Dinitrol

Ny undersøgelse: Så meget bruger danskerne på bilpleje

Del
Hver anden bilejer har ifølge ny undersøgelse brugt mindst 4000 kroner på vedligehold af deres bil over de seneste tolv måneder. Rustbeskyttelse kan ifølge ekspert betyde færre eller billigere værkstedsbesøg.

Det er en dyr fornøjelse at være bilejer. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Dinitrol. Undersøgelsen viser, at 50 procent af de adspurgte har brugt mindst 4000 kroner på at passe og pleje bilen det seneste år, mens 14 procent svarer, at de har brugt mindst 10.000 kroner på vedligehold.

De mange tusinde kroner dækker blandt andet over udgifter til reparationer på autoværksted, syn, dækskifte og rustbehandling. Sidstnævnte kan dog vise sig at være en god investering, inden bilen skal til syn.

– Meget rust er svær at opdage, fordi det gemmer sig bag plastikflader. Hvis en bil skal gå gennem et syn, skal den slags være repareret, og det koster typisk det samme som en rustbehandling. Derfor betyder rustbeskyttelse, at du med lidt større ro i sindet kan sende bilen til syn, siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.

Regninger på op til 25.000 kroner

Ifølge Mogens Vestergaard Hansen er det oftest skærmkanter, paneler, vanger eller i værste tilfælde bærende dele i karrosseriet, der bliver ramt af rust. Og selv biler, der kun er 3-5 år gamle, kan blive ramt af den forhadte tæring.

Priserne for reparationer eller udskiftning af de dele, der oftest rammes af rust, ligger typisk i prislejet 5.000-25.000 kroner alt afhængigt af størrelsen. Udskiftning af et enkelt panel og efterfølgende lakeringsarbejdet koster mindst 20.000 kroner. Og hvis skidtet har nået at sprede sig, så er det ikke uvæsentlige beløb, der er på spil.

Fravælger rustbeskyttelse

Trods risikoen for uventet høje værkstedsregninger forårsaget af rust, har 39 procent af danskerne i samme YouGov-undersøgelse svaret, at de har fravalgt at få bilen rustbeskyttet. Næsten hver fjerde begrunder fravalget med, at behandlingen er for dyr.

Ifølge Morgen Vestergaard Hansen er rustbeskyttelse dog en investering i bilens sikkerhed og levetid – og der er håb forude, hvis man fortryder fravalget af rustbeskyttelse.

– Det er sjældent for tidligt og aldrig for sent at få bilen rustbeskyttet. Jo før, man får bilen behandlet, des bedre sikrer man den mod fremtidige angreb. Det giver også i sidste ende en stærkere bil som kan køre flere kilometer på vejene, siger Mogens Vestergaard Hansen.

Nøgleord

Kontakter

Mogens Vestergaard Hansen
Teknisk chef, Dinitrol
(+45) 22 77 27 94
mh@dinitrol.dk

Billeder

Links

Information om Dinitrol

Dinitrol
Dinitrol



Dinitrol har arbejdet med rustbeskyttelse siden 1937 - inden det overhovedet fandtes. Den internationale kæde af rustbeskyttelsescentre har 64 Dinitrol-centre i Danmark fordelt over hele landet og dermed den største udbyder af undervognsbeskyttelse. www.dinitrol.dk

Følg pressemeddelelser fra Dinitrol

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dinitrol

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye