har besvaret det fulde spørgeskema, 99 af dem er kvinder og 44 er mænd. Den samlede svarprocent er 46 procent. Undersøgelsen inkluderer mulighed for at skrive kommentarer, og der er desuden gennemført interview med 6 personer.
KVINFO præsenterer ikke resultater fordelt på seksualitet, etnicitet eller anden kønsidentitet end mand og kvinde, da der er for få respondenter til dels at sige noget meningsfyldt og dels at sikre anonymitet.
Nøgleord
Kontakter
Mai RasmussenPresse- og kommunikationsansvarlig
Tlf:50763382mai.rasmussen@kvinfo.dkLinks
Information om Kvinfo
KVINFO er Danmarks nationale videnscenter for køn, ligestilling og mangfoldighed. De seks bogstaver står for Køn, Viden, Information og Forskning.
Følg pressemeddelelser fra Kvinfo
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kvinfo
Ny fotoudstilling bryder tabu om mænd i krise16.11.2020 11:23:00 CET | Pressemeddelelse
Ny udstilling støttet af Mandecentret og KVINFO sætter fokus på mænd i krise i anledning af den internationale mandedag den 19. november.
KVINFO og Novo Nordisk Fonden støtter unge og flygtninge i Jordan20.12.2019 13:06:40 CET | Pressemeddelelse
Nyt projekt træner unge og kvinder i at skabe bæredygtige forandringer i jordanske lokalsamfund
Kvindelige kandidater får mindre spalteplads5.12.2019 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at mænd får mere medieomtale end kvinder, når de stiller op til Folketingsvalg – og forskellen vokser.
Mentorsucces: ”Hvis jeg ikke havde haft en til at skubbe lidt til mig, så var jeg aldrig kommet i mål”23.10.2019 13:16:50 CEST | Pressemeddelelse
Mentorprojekt bringer unge i uddannelse og arbejde i Svendborgs udsatte boligområder, hvor passiv forsørgelse og lavt uddannelsesniveau ellers dominerer. Succesraten er på 83 procent og metoden beskrives som "afgørene" for unge med sociale udfordringer.
FOLKEMØDET: ’HÅRDE’ MÆND OG ’BLØDE’ KVINDER13.6.2019 11:05:05 CEST | Pressemeddelelse
Der er en rimelig balance i repræsentationen af køn i debatterne på årets Folkemøde. Men kvinder debatterer fortsat mest ’bløde’ spørgsmål, mens mænd står for de ’hårde’.
Kvinfo fejrer International Kvindedag den 8. marts i VEGA med flere samarbejdspartnere end nogensinde før25.2.2019 14:24:45 CET | Pressemeddelelse
For femte år i træk trækker Kvinfo i festtøjet med et brag af en fest i VEGA anledningen af Kvindernes Internationale Kampdag. I år sker det i samarbejde med en lang række forskellige samarbejdspartnere – fra Autobranchen over Deloitte til Dansk Industri. Det kan ses i programmets både underholdende og oplysende line-up.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum