Ny undersøgelse: Så mange forældre vil ikke lade deres børn vaccinere mod covid-19

Hver fjerde forælder til børn mellem 5 og 11 år vil ikke lade deres barn vaccinere, og 16 % er i tvivl om det. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Fra den 26. november anbefalede Sundhedsstyrelsen vaccination mod covid-19 til 5-11-årige, men godt to uger senere er der stadig mange forældre, der ikke vil eller er i tvivl, om de vil lade deres små børn vaccinere.

Aldersgruppen 6 til 11 år udgør godt 6 % af den samlede befolkning, men den seneste uge har de stået for ca. 20 % af alle smittetilfælde. Derfor er det vigtigt, at vi får de helt yngste med på vaccinationsbølgen, lyder det fra Søren Frederiksen fra Gjensidige.

”Corona har vist sig at være en stædig sygdom, der ikke vil slippe taget i os, men vi kan heldigvis konstatere, at vaccinerne har været et ekstremt effektivt våben mod alvorlig sygdom, indlæggelse og død. Selv om børn sjældent bliver alvorligt syge af covid-19, kan de være med til at bære smitten videre til andre, der er i risikogruppen. Børnevaccinationer er ikke en ny ting, og gennem menneskets historie har vacciner til de helt yngste været med til at forhindre mange unødvendige sygdomsforløb og dødsfald,” siger Søren Frederiksen, kommunikationskonsulent i Gjensidige, og tilføjer:

”Vi kan have tillid til, at når Sundhedsstyrelsen anbefaler vaccinen til børn, så er det fordi, den er sikker og effektiv. Samfundets kollektive sundhed afhænger af, at vi får vaccineret så mange som muligt, så vi ikke behøver tage strenge restriktioner i brug for at forhindre alvorlig sygdom og dødsfald, og det er vores håb, at mange forældre vil tage imod tilbuddet om at få deres børn vaccineret.”

Onsdag opfordrede statsministeren igen forældre til at lade deres børn vaccinere, og de nuværende tiltag er netop iværksat for at forhindre yderligere stigning i smitte blandt børn.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i november/december 2021 blandt 1543 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år.

Vil du eller har du ladet dit barn vaccinere mod covid-19? (svarer for deres barn i alderen 5-11 år)

• Ja 58 %
  • Nej 25 %
  • Ved ikke/ønsker ikke at svare 16 %

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2020, mens forvaltningskapitalen udgjorde 118 mia. NOK.